• 8 dec 2023

Behind the scenes bij de podcast van het jaar

Onlangs werd de BNR-podcast Napleiten verkozen tot Beste Podcast van Nederland tijdens de Dutch Podcast Awards. Tijd voor een kijkje achter de schermen. Wie zijn de makers? Wat drijft hen? En hoe is Napleiten tot stand gekomen? Je leest het in dit artikel.

Behind the scenes bij de podcast van het jaar

Veel jonge luisteraars

We trappen af met enkele cijfers. Maandelijks luisteren er ruim 800.000 mensen naar de podcast. Dit is bovendien nog exclusief de radio-cijfers, want Napleiten is ook elke week op BNR zelf te horen. Luisteraars zijn Nederlanders uit de hele wereld, er luisteren iets meer vrouwen dan mannen. Qua leeftijd een erg interessante doelgroep, de grootste leeftijdscategorie luisteraars is namelijk tussen 28 en 34 jaar. In de Audify Podcast Standaard behaalt Napleiten sinds de samenwerking met BNR al enkele maanden een Top 10-notering. 

Napleiten wordt gepresenteerd door Wouter Laumans en Christian Flokstra. De misdaadjournalist en de strafpleiter gaan wekelijks in gesprek met advocaten, officieren van justitie en rechters over spraakmakende rechtszaken die hen altijd zullen bijblijven.

Wie werken er achter de schermen?

Elke aflevering van Napleiten wordt voorbereid door Lauren Fabels en Rowie van Hinte. Lauren doet de (eind)redactie van de podcast. Zij benadert gasten, voert voorgesprekken en maakt het draaiboek. Rowie is project manager. Zij zorgt dat de productie draait en is verantwoordelijk voor alle niet-redactionele taken.  

De verhalen voor Napleiten worden op twee manieren geselecteerd: 

  1. Er wordt begonnen bij een bekende rechtszaak. De advocaat, officier van justitie die er bij betrokken waren worden benaderd. 
  2. Lauren en Rowie bellen met advocaten, officieren van justitie en rechters en vragen: ‘Welke zaak zou jou altijd bijblijven? Als dat een goed verhaal is, mogen ze in de podcast komen. Tegenwoordig melden steeds meer mensen zich ook uit zichzelf aan, daarin zie je ook het succes van de podcast terug. 

Hoe komt een goed verhaal tot stand?

Lauren geeft aan: Het is het mooist als de Napleiten-gast persoonlijke betrokkenheid heeft bij de zaak. Zoals advocaat Johan Keizer in aflevering ‘#81: Dodelijk geweld op de Wallen‘. Keizer kende zijn cliënt Kees M. uit Volendam via via en had echt het gevoel: deze man heeft hulp nodig en ik ben de enige die dat kan doen. Dat voel je als luisteraar door de aflevering heen. Of forensisch rechercheur John Pel, die in ‘#73: Bloedbad in winkelcentrum de Ridderhof in Alphen aan den Rijn‘ vertelt hoe hij zich voelde toen hij net na de schietpartij door het winkelcentrum liep en de lichamen van de slachtoffers zag liggen. Dat maakt echt indruk. De bevlogenheid van de beroepsgroep die zich met strafrecht bezighoudt, werkt aanstekelijk. Het zijn stuk voor stuk mensen die zich druk maken om wat er aan het randje van de maatschappij gebeurt. Dat vind ik mooi.

Interactie met de luisteraars

Regelmatig sturen luisteraars berichtjes dat ze iets van Napleiten hebben geleerd. Ze laten blijken dat ze het strafrecht door andere ogen zijn gaan bekijken en nu beter begrijpen hoe het in elkaar zit. Een verhaal heeft altijd meerdere kanten en dat hoor je terug in Napleiten. Als het mensen minder veroordelend maakt, hebben we iets gewonnen.

Dat brengt ons meteen bij de voornaamste reden dat de makers Napleiten wilden maken.  De gemiddelde burger is over het algemeen best wel streng voor daders: ‘Opsluiten en de sleutel weggooien!’ Uit recent onderzoek blijkt dat meer kennis over het rechtssysteem en de impact van straffen leidt tot mildere oordelen.Een beetje milder voor elkaar zijn, klinkt heel suf, maar dat kunnen we best gebruiken.

Droomgast en erkenning

Lauren en Rowie zijn heel benieuwd naar het verhaal van de officier van justitie of de politiechef die het onderzoek heeft geleid rondom de vermissing van Anne Faber. Nederland  stond echt op z’n kop en de makers zouden graag horen welke keuzes er zijn gemaakt achter de schermen, onder zulke hoge druk.   

Tot slot geven ze aan enorm trots te zijn met de recente uitverkiezing tot Beste Podcast van Nederland. “Heel trots! We hebben dit in relatief korte tijd met een klein team voor elkaar gekregen. Ik ben vooral trots op Wouter en Christian dat ze het al zo veel afleveringen lang altijd even interessant weten te maken!”, laat Rowie weten.

Verbind je aan deze award-winning podcast

Ervaar de kracht van een samenwerking met de Beste Podcast van Nederland! Wil je jouw merk verbinden aan hoogwaardige content en wil je impact maken door middel van storytelling? Ontdek de mogelijkheden voor een partnership met Napleiten. Neem vandaag nog contact op met Nils van Dijk, sponsormanager bij BNR, via nils.van.dijk@fdmediagroep.nl of klik hier voor meer informatie.

Verbind je merk aan BNR!