- 11 okt 2023
Meer weten over zakelijke beslissers? DMS biedt inzicht!
Begin oktober is de nieuwste editie van het Decision Makers Survey (DMS) gepubliceerd. DMS is hét leidende onderzoek onder zakelijke beslissers in Nederland. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd en is vanaf nu een officieel onderdeel van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Wat voegt DMS toe op andere bereikonderzoeken? Hoe presteren het FD en BNR binnen deze interessante doelgroep? Je leest het in dit artikel.
DMS is niet van gisteren en nog altijd innovatief
Het Decision Makers Survey kent een lange historie voordat het onderdeel van NMO werd. De eerste DMS-publicatie was in 1982. Het is al die jaren een breed gedragen onderzoek in de mediawereld geweest, waarin mediaexploitanten ook altijd nauw betrokken zijn. De overkoepelende doelstelling van DMS is om het (zakelijk) mediagebruik van de zakelijke beslissers in Nederland goed in kaart te brengen.
Bijzonder aan dit onderzoek is dat het feitelijk al jaren crossmediaal is. Print, Radio, Websites, Apps, TV: van zakelijke titels uit deze mediumtypen wordt het bereik inzichtelijk gemaakt. Specifiek voor FD Mediagroep is het dus mogelijk om het bereik van bijvoorbeeld FD krant en FD.nl te combineren met het bereik van BNR Nieuwsradio. Dit levert uiterst interessante insights op voor adverteerders die op zoek zijn naar het juiste Umfeld waar hun zakelijke boodschap het best tot zijn recht komt.
DMS is vanaf deze editie volledig onderdeel van de NMO-familie. Dit zorgt voor een aantal veranderingen in de onderzoeksopzet. De meest in het oog springende is de stijging van de totale populatie van het onderzoek naar 878.000 decision makers (+ 45%). Deze toename komt vooral vanuit de Groot Zakelijke Markt en bij de (semi-) overheid.
Wie is de Nederlandse decision maker?
In DMS 2023 zijn ruim 2.900 respondenten geraadpleegd. Zijn geven een goede afspiegeling van het mediagebruik van de totale groep zakelijke beslissers in Nederland.
Leer de decision maker beter kennen:
- De verdeling man-vrouw is ongeveer twee derde vs. een derde
- Ruim 20% jonger is dan 35 jaar
- 45% is HBO+ opgeleid
- Ruim 80% woont in een Koopwoning
- Bijna de helft valt in Welstandsklasse 1
- Twee derde is werkzaam binnen het MKB
- 58% werkt meer dan 40 uur per week
- Ruim 6 op de 10 decision makers checkt dagelijks online nieuws / de digitale krant
Decision Makers houden van FD en BNR
Het FD en BNR Nieuwsradio bevinden zich in het hart van de zakelijke doelgroep. Ook in de resultaten van DMS 2023 is dit goed zichtbaar. Maandelijks bereikt het merk FD 23,6% van alle zakelijke beslissers in Nederland. BNR doet hier nauwelijks voor onder: dit merk bereikt maandelijks 22,7% van alle decision makers.
Beide nieuwsmerken bereiken een breed pallet aan decision makers. Bij het FD zie je iets meer vertegenwoordiging van financieel directeuren en decision makers in de grootzakelijke markt binnen het totale profiel. BNR Nieuwsradio is sterk op bijvoorbeeld eindverantwoordelijken IT en op decision makers binnen het MKB (en dan met name bedrijfsgrootte 50-249 werknemers).
Ben je benieuwd naar meer insights die uit DMS 2023 te halen vallen? Wil je beter begrijpen onder welke zakelijke beslissers FD en BNR het beste uit de bus komen? Vraag het jouw vaste FD Mediagroep-contactpersoon óf neem contact met ons op via salessupport@fdmediagroep.nl
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Nieuwe cases, mooie proposities en nieuwe inzichten. Door je in te schrijven wordt je automatisch op de hoogte gehouden.