• 23 nov 2022

Het Nieuwe Luisteren in beweging

Persbericht – In januari 2023 start een volledig vernieuwd Nationaal Luister Onderzoek (NLO). NLO levert vanaf 01 februari wekelijks radiocijfers, wat de mogelijkheden voor strategische planning verruimt – voor zowel radiostations als mediabureaus en adverteerders. Maar de veranderingen in luistergedrag lieten en laten zich natuurlijk niet tegenhouden. In de afgelopen jaren zorgden digitalisering en coronamaatregelen voor opvallende verschuivingen in audioconsumptie. Spitsen verdwenen, de auto als luisterplaats verloor terrein en online beluistering groeide razendsnel. Verder omarmden steeds meer Nederlanders podcasts. Die ontwikkelingen vormden de directe aanleiding voor BNR om alle mogelijke onderzoeken en bronnen rondom audio met elkaar te verbinden. Met de resultaten uit die analyse in de hand startte de zender, in samenwerking met gerenommeerd onderzoeksbureau Motivaction, een uitgebreid onderzoek naar luistergedrag en profiel van al haar audioconsumenten.

Het Nieuwe Luisteren in beweging

Meer en meer digitaal

De belangrijkste learnings uit dit onderzoek:

 

Meer en meer digitaal

Er wordt steeds meer digitaal geluisterd. En als we de stijgende lijn doortrekken zal er in 2024 meer digitaal dan analoog worden geluisterd. Door de digitalisering bereiken we niet alleen een nieuwe jongere doelgroep, maar kunnen we de huidige doelgroep ook op andere manieren bereiken. En dat creëert nieuwe kansen voor adverteerders.

 

Meer en meer luistermomenten

  • De hele dag luisteren

Door het thuiswerken tijdens de pandemie verdwenen de klassieke luisterpieken van de spits. Er wordt nu veel meer overdag geluisterd: tijdens het werk, als we onderweg zijn, maar ook in de sportschool en voor het slapengaan.

 

  • Nieuwe devices

Door de digitalisering en het thuiswerken wordt er naast de traditionele radio ook steeds vaker geluisterd via andere devices zoals de smartphone, de tablet en de laptop.

 

  • Nieuwe vormen van content

De nieuwe luisteraars zijn on demand en zitten zelf aan de knoppen. Ze weten dan ook alle nieuwe BNR-content – zoals podcasts en YouTube video’s – goed te vinden.

 

  • Meer en meer kansen voor adverteerders

Het nieuwe luisteren betekent nieuwe kansen voor adverteerders. Om te beginnen is de doelgroep van BNR flink uitgebreid. Met jonge consumenten die veel naar podcasts luisteren. Verder kunnen adverteerders nu luisteraars veel vaker op meerdere tijdstippen bereiken. En buiten primetime adverteren – bijvoorbeeld met podcast-advertenties – is natuurlijk een stuk voordeliger.

 

Lees meer insights vanuit het nieuwe luisteren onderzoek.

Onderzoek toont gevarieerd publiek aan en de manier van luisteren zoals aandacht, locatie en beleving van de content

“BNR Nieuwsradio heeft uit divers onderzoek de beschikking over aantallen luisteraars, maar een vergelijking tussen alle verschillende vormen van luisteren ontbrak. Wij ondervroegen n=1.300 luisteraars van BNR Nieuwsradio 18-67 jaar. Het onderzoek laat zien hoe gevarieerd het publiek van BNR is. We vergeleken de verschillende vormen van luisteren zoals via de FM, livestream, DAB+, audio on demand, podcast, Spotify en YouTube. Dit geeft BNR Nieuwsradio een unieke vergelijkingsbasis met de omvang, overlap en de profielen van deze luistergroepen, maar ook inzicht in de manier van luisteren zoals de aandacht, locatie en de beleving van de content.”

Lex van Meurs Senior Research Consultant bij Motivaction
Onze adverteerders kunnen we hiermee nog beter bedienen bij het effectief bereiken van hun doelgroep

Het is gaaf te zien dat we met de analyses en onderzoeken naar het veranderende luistergedrag van de BNR-luisteraar een integraal beeld bieden over alle audio kanalen heen. Van verschillende doelgroepen identificeren, tot luisteren naar BNR met echte aandacht en de impact van de reclameboodschap. Nu weten we ook dat die aandacht het hoogst scoort bij podcast beluistering en luisteren vanuit de auto. Onze adverteerders kunnen we hiermee nog beter bedienen bij het effectief bereiken van hun doelgroep.

Job van Wagensveld Commercieel Directeur FD Mediagroep

Conclusie

De klassieke radiospot is nog steeds effectief. Maar in de digitaliserende wereld mag digitale audio niet meer ontbreken in je marketing mix. Met deze nieuwe vorm van adverteren bereik je namelijk nieuwe doelgroepen en kun je huidige doelgroepen nog beter bereiken.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd om adverteerders te voorzien van waardevolle data en om inzichten te geven in het luistergedrag van hun doelgroep. Motivaction ondervroeg online n=1.300 luisteraars BNR Nieuwsradio 18-67 jaar. Dit gaf voor acht verschillende vormen van luisteren naar BNR Nieuwsradio (FM overdag, FM herhaling in de avond, livestream, DAB+, audio on demand, podcast, Spotify en YouTube) de omvang en de onderlinge overlap van deze luistergroepen. Verder werden de acht vormen van luisteren vergeleken op achtergrondgegevens van de luisteraars, luistertijd, luisterfrequentie, wijze van beluistering (met of zonder oortje), de locatie, de beleving van de content en de aandacht van beluistering.

Bronnen: Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Motivaction, Brand Metrics, Triton, Google Analytics

Meer informatie over dit onderzoek

Voor meer informatie over dit persbericht of over het onderzoek kunt u contact opnemen met: Hanneke van Rozendaal, salesmanager mediabureaus via Hanneke.van.rozendaal@fdmediagroep.nl

Wil je meer weten over het nieuwe luisteren of ben je benieuwd naar de nieuwe Young Professional, CEO en MKB-mediapakketten? Neem contact op.

Meer informatie

Contactformulier

Door dit formulier in te vullen, geef je toestemming voor de verwerking van je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacy Statement