• 8 nov 2023

FD Mediagroep en Dentsu onderzoeken: Wie zijn die Young Professionals?

Diploma op zak, eerste baan, misschien samenwonen, en wellicht je eerste koophuis. Young Professionals maken in korte tijd veel mee en zitten volop in het leven. In samenwerking met Dentsu willen we je graag meer vertellen over deze interessante doelgroep. 

FD Mediagroep en Dentsu onderzoeken: Wie zijn die Young Professionals?

Wie zijn ze en waar vind je ze?

De doelgroep Young Professionals omvat ongeveer 9% van alle Nederlanders tussen 13 en 80 jaar, wat neerkomt op zo’n 1,3 miljoen mensen. In onze definitie zijn Young Professionals tussen de 20 en 49 jaar oud, werkzaam (fulltime of parttime) en ambitieus. Ze zijn vaker man (55%) dan vrouw (45%) en over het algemeen hoogopgeleid (66%) met een bovengemiddeld inkomen (59%). Ze zijn actief op gebieden zoals vakanties, koken en het gezinsleven. Bovendien zijn ze liefhebbers van muziek, sociale bezigheden en lekker eten. 

Waar je ze kunt vinden? Young Professionals zijn actieve internetgebruikers. Ze zijn vooral actief in mobiel internetten, met een score die 42% hoger ligt dan het gemiddelde. Ze zijn met name te vinden in Nielsen-gebieden I en II, wat overeenkomt met West-Nederland. Het merendeel van deze doelgroep, namelijk ruim twee derde, woont in stedelijke gebieden. 

Wat willen ze in hun carrière?

Ongeveer 1 op de 6 Young Professionals overweegt een nieuwe baan (index 177), wat voor werkgevers met openstaande vacatures een interessant gegeven is. Een klein deel is zelfstandig ondernemer of heeft plannen in die richting, wat een boeiende kans biedt voor bedrijven in software, vastgoed, leaseauto’s en verzekeringen (index 367). 

Zijn ze ook actieve consumenten?

Zeker, Young Professionals geven geld uit aan zaken zoals huisvesting, investeringen en auto’s. Ze hechten waarde aan hoogwaardige producten en zijn bereid meer te betalen voor goede kwaliteit (index 144). 

Wat drijft hen?

In de waardencirkel van sociaal psycholoog Schwartz worden waarden gedefinieerd die wereldwijd worden herkend. Deze waarden vormen de basis van onze motivaties en laten zien hoe we onze eigen daden en die van anderen beoordelen. Als we de Young Professionals langs de Schwartz-waardencirkel leggen zien we uitschieters op zaken als:  

  • Zelfbepaling (Self-direction): de waarde om zelf je richting te bepalen, nieuwsgierigheid, zelfrespect. 
  • Hedonisme (Hedonism): de waarde om te genieten in het leven & plezier te hebben. 
  • Prestatie (Achievement): de waarde om dingen te bereiken en persoonlijk succes te boeken. 

Bovendien valt op dat Young Professionals graag een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Interessant daarbij zijn hun belangrijkste motivatoren. Zo hechten ze waarde aan bezit en status, maar dat betekent niet dat ze puur materialistisch zijn. Affectie, de behoefte aan verbondenheid en emotionele banden, speelt ook een belangrijke rol in het leven van deze doelgroep. 

 

Wat vinden ze aantrekkelijke merken?  

 Merken zoals Hertog Jan, Gamma, Decathlon, M&M’s, Tony’s Chocolonely en Albert Heijn. 

Hoe bereik je ze via het FD en BNR?  

42% van alle Young Professionals leest dagbladen, met een voorkeur voor digitale varianten. Binnen de media-imperatives indeling worden Young Professionals vooral als Medium & Light gebruikers beschouwd. Zo’n 9% luistert naar BNR Nieuwsradio. Met een index van 131 blijken Young Professionals dit ook weer bovengemiddeld vaak te doen. Van alle Young Professionals wordt gemiddeld 4% door het FD bereikt. Ook hierin outperformt deze doelgroep wederom: index 152 (totale populatie 13-80 jaar = 100). 

Werkt adverteren bij Young Professionals?

Jazeker: 

  • 70% van de Young Professionals houdt van feitelijke informatie in advertenties.  
  • 50% geeft aan dat advertenties helpen om te weten wat er te koop is in de wereld.  
  • Advertenties mogen naast informatief ook vermakelijk zijn: 39% wordt graag vermaakt door advertenties/reclames.  

Goed om in je achterhoofd te houden is wel dat Young Professionals meer dan gemiddeld gebruik maken van Ad Blockers. Wil je meer inzichten over Young Professionals? Download onze infographic hier!