• 16 dec 2022

Impact van podcast sponsoring voor jouw merk

Het effect dat de podcast heeft als marketinginstrument mist vaak nog bewijsvoering en wat het doet voor een merk is nog vrij onbekend. Markteffect heeft onderzoek gedaan naar de podcast ‘Het Nieuwe Geld’ van BNR. Deze podcast wordt gesponsord door Bitonic. De sponsoring is minimaal hoorbaar, de merknaam wordt alleen in het intro en outro van de podcast benoemd. In dit onderzoek komt naar voren wat deze sponsoring heeft gedaan voor Bitonic en of podcast sponsoring daadwerkelijk heeft geholpen in het behalen van hun doelstellingen.

Impact van podcast sponsoring voor jouw merk

Adverteren via podcasts

Via podcast advertenties kun je gericht targeten op een specifieke community van luisteraars. Afhankelijk van de interesses van je doelgroep maak je een zo goed mogelijke match tussen jouw propositie en het podcast onderwerp. Dit kan in verschillende vormen, zoals spots in de podcasts, een volledig eigen brand story of sponsoring.

De BNR podcast ‘Het Nieuwe Geld’ onderzoekt op onafhankelijke en kritische wijze welke rol crypto heeft in dit monetaire systeem. Bitonic is handelaar in bitcoin valuta, waarbij je online bitcoins kunt kopen. De sponsoring van Bitonic is minimaal hoorbaar, maar uit recent onderzoek blijkt dat het merk positiever wordt gezien door de luisteraars van de podcast ten opzichte van de niet-luisteraars. Hieronder gaan we dieper in op de cijfers.

Merkassociaties

De afgelopen tijd is crypto vaak op een negatieve manier in de media geweest. Echter is er in het onderzoek te zien dat 82% van alle associaties met de podcast en het merk positief van aard zijn. Dit laat zien dat wanneer je jouw merknaam associeert met een hooggewaardeerde podcast, de positieve associatie ook verder doorwerkt op het merk. Zo is de podcast door de luisteraars beoordeeld met een 8,9 gemiddeld.

Ondanks een minimale aanwezigheid van de sponsor, is er een hoge merkassociatie meetbaar. Maar liefst 77% van de luisteraars heeft door dat de podcast gesponsord wordt. Daarbij geeft hiervan zelfs 95% aan dat Bitonic de sponsor is. Hier zit de kracht, want de markt is ingewikkeld. De concurrenten lijken qua bedrijfsnaam al erg veel op elkaar, dus dat deze nieuwe partij snel wordt herkend door de luisteraar is erg positief.

Naamsbekendheid

Verder is er in het onderzoek te zien dat onder de respondenten die niet in aanraking zijn geweest met de podcast, niemand Bitonic eigenlijk kent. In het onderzoek kregen de respondenten een lijst aan merknamen te zien van soortgelijke bedrijven in de crypto. Er werd gevraagd welke merknamen ze hiervan kenden. Hierbij spreken we van zogenaamde geholpen naamsbekendheid. De respondent heeft namelijk niet zelf de merknaam genoemd, maar heeft het zien staan. Tijdens het onderzoek gaf maar 11% aan Bitonic te kennen bij geholpen naamsbekendheid. In tegenstelling tot de luisteraars van de podcast, want hierbij geeft 15% al meteen aan Bitonic te kennen en bij geholpen naamsbekendheid is dat percentage zelfs 80%. Doordat het een onafhankelijk verhaal is, is het aantal luisteraars van de podcast ook heel hoog.

Als we kijken naar in hoeverre de respondenten vanuit het panel Bitonic zouden overwegen is dit 2%. Terwijl dit onder de podcast luisteraars 33% bedraagt. Als toevoeging is er ook nog voorkeur gemeten. 1% van de respondenten onder de niet luisteraars heeft voorkeur voor Bitonic in vergelijking tot andere merken, waarbij dit percentage onder de luisteraars maar liefst 19% is. Dat wil zeggen dat de sponsoring een groot effect heeft op het gedrag van de consument.

Podcast sponsoring zorgt voor verhoogde naamsbekendheid, merkvoorkeur en merkoverweging

Podcast sponsoring via FD Mediagroep zorgt voor aangetoonde verhoogde naamsbekendheid, merkvoorkeur en merkoverweging. Dit zien we terug in de cijfers van de BNR podcast ‘Het Nieuwe Geld’ met maar liefst 77% positieve merkassociaties, 80% geholpen naamsbekendheid en zelfs 19% merkvoorkeur.  

Wil je meer weten over de mogelijkheden van podcast sponsoring? Vul dan het contactformulier in.

Informatie aanvragen

Contactformulier

Door dit formulier in te vullen, geef je toestemming voor de verwerking van je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacy Statement