• 10 dec 2023

2024 in focus: Job van Wagensveld blikt vooruit op de trends en strategieën

2024 in focus: Job van Wagensveld blikt vooruit op de trends en strategieën

Het is december en traditioneel vliegen de voorspellingen, prognoses en niet te missen trends voor het aankomend jaar ons om de oren. 2024 wordt in vele opzichten een interessant jaar: 

  • Nederland krijgt een nieuw kabinet (uit welke partijen dit zal bestaan en wie hier zitting in nemen is op het moment van schrijven nog niet bekend). 
  • Acht van de tien grootste landen ter wereld gaan volgend jaar naar de stembus. 
  • Weet de Nederlandse economie zich weer op te richten na drie kwartalen van lichte krimp? 
  • Krijgt 2024 een gouden glans dankzij Olympische successen van Femke Bol, Sifan Hassan, Mathieu van der Poel en andere Nederlandse sporters? 

Maar hoe kijkt FD Mediagroep vanuit commercieel oogpunt naar aankomend jaar? Welke trends zijn er nu al te voorzien? Wat mag je niet missen als adverteerder? Op welke ontwikkeling moet je als mediabureau aanhaken? Het woord is aan Job van Wagensveld, Commercieel directeur bij FD Mediagroep.

Digitalisering zet voort

“Wij zien al langer dat digitaal de toekomst heeft voor alles wat FD Mediagroep doet. Of dit nu gaat om digitaal gebruik van onze krant, digitale beluistering van ons explosief groeiende podcastportfolio óf de groei van onze digitale platforms in termen van bezoekers en pageviews. Ook aan adverteerderskant is digitalisering key. Wij merken dat onze klanten zelf steeds meer digitaal geavanceerd te werk gaan. Alles wordt doorgemeten en geoptimaliseerd. Wij spelen hierop in door ons digitale productportfolio constant te verbeteren en investeren daarnaast veel in training van onze Salesafdeling. Zij moeten continu in staat zijn het beste digitale advies aan onze klanten te kunnen geven.

AI is here to stay

Misschien is dit een open deur, maar AI zal zich in 2024 nog meer een plek geven in ons dagelijkse (zakelijke) doen en laten. En dit gaat razendsnel! Het is bijvoorbeeld ongelooflijk om te bedenken dat een tool als ChatGPT pas net op de markt is. Uit recent onderzoek van Kantar blijkt daarnaast dat 67% van alle marketeers positief staat tegenover de mogelijkheden die generatieve AI biedt. Dat er ook in 2024 het nodige zal gaan gebeuren op dit gebied staat dus als een paal boven water. Ook wij kunnen uiteraard niet voorspellen hoe snel dit allemaal zal gaan en hoe we eind volgend jaar generatieve AI zullen inzetten. Wél kan ik prijsgeven dat wij met een werkgroep alle ontwikkelingen nauwgezet volgen en daarbij uiteraard specifiek letten op de mogelijkheden binnen de marketingcommunicatie- en mediabranche.  

Let op digital audio!

Zoals bekend lopen wij voorop in verschillende vormen van digital audio, zoals podcasting. Ook in het gebruik van de BNR digitale livestreams zien we jaar-op-jaar groei. Niet alleen bij ons is dat het geval, maar dit is een marktbreed verschijnsel. Ondanks dat de Nederlandse audiogebruiker digital audio volledig heeft omarmd, zien we nog altijd dat dit mediumtype slechts een bescheiden deel van de audio-advertentiebestedingen krijgt. Dit lijkt een kwestie van de lange adem te zijn, met elk jaar groei (double digit), 2024 zal hierop geen uitzondering zijn. Wij zijn er van overtuigd dat wij met onze sterke aanwezigheid in dit segment (FD Mediagroep is de grootste commerciële aanbieder van podcasts) op het juiste spoor zitten en adverteerders ook in het nieuwe jaar hiervan kunnen laten meeprofiteren.

Leerzame ESG-exercitie

Steeds meer organisaties worden zich bewust van hun rol in het wereldwijde ecosysteem. ESG (Environmental, Social & Governance) wordt steeds meer verankerd in de strategie van FD Mediagroep. Onlangs is ons eerste ESG duurzaamheidsverslag uitgebracht, waarin we onder meer kijken hoe we onze CO2-voetafdruk kunnen verkleinen. Met verschillende werkgroepen zijn wij intern bezig met meerdere vraagstukken en dit is ontzettend leerzaam! Ik kan al onze adverteerders van harte aanbevelen om een dergelijke exercitie te gaan doen (en als klankbord ben ik uiteraard beschikbaar).

Verbreed je scope

Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om je horizon te blijven verbreden. In mijn functie is het verleidelijk om je te blijven vasthouden aan dezelfde statistieken, metrics en media-experts. In dat licht kan ik iedereen van harte aanbevelen om de FD-uitgave ‘De Wereld in 2024’ (verschijnt op zaterdag 23 december bij Het Financieele Dagblad) te lezen. Dit prachtig vormgegeven magazine levert een breed inzicht van alle economische en geopolitieke ontwikkelingen die te verwachten zijn in het nieuwe jaar. De FD-redactie biedt een venster op de wereld. Het lezen hiervan kan tot verrassende inzichten leiden die je wellicht verder gaan helpen in de dagelijkse praktijk.

Wat verwacht de markt van het nieuwe jaar?

Naast het interview met Job, interviewden we ook een aantal experts in onze branche. Welke trends en ontwikkelingen zien zij in 2024?

Contact opnemen

Ben je benieuwd wat de titels van FD Mediagroep voor jouw merk kunnen betekenen in het nieuwe jaar? Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op.

Contactformulier