• 8 nov 2023

Het claimen van een domein met Branded Content en Sponsoring

FD Mediagroep heeft een sterke reputatie opgebouwd in branded content en sponsoring. In dit exclusieve interview spreken we met Jotta Erath (Concept & Business Manager) en Matthijs Rijlaarsdam (Contentstrateeg) over hoe zij adverteerders helpen bij hun communicatie-uitdagingen. Ontdek welke unieke campagnes hen trots maken en welke innovaties ze in 2024 verwachten te brengen. Daarnaast delen ze inzichten over belangrijke trends in de wereld van branded content en sponsoring.

Het claimen van een domein met Branded Content en Sponsoring

Meet (two of) the team

Jotta is voornamelijk nauw betrokken bij het begin van alle samenwerkingen. Ze werkt aan pitches vanuit klantbriefings die betrekking hebben op (een combinatie van) branded content en sponsoring. “We gebruiken daarvoor het See-Think-Do-Care model van Google om te begrijpen waar de behoefte van de klant ligt. Op basis hiervan bepalen we welke middelen (Advertising, Sponsoring of Branded Content) het meest effectief zijn om KPI’s zoals merkvoorkeur en –overweging te creëren.”

Matthijs richt zich met name op branded content. Hij is inhoudelijk verantwoordelijk voor de verhalen en middelen die we tijdens campagnes inzetten. Gedurende het hele project blijft hij betrokken en zorgt hij samen met het team van projectmanagers en een netwerk aan freelancers (o.a. redacteuren, fotografen en (podcast)makers) dat adverteerders volledig worden ontzorgd.

Wat zijn volgens jullie de cruciale trends binnen branded content en sponsoring?

  1. Demand Generation: Een essentiële marketingstrategie met als voornaamste doel het genereren van merkbekendheid en het opwekken van interesse bij potentiële klanten. “Als merk creëer je als het ware micromomenten om top-of-mind te zijn én te blijven. Sponsoring kan daarbij ontzettend goed helpen, het is de perfecte always on marketing: hoorbaar zijn op een inhoudelijke, journalistieke manier, passend bij je thema of domein”, aldus Jotta. Dit strategische partnership vergroot niet alleen de associatie van je merk met het betreffende onderwerp, maar stelt je ook in staat om een doelgericht publiek te bereiken dat reeds interesse heeft in het onderwerp van de podcast.
  2. Snelle ontwikkelingen in AI: Deze technologische vooruitgang biedt kansen voor branded content. Matthijs geeft aan dat deze ontwikkelingen heel snel gaan. “Het kan productiekosten verlagen en efficiëntie verhogen, maar tegelijkertijd kan het leiden tot een overvloed aan content. Hoe spring jij er vervolgens bovenuit als merk?”
  3. Brand Safety: Brand safety bij het adverteren verwijst naar de maatregelen en strategieën die adverteerders nemen om ervoor te zorgen dat hun advertenties niet worden weergegeven op ongeschikte of schadelijke websites of naast controversiële inhoud, waardoor ze hun merkreputatie beschermen en een positieve associatie met hun merk behouden. Matthijs: “Het is moeilijk voor merken om zich te profileren binnen een betrouwbaar umfeld. Ons advies daarin is om zorgvuldig te kiezen waar je als merk zichtbaar bent.”

Innovatie binnen content en internationale partnerships

FD Mediagroep onderscheidt zich door een unieke propositie: journalistieke onafhankelijkheid gecombineerd met contentoplossingen. Jotta: “Met BNR als enige commerciële nieuwsstation van Nederland lift je als adverteerder mee op de journalistieke onafhankelijkheid. De combinatie van sponsoring en content is uniek in de markt, niemand biedt dit! Daarnaast maken we inhoudelijke en lange verhalen. Dat is niet overal in de markt het geval. We hebben altijd de kritische FD-lezer en BNR-luisteraar op het netvlies bij het maken van onze content.”

Matthijs: “Daarnaast hebben we internationaal samenwerkingen met zeven mediapartners, waaronder IQ Media (Duitsland, bekend van Handelsblatt) en Mediafin (België, bekend van De Tijd). Eens per maand is er overleg waarin van elkaar geleerd wordt. Deze samenwerking heeft bovendien in de campagne voor internationale adverteerder Teamviewer bewezen een contentcampagne in meerdere landen te kunnen aanbieden. Om de effectiviteit van campagnes te meten, gebruiken we zowel kwantitatieve gegevens als kwalitatieve gegevens, inclusief trackingonderzoeken, effectmetingen en onderzoek naar imagostatements, uitgevoerd door gerenommeerde onderzoeksbureaus zoals DVJ Insights en Validators.”

Jotta en Matthijs geven als voorbeeld de samenwerking met Capgemini.  “Capgemini had een uitdaging op de arbeidsmarkt en koos voor een samenwerking met BNR-podcast De Technoloog. Gedurende 10 weken was Capgemini prominent aanwezig in De Technoloog via een exclusieve mid-roll, ingeleid door de presentatoren. Hiermee werd deze rubriek, genaamd ‘De Capgemini vacature van de week’, een integraal onderdeel van elk van de 10 uitzendingen in die periode. In de actuele vacaturespots werden de ‘hotste’ vacatures bij Capgemini uitgelicht.” Deze campagne heeft geleid tot een aanzienlijke toename in websitebezoek, met meerdere gekwalificeerde kandidaten voor de openstaande functies en extra verkeer naar de website als resultaat.

Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten over de plannen voor 2024? 

“Ten eerste breiden we onze mogelijkheden voor Branded Content op BNR.nl uit, waarmee we verhalen aanbieden om het MKB beter te bereiken. Daarna introduceren we ‘dossiers’, oftewel verzamelingen verhalen binnen specifieke thema’s. Deze zijn in eerste instantie online beschikbaar, maar kunnen ook als printbijlage bij het FD worden gepubliceerd.

Bekend bij veel klanten zijn de dagelijkse mogelijkheden in BNR Zakendoen (ma-vrij van 11.00 uur tot 13.30 uur). Dagelijks worden verschillende deelthema’s besproken in items en panels, die exclusief door een sponsor geclaimd kan worden. Een nieuw onderdeel hiervan is Beursnerd, met dagelijks om 11.10 uur alle beursweetjes, waar sponsors zich aan kunnen verbinden via audioboards”.

Het is inmiddels november en veel bedrijven hebben hun doelstellingen voor 2024 geformuleerd. Een partnership met een BNR Special kan je helpen de naamsbekendheid-doelstelling in het nieuwe jaar te realiseren. Er komen binnenkort een aantal specials beschikbaar voor adverteerders. Overweeg bijvoorbeeld een samenwerking met BNR Werkverkenners, waar alle actuele arbeidsmarktontwikkelingen worden besproken. Dit wekelijkse programma met Rens de Jong als anchorman heeft een grote community en is een must-listen voor alle HR-managers!

Interesse in de mogelijkheden?

Neem contact op met Jotta via Jotta.Erath@fdmediagroep.nl of stuur een e-mail naar salessupport@fdmediagroep.nl