• 13 jan 2024

De motor van de Nederlandse economie: leer de MKB-doelgroep beter kennen

Voor veel merken en adverteerders is de MKB-doelgroep zeer interessant om te bereiken. Verzekeraars, Automerken, Leasemaatschappijen, Verhuurders van kantoren, Cateraars: de lijst met bedrijven die in hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van het MKB is eindeloos.  In dit artikel zoomen we, met behulp van insights afkomstig uit de Dentsu CCS-database, in op een deel van het MKB. Wat kunnen we leren over mensen die werkzaam zijn binnen bedrijven met 2 t/m 99 werknemers?

De motor van de Nederlandse economie: leer de MKB-doelgroep beter kennen

De MKB-doelgroep in cijfers

Het midden- en kleinbedrijf (MKB) wordt veelal beschouwd als de motor van de Nederlandse economie. Enkele cijfers onderschrijven dit: 

  • Goed voor 70% van de werkgelegenheid
  • Ca. 470.000 bedrijven
  • Ruim 5 miljoen mensen werkzaam in het MKB
  • Ruim 4 miljoen FTE-banen
  • Omzet 2022: 1.231 miljard euro

Het MKB heeft momenteel de nodige uitdagingen. Het invullen van openstaande vacatures bijvoorbeeld: najaar 2023 stonden er maar liefst 176.000 MKB-banen open. Daarbovenop de economische tegenwind: begin oktober stonden 6 van de 12 conjunctuurindicatoren onder de langjarige trend. Het CBS zag dat het conjunctuurbeeld voor het eerst sinds halverwege 2021 negatiever was dan het langjarige gemiddelde. Het ondernemersvertrouwen in het MKB bleek in het vierde kwartaal gedaald te zijn. Desalniettemin verwachten MKB-ondernemers dat hun omzet in 2024 zal gaan stijgen. Het kleinbedrijf verwacht in 2024 minder te investeren, het middenbedrijf meer.

Profiel MKB-doelgroep

Dentsu definieert 1,2 miljoen mensen die werkzaam zijn in een bedrijf met een dergelijke omvang. Dit staat gelijk aan 8% van alle Nederlanders tussen 13 en 80 jaar. Ruim de helft hiervan zit in de hogere inkomensklassen. Opvallend is daarnaast dat 46% in de leeftijdsgroep 40 t/m 59 jaar zit.  

Het zijn actieve mensen waarvan veel tevreden zijn in hun huidige functie (63%, index 180 vs. gemiddeld Nederland). Toch geeft ook 13% aan plannen te hebben om van baan te wisselen; een interessant gegeven voor werving en selectiebedrijven. De arbeid-rustverhouding is iets om goed in de gaten te houden voor deze doelgroep (maar ook zeker voor hun werkgevers). Van alle respondenten geeft namelijk 47% aan nooit genoeg vrije tijd te hebben.

Toekomstdromen en plezier

Van de werknemers in de MKB-sector droomt 4% over het starten van een eigen onderneming (index 222 vs. gemiddeld Nederland). Toekomstplannen hebben ze niet alleen zakelijk, maar ook zeker privé. Op zowel het kopen als het verbouwen van een huis scoort deze doelgroep bovengemiddeld. Veel MKB-doelgroeppersonen hebben daarnaast concrete plannen om een auto te kopen of om te gaan investeren.  

Waar haalt de MKB-doelgroep plezier uit? Uitstapjes zoals een attractiepark of het theater. Ook wordt er graag gesleuteld aan gemotoriseerde voertuigen en rijdt men zelf graag motor. Klussen vindt de MKB-doelgroep ook leuk (index 125 vs. gemiddeld Nederland).

Mediagebruik MKB-doelgroep

De MKB-doelgroep luistert graag naar de radio en doet dit ook nog eens veel. Drie op de tien radioluisteraars uit de MKB-doelgroep doet dit elke dag! BNR Nieuwsradio scoort prima in de MKB-doelgroep. Van alle MKB-doelgroeppersonen luistert 9% naar BNR (index 134 vs. gemiddeld Nederland). Ook het FD presteert uitstekend in deze doelgroep. Met een index van 135 bereikt het FD niet alleen bovengemiddeld veel MKB-doelgroeppersonen, maar is het ook nog met afstand het meest selectieve landelijke dagblad.

Wil je meer inzichten over de MKB-doelgroep? Download onze infographic hier!

 

Bronnen: Staat van het MKB (CBS, MKB Nederland en Ministerie van Economische Zaken en Klimaat), Dentsu CCS-data. 

Wil je een mediavoorstel op maat?

Op zoek naar een mediavoorstel op maat om jouw commerciële boodschap bij de MKB-doelgroep onder de aandacht te brengen? Neem contact op via salessupport@fdmediagroep.nl óf neem alvast een kijkje in de Media Advisor.