• 1 jul 2024

Interview met Jeroen Hoorn

Jeroen Hoorn geeft sinds 2018 op de FD-redactie leiding aan het team dat de papieren krant maakt. ‘Een krant is en blijft een uitstekende manier om kwaliteitsjournalistiek te presenteren.’ 

Interview met Jeroen Hoorn

Chef krant, dat klinkt best ouderwets.

‘Mooi toch? Bij het FD werken we in een lange traditie. Sinds 1796, vermelden we elke dag op de voorpagina. Meer dan honderd mensen zijn de hele dag aan het werk, en aan het einde hebben we met z’n allen een mooi, afgerond product gemaakt. De volgende dag beginnen we opnieuw. Voor hoeveel banen geldt dat?’  

Hoe word je chef krant?

‘Als kind op de basisschool was ik al mijn eigen krantjes aan het maken, en dan voor twee kwartjes verkopen aan buren en familieleden. Ik wist ook al vroeg dat ik de journalistiek in wilde. Maar in mijn studententijd kwam het internet op en stortte ik me daarop. Toen kreeg je ook de eerste voorspellingen van het einde van de papieren krant. Dat ik nog een keer de kans zou krijgen om een echte’ krant te maken, had ik niet per se verwacht.’  

Hoe ben je bij het FD terechtgekomen?

‘Van huis uit ben ik geen financieel journalist. Ik werkte als politiek verslaggever toen de in 2008 de financiële crisis uitbrak en de staat ineens banken moest nationaliseren. Dat was voor een journalist geweldig om van nabij mee te maken. Sindsdien heb ik me gespecialiseerd in de verhouding tussen politiek, bedrijfsleven en financiële markten. Zodoende kon ik in 2015 aan de slag bij het FD, waar drie jaar later de functie van chef krant vrijkwam. Ik wist meteen dat ik ging solliciteren.’  

Waarom zouden mensen in het digitale tijdperk nog een krant lezen?

‘Die vraag hebben we uitgebreid onderzocht. Veel lezers krijgen de hele dag via allerlei kanalen nieuws en informatie op zich af. Wat ze missen zijn overzicht en verdieping. Dat is precies wat een krant te bieden heeft. Dat hoeft niet op papier: de e-paper zoals je die op de site of in de FD-app door kunt bladeren is ook heel populair. Geen wonder, want de leeservaring van een krant is bij uitstek geschikt voor mensen die graag nieuwe kennis en inzichten opdoen.’  

 

‘Stel dat je graag de columns leest: Anna Dijkman of Mathijs Bouman voorin de krant, Jort Kelder of Sophie van Gool ongeveer halverwege, en Milou Brand of Corné van Zeijl achterin op de beurspagina’s. Al bladerend is de kans groot dat je oog valt op een artikel waar je niet naar op zoek was, maar dat toch je interesse wekt door de manier waarop we het presenteren – met een aantrekkelijke kop, een mooie foto of een heldere infographic. Als dat gebeurt, hebben wij ons werk goed gedaan.’  

 

Hoe lang bestaat de papieren krant nog?

Hoe dan ook zijn we klaar voor de toekomst, want ook digitaal loopt het FD voorop. Er spelen factoren waarover we weinig controle hebben, zoals een gebrek aan bezorgers, de kosten van papier en inkt en misschien een hoger btw-tarief. Maar wat ons betreft brengen we een krant uit zolang er lezers zijn, en adverteerders. Voorlopig zijn die er. En terecht, want het is een prachtig product.’ 

Dit interview is onderdeel van de interviewserie FD Mediagroepsgesprek. Lees in deze reeks ook de andere interviews: