Podcastmonitor: opmars van podcasts niet meer te stuiten

Podcastmonitor: opmars van podcasts niet meer te stuiten

Nationale Podcast Monitor: BNR-podcasts worden beluisterd ter verdieping en om op de hoogte te blijven van nieuws en achtergronden

De meest recente meting van de Nationale Podcast Monitor (uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2 in Q4 2020) laat zien dat de opmars van podcasts in Nederland niet meer te stuiten valt. Het onderzoek is uitgevoerd onder hoger opgeleide werkenden en studenten die bezig zijn met hun HBO-/WO-opleiding.

Het hele rapport vind je hier.

Liefst 6 op de 10 ondervraagden geeft aan weleens naar podcasts te luisteren. Bijna twee derde doet dit om zich te verdiepen in een bepaald onderwerp. Ca. de helft van de ondervraagden luistert het meest naar podcasts over nieuws en achtergronden. Lifestyle, psychologie en politiek zijn andere goed scorende onderwerpen. Er is weliswaar een lichte daling te zien (waarschijnlijk het gevolg van COVID19 gerelateerde maatregelen), maar de meeste mensen (46%) luisteren nog steeds naar podcasts als ze onderweg zijn. Podcasts luisteren tijdens een wandeling of tijdens huishoudelijke klusjes zijn sterk in opmars, eveneens een gevolg van de maatregelen van de afgelopen maanden.

Onder werkenden en hoogopgeleiden is BNR de op 1 na bekendste podcast producent. Een derde van de ondervraagden is bekend met BNR als producent.

De mensen die bekend zijn met podcasts van BNR laten het volgende beeld zien:

  • 18% van de ondervraagden heeft voorkeur voor podcasts die door BNR zijn gemaakt.
  • 71% van de mensen die BNR-podcasts luisteren doet dit om zich in een bepaald onderwerp te verdiepen. Zes op de tien geeft als reden om op de hoogte te blijven van nieuws en achtergronden. Ruim een derde luistert BNR-podcasts vanwege professionele doeleinden.
  • Een op de vijf BNR-podcast luisteraars zou deze podcasts actief aanbevelen aan anderen.
  • Eigenschappen die door luisteraars aan BNR-podcasts worden toegedicht:
    – Kennis van zaken (maar liefst 92% van de luisteraars geeft dit aan)
    – Energiek
    – Innovatief
    – Lef
    – Optimistisch
  • De Technoloog, Helder en de Ben Tiggelaar podcasts worden als meest interessant bestempeld. Ook de dagelijkse podcast Newsroom wordt door veel mensen genoemd.
  • De gemiddelde luisteraar van BNR-podcast is: man, 25 jaar en ouder, bovenmodaal inkomen, met een middle management of professionele functie.

Meer weten over het BNR-podcast portfolio en de mogelijkheden daarin voor jouw merk? Klik hier om naar onze contactpagina te gaan.