• 13 sep 2023

Marc Adriani over de unieke positie die BNR al 25 jaar inneemt

Marc Adriani is sinds 1 januari hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio. De FMfrequentieveiling maakte het een hectisch jaar om te starten. Het is ook een heuglijk jaar: BNR viert dit jaar namelijk haar 25-jarig jubileum. In dit interview geeft Marc toelichting op deze mijlpaal, licht hij toe wat BNR uniek maakt binnen het Nederlandse medialandschap én leer je de persoon achter de hoofdredacteur beter kennen. 

Marc Adriani over de unieke positie die BNR al 25 jaar inneemt

Dol op media sinds zijn 8e

“Ik ben opgegroeid in Twente en al op jonge leeftijd geïnteresseerd geraakt in media. Mijn vader nam me mee naar de AVRO-studio toen ik 8 jaar oud was. Sindsdien wist ik dat ik later in de media wilde werken. Mijn eerste baan was bij Veronica Nieuwsradio. Grappig detail is dat dit uiteindelijk een van de voorlopers van het huidige BNR is! Mijn loopbaan heeft zich altijd binnen de media afgespeeld en via o.a. BNN, BNNVara en Talpa Network ben ik sinds 1 januari bij BNR uitgekomen. 

Mediajunk en passie voor geschiedenis

“Ik ben een echte mediajunk. Ik lees en volg alles; o.a. via LinkedIn, vakbladen en websites. Uiteraard ook door veel radio te luisteren. Ook spar ik regelmatig met vrienden en ex-collega’s binnen de mediawereld. 

Wat weinig mensen van mij weten is dat ik dol ben op geschiedenis. Ik ben bijvoorbeeld als toezichthouder betrokken bij het Openlucht Museum in Arnhem. Daarnaast probeer ik altijd als ik ergens voor het eerst kom, bijvoorbeeld tijdens vakanties, vooraf op te zoeken wat hier is gebeurd. De achtergrond van een gebouw of plaats; erg interessant.” 

Behouden FM-frequentie was eerste doel

“Toen ik hier kwam was het behouden van de FM-frequentie het eerste doel. Zoals bekend zijn we hierin geslaagd, zij het met de nodige pijn en moeite. Maar we gaan uiteraard wel door met onze digitale transitie. Livestream en DAB+ moeten groeien. We weten dat FM uiteindelijk minder belangrijk gaat worden als gevolg van veranderend gedrag van de consument. 

Merk BNR toekomstbestendig en journalistieke onafhankelijkheid

“Als hoofdredacteur zijn mijn belangrijkste taken: een bestendige toekomst voor het merk BNR en de het bewaken van de journalistieke onafhankelijkheid. De luisteraar wil ondemand informatie krijgen. Hier is BNR volop mee bezig. We willen nog beter weten wat de consument wil. Steeds meer onderzoek uitvoeren en bijvoorbeeld door paneldiscussies op te zetten. Je kunt overal nieuws krijgen. BNR moet nog meer een eigen profiel krijgen. Herkenbare tone of voice, waar meteen duidelijk is: dat is nou typisch BNR. Wij kiezen voor de positieve insteek. Wij praten over de oplossing en niet sec over het probleem. BNR bedrijft een zuivere vorm van journalistiek. Hoor en wederhoor toepassen; Dossiers goed bijhouden. Een anonieme bron wordt beschermd en alle journalistieke principes houden we vast. Bewaken van dat proces is het allerbelangrijkste. 

BNR: al 25 jaar de zender voor ondernemende mensen

Deze maand viert BNR haar jubileum. Hoe kijkt Marc vanuit zijn positie terug op de afgelopen 25 jaar?  

“Michiel Bicker Caarten is de oprichter. BNR is met vallen en opstaan (en soms beetje geluk) geworden tot wat het is. Een zender voor ondernemende mensen. De geschiedenis van BNR hangt zelf ook aan elkaar van ondernemen. Het verkrijgen van de FM-frequentie is twee keer met veel moeite tot stand gekomen. 

Het mediagedrag van de Nederlandse consument verandert. Een aantal jaar geleden heeft BNR de beslissing genomen om sterk in audio on demand te worden. Een uitstekende keuze: we zijn nu de grootste commerciële aanbieder van podcasts. We krijgen hier veel waardering voor.” 

BNR levert inzichten en maakt beslissingen nemen makkelijker

“Het luisteren naar BNR levert veel inzichten op die het werkzame leven makkelijker en beter kunnen maken. Je kunt beter inspelen op trends. Als zakelijke beslisser word je beter in je werk door naar BNR te luisteren. Wij zorgen ervoor dat je privé én zakelijk betere beslissingen kunt nemen. BNR heeft in die jaren bovendien enorm veel talent voortgebracht. Denk bijvoorbeeld aan Thomas van Groningen en Roos Abelman.

BNR gaat door met de digitale transitie. De digitale toekomst is van essentieel belang. Nog meer bewegen naar on demand en zijn daarbij meer dan radio. We hebben een grote online redactie die 24 uur per dag actueel nieuws levert. BNR-content verschijnt momenteel via de app, website, radio en on demand.”  

BNR 25 jaar: bekende namen, veel historie én nieuwe podcastreeks

“We gaan de komende week behoorlijk uitpakken, elke dag. Zo schuiven onder meer oudpresentatoren aan. Denk aan Prem Radhakishun die bij Bas van Werven in de Ochtendspits zal mee presenteren. Onder andere Patrick Lodiers zal acte de presence geven in The Daily Move. Ieder uur is er een felicitatie van een prominente Nederlander. In BNR’s Big Five blikken we terug met de 5 BNR-hoofdredacteuren. Tot slot lanceren we een nieuwe podcastreeks. Hierin dé grote nieuwsverhalen uit 25 jaar BNR. 

Adverteerders onderschatten effectiviteit adverteren rondom podcasts

Dit artikel wordt gelezen door professionals. Marc geeft aan hoe je naar zijn mening BNR als adverteerder het beste kunt inzetten.  

“Adverteerders onderschatten in mijn ogen nu nog hoe effectief een reclameboodschap rondom een podcast is. Een luisteraar luistert enorm geconcentreerd en is mede daarom erg ontvankelijk voor de boodschap. Deze commercials hebben veel meer effect en komen echt binnen bij de doelgroep. 

We hebben een strikte scheiding tussen inhoud en commercie binnen BNR, ik ga over de inhoud, maar wat ik wel zou willen zeggen is dat BNR meer is dan audio alleen. We hebben ook een goed bezochte website met nieuws en BNR is ook nog eens onderdeel van FD Mediagroep. We zijn dus eigenlijk een one-stop-shop voor het bereiken van de zakelijke markt.”