- 10 mei 2023
De belangrijkste tips en tricks voor het opzetten van een Programmatic Podcast deal
Podcasts. Inmiddels niet meer weg te denken in de mediaconsumptie van menig consument. Uiteraard volgen adverteerders snel en nu ook steeds meer via Programmatic Advertising. Daarom nu de belangrijkste tips en tricks waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van een Programmatic Podcast deal.
Geschreven door Jacomien van Doorn, Head of Digital Sales & Development
Podcasting bij FD Mediagroep
Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlands minstens 1 keer per maand naar een podcast (Markteffect Podcast Monitor, 8e meting, 2022). Bij de gebruikers van FD Mediagroep ligt dit percentage nog hoger, maar liefst 80% luistert wel eens naar een podcast. FD Mediagroep domineert sinds een aantal maanden de ranker in de NMO Podcast Standaard. Wij mogen ons, als traditioneel niche speler, op het gebied van Podcasting zelfs markleider noemen.
Als uitgever van BNR en FD, bieden wij sinds 8 jaar podcasts aan onze gebruikers. Daarbij zijn wij altijd op zoek naar manieren om onze adverteerders zo effectief mogelijk te verbinden aan onze doelgroep. Aangepast op de communicatiedoelstelling van het merk, zijn hier verschillende opties in mogelijk. Denk aan het sponsoren van een podcast, het creëren van een branded podcast, maar ook het “traditioneel” adverteren rondom podcasts middels pre-, mid- of post-rolls. Met name het adverteren rondom podcasts, zien we vanuit de markt én bij FD Mediagroep dominanter worden. Naast onze B2B klanten, sluiten ook steeds meer B2C klanten zich aan.
Waarom?
- Adverteerders zijn op zoek naar bereik maximalisatie. De meeste podcasts zijn gratis voor luisteraars en beschikbaar op meerdere platforms. Ook bij FD Mediagroep worden alle podcasts aangeboden middels een open RSS feed. Hierdoor zijn alle adverteerders ook bij onze third-party platformen terug te luisteren.
- Er is een zeer hoge mate van aandacht voor de advertenties rondom podcasts (Motivaction, 2021). Luisteraars zijn zeer betrokken omdat ze zich in een afgesloten omgeving bevinden, gecombineerd met de lage ad clutter.
- Bij FD Mediagroep heb je een exclusieve positie vóór, tussen of na de podcast en bereik je de jonge, hoogopgeleide doelgroep (25-44 jaar). In totaal realiseren wij per maand 5.7 miljoen downloads onder 1.6 miljoen luisteraars.
Programmatic Podcasting
Sinds 2020 bieden wij in samenwerking met Triton Digital, de mogelijkheid om zowel direct als programmatic te adverteren rondom al onze Digital Audio content (livestream & podcasts). Volledig dynamisch en IAB gecertificeerd. Klik hier voor meer informatie.
De laatste tijd constateren wij een sterke uplift in Programmatic Digital Audio Advertising op podcasts. Ook vanuit het laatste VIA Deloitte Ad Spend Study report blijkt dat er een sterke shift is naar Programmatic Buying van podcast advertising. Hierbij ligt de focus op rechtstreekse deals zoals Private Auctions, Preferred of Guaranteed deals. Bij bijna elke DSP is het mogelijk om een programmatic campagne op te zetten en aan te sluiten op onze inventory. Klik hier voor meer informatie.
5 tips
Hieronder 5 belangrijke tips bij het uitvoeren van programmatic audio-advertenties op podcasts (Triton Digital, 2023):
- Maak gebruik van de kracht van contextual advertising. Bedenk wie je wil bereiken en pas je boodschap daarop aan.
- Maak de audio boodschap geschikt voor de podcast en mogelijk per positie. Je praat 1-op-1 tegen de luisteraar.
- Koppel je merk aan podcasts die een vergelijkbaar profiel hebben van de gewenst doelgroep. Zo kun je de juiste luisteraars op het juiste moment bereiken, terwijl je merkaffiniteit opbouwt.
- Houd de targeting klein of laat de uitgever deze aan de SSP kant opzetten. Denk hierbij aan Geo- of targeting op positie ( pre-roll, mid-roll en post-roll).
- Zorg voor goede reporting. Programmatic DSP’s verzorgen real-time reporting waarmee je gemakkelijk de campaign spending en performance in de gaten kan houden.
De impact van het nieuwe luisteren
Samen met BNR hebben wij het eerste luisterbrede onderzoek uitgevoerd, waarin ook Podcast als advertentiemedium is meegenomen. De unieke methode geeft inzicht in de eerste gerealiseerde effecten van audiokanalen Radio, Livestream en Podcast op de merk-KPI’s brandlift, merkbekendheid, merkoverweging en merkvoorkeur. De belangrijkste inzichten zijn samengevat en uitgebreid te lezen in de whitepaper die hieronder kan worden gedownload.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Nieuwe cases, mooie proposities en nieuwe inzichten. Door je in te schrijven wordt je automatisch op de hoogte gehouden.
Meer weten?
We maken het je zo makkelijk mogelijk om programmatic in te kopen. Neem gerust contact met ons op door hiernaast het formulier in te vullen.