• 23 apr 2024

“Energieke en betrokken medewerkers die plezier hebben in hun werk zijn belangrijker dan ooit voor elke organisatie.”

Machteld Vink werkt sinds 5 jaar als HR-directeur bij FD Mediagroep. Wij spraken Machteld over wat haar zo aanspreekt in dit bedrijf, wat goed werkgeverschap volgens haar precies inhoudt en haar favoriete HR-podcasts. 

“Energieke en betrokken medewerkers die plezier hebben in hun werk zijn belangrijker dan ooit voor elke organisatie.”

Navigeren door diversiteit: Het DNA van FD Mediagroep en haar merken

FD Mediagroep is de overkoepelende groep waaronder merken als BNR Nieuwsradio, Het Financieele Dagblad, Company.info en FD Business vallen. Machteld geeft aan dat het haar enorm aanspreekt dat dit verschillende bedrijven met elk hun eigen cultuur zijn. De verbindende factor is dat ze allemaal actief zijn in het verzamelen, onderzoeken, ordenen en presenteren van actueel financieel-economisch nieuws en informatie. Hun purpose luidt dan ook: het helpen van leiders van vandaag en morgen om besluiten te nemen en vooruitgang te realiseren. Voor zichzelf, voor hun organisaties en voor de samenleving. 

Eind 2023 telde FD Mediagroep ruim 400 medewerkers aangevuld met een groep freelancers. Het gaat hier om hoog opgeleide professionals . Grotendeels in Nederland, maar inmiddels zijn er ook  twee vestigingen in het buitenland (Londen en Düsseldorf). “Goede onafhankelijke journalistiek en betrouwbare data zijn belangrijker dan ooit. Dat we daar met onze organisatie een bijdrage aan leveren, motiveert enorm.”

Wat betekent 'goed werkgeverschap' voor FD Mediagroep?

In een eerder artikel over het ESG-beleid bij FD Mediagroep focusten we ons met name op de E van Environmental. De S in de afkorting ESG staat voor Social, en dat is iets waar Machteld en haar team zich veelal mee bezighouden. Binnen FD Mediagroep is dit vertaald in ‘Goed werkgeverschap’. Dit is inmiddels verankerd in alle facetten van het HR-beleid. “Groot voordeel hiervan is dat de ESG-doelen op deze manier niet alleen losse projecten blijven, maar echt onderdeel van het DNA van ons bedrijf worden.”

FD Mediagroep wil een wendbare organisatie zijn. Dit begint volgens Machteld bij betrokken, gemotiveerde medewerkers die lekker in hun vel zitten en zich constant willen blijven ontwikkelen, zowel professioneel als persoonlijk. Zo worden ze als mens en als professional nu en in de toekomst een ambassadeur voor de organisatie. “Als werkgever geven wij verantwoordelijkheid, bieden vertrouwen, creëren verbinding en stimuleren vernieuwing.

Onderscheidend binnen FD Mediagroep is dat het erg gewaardeerd wordt als je initiatief neemt. “Spreek je vooral uit, deel ideeën en ga aan de slag”. FD Mediagroep heeft Goed werkgeverschap gedefinieerd langs 5 thema’s, waaronder aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, betrokkenheid, inclusie, vitaliteit en ontwikkeling. 

Ontwikkeling en vitaliteit zijn cruciaal

Alle thema’s zijn van belang, maar momenteel is de aandacht voor ontwikkeling en vitaliteit een speerpunt bij FD Mediagroep. In dit artikel zoomen we nader in op de ontwikkelingen en de spanningen op de arbeidsmarkt. “Energieke en betrokken medewerkers zijn belangrijker dan ooit voor elke organisatie. We stimuleren voldoende beweging, goede werk-privé balans, maar vooral ook plezier maken met elkaar”. Onlangs namen veel FD Mediagroep-medewerkers deel aan de Dag van de Vitaliteit, er wordt elk jaar deelgenomen aan een padeltoernooi en een hardloopwedstrijd en er worden vele andere leuke sportieve en gezellige activiteiten georganiseerd door medewerkers.

Daarnaast doet FD Mediagroep veel op het gebied van professionele en persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. Naast een doorlopend leiderschapsprogramma, zijn ze afgelopen jaar van start gegaan met de implementatie van een nieuwe performance management cyclus. “De nieuwe cyclus zet de ontwikkeling van de medewerker centraal en helpt bij het doorvertalen van strategie naar team- en individuele doelen.”

“Energieke en betrokken medewerkers zijn belangrijker dan ooit voor elke organisatie. We stimuleren voldoende beweging, goede werk-privé balans, maar vooral ook plezier maken met elkaar.”

Machteld Vink HR-directeur bij FD Mediagroep

Van luisteraar tot deelnemer

“Persoonlijk ben ik ook een trouwe luisteraar van Werkverkenners. Wekelijks een uur lang op BNR een uitzending over de arbeidsmarkt, waarin zowel het perspectief van de werknemers als dat van de werkgever wordt belicht. Bijzonder knap hoe de makers van dit programma altijd weer een originele invalshoek weten te vinden! Wat mij betreft is Werkverkenners dan ook een aanrader voor elke HR-professional. Vaak luister ik hem terug als podcast.” 

Tot slot geeft Machteld aan dat ze zelf onlangs ook haar debuut heeft mogen maken in een podcast. Het ging om een productie van HR Top 100. “Dit was een leuke ervaring en mooi om de mogelijkheid te hebben om het HR-beleid van FD Mediagroep verder te kunnen toelichten. En ook leuk om de andere podcasts van HR collega’s bij andere bedrijven te beluisteren”. Mocht je het gesprek met Machteld willen terugluisteren: je vindt de podcast hier.

Ben jij onze nieuwe hoofdsponsor?

Benieuwd naar de unieke kans om de BNR podcast Werkverkenners te sponsoren? We zijn nog op zoek naar een hoofdsponsor! Wil jouw bedrijf graag in de spotlight staan en profiteren van de groeiende populariteit van deze podcast? Ontdek de mogelijkheden en lees snel verder.