- 13 jul 2022
Via het oor naar het hart van je doelgroep
Onderzoek naar de impact van audiocampagnes op merk KPI’s
In de eerste zes maanden van 2022 heeft FD Mediagroep in samenwerking met Brand Metrics een groot onderzoek gedaan. Maar liefst 20 audiocampagnes van BNR Nieuwsradio werden onder de loep genomen. Daarbij werd steeds gemeten wat de impact van de campagnes was op de merk KPI’s. Aan elke meting deden ongeveer 700 luisteraars van BNR mee.
Het algoritme van Brand Metrics
Met behulp van het bekende Brand Metrics algoritme kon tijdens elke campagneperiode een 0-meting en een 1-meting worden herleid. Alle vormen van audio-advertising werden onderzocht: rond podcasts, op de livestream en op de lineaire (digitale) radio. Op die manier werden de effecten van de campagnes zichtbaar op vier merkvariabelen: merkbekendheid, merkoverweging, merkvoorkeur en actiebereidheid.
De kracht van audio is soms twee keer zo groot
Het onderzoek toont aan dat de impact van audio op merken enorm is. In vergelijking met traditionele online display campagnes is het effect op merkbekendheid, merkvoorkeur en merkoverweging bijna dubbel zo groot.
De voornaamste resultaten op een rij
De effecten op de vier variabelen zijn twee keer zo hoog dan de gemiddelde uplift bij display campagnes (benchmark database Brand Metrics 6.000 campagnes in Europa 2021-2022):
- Alle audiomiddelen bleken een evenredige bijdrage te leveren aan de significante stijging van merkbekendheid.
- Lineaire audio scoort het beste in het midden van de sales funnel. En dan met name op de variabelen merkoverweging en merkvoorkeur.
- Audio-campagnes rond podcasts hebben – in vergelijking met audio-campagnes op de livestream en op de lineaire (digitale) radio – de hoogste scores op merkvoorkeur en actiebereidheid.
- Minder bekende merken scoren uitzonderlijk goed op het vergroten van hun merkbekendheid met audio-campagnes. De merkbekendheid van minder bekende merken steeg gemiddeld 9,5%. Onder A-merken steeg de merkbekendheid met 5,7%.
- A-merken scoren zeer sterk op de merkoverweging en merkvoorkeur. Met een stijging van respectievelijk 4,7% en 2,8%. Traditionele online display advertising scoort op merkoverweging en merkvoorkeur slechts 2,8% en 2,3%.
Conclusie
De resultaten tonen aan dat je als adverteerder niet om audiocampagnes heen kunt. Audio verdient een prominente rol in je middelenmix. Vooral als je cross audio inzet en adverteert rondom podcasts én op de lineaire radio. En met een gemiddeld bereik van 480.000 luisteraars per week en 4 miljoen podcastdownloads per maand is BNR hier het perfecte platform voor.
Meer informatie
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met: Jacomien van Doorn, Manager Digital Advertising via jacomien.van.doorn@fdmediagroep.nl
Wil je weten welke media oplossingen het beste passen bij jouw bedrijf? Beantwoord 3 vragen in onze online Media Advisor en ontvang direct en vrijblijvend een advies in je inbox.
Contact opnemen
Benieuwd geworden naar wat de titels van FD Mediagroep voor jouw merk kunnen betekenen? Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op.