- 22 jun 2021
Naar BNR wordt écht geluisterd
Er wordt namelijk met veel meer aandacht naar BNR geluisterd dan naar welk ander Nederlands radiostation dan ook. En dit geldt ook voor de reclameblokken. Uit onderzoek van Motivaction is gebleken dat er met ruim 2x zoveel aandacht wordt geluisterd naar BNR dan naar andere stations. (Bron: Radio en aandacht – Motivaction, april 2021)
Meeste aandacht voor BNR
Dat is gebleken uit een onderzoek dat Motivaction deed in april van dit jaar. De ondervraagden gaven aan met ruim 2x zoveel aandacht naar BNR te luisteren dan naar welk ander radiostation dan ook. En het mooie is: Dit geldt ook voor de reclameblokken! Wil jij dat er echt naar jouw spot geluisterd wordt en deze niet op de achtergrond verdwijnt?
Het onderzoek
Het onderzoek ging op zoek naar antwoorden op de vragen met hoeveel aandacht wordt er naar radio geluisterd en hoe zit het met aandacht voor de reclame en de verschillen per zender?
- 81% van de BNR-luisteraars geeft aan met (veel) aandacht naar BNR te luisteren, tegenover een gemiddelde van 41% van de luisteraars van de overige zenders.
- 18% van de luisteraars geeft aan met aandacht naar de reclameblokken van BNR te luisteren. Bij de overige zenders is dit gemiddeld slechts 7%.
(bron: Radio en aandacht – Motivaction, april 2021)
Uit het onderzoek blijkt verder dat:
- Men het meest geconcentreerd naar BNR luistert van alle zenders (82% t.o.v. gemiddeld 36% bij de overige zenders).
- Men niets van de zender wil missen wanneer men luistert (64% t.o.v. gemiddeld 31% bij de overige zenders).
- Men echt de tijd neemt om te luisteren (63% t.o.v. gemiddeld 32% bij de overige zenders).
Thuis luisteren en BNR podcasts
Thuis wordt met zelf met nog iets meer aandacht naar BNR geluisterd dan onderweg: 84% vs 81%. BNR blijft de luisteraar dus boeien, ook in het jaar waarin de meeste mensen thuis werken. Inmiddels heeft BNR gemiddeld 2 miljoen podcast downloads per maand. Het is geen verrassing maar blijkt nu ook uit het onderzoek: 96% van de respondenten geeft aan met (veel) aandacht naar de podcasts van BNR te luisteren.
Mireille van Ark, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio: “Dit onderzoek toont aan dat de journalistieke keuzes van de redactie bijdragen aan hoogwaardige en slimme inhoud waar zakelijke beslissers en professionals van jong tot oud met veel aandacht naar luisteren. Je zet BNR aan om beter geïnformeerd te zijn en geprikkeld te worden. Mensen zijn bereid om daar tijd en aandacht in te steken, dat is waar we het uiteindelijk voor doen.”
Lex van Meurs, senior research consultant Motivaction: “BNR wordt aandachtiger beluisterd dan de tien andere onderzochte radiozenders. BNR scoort onder haar luisteraars ook het hoogst op interessant, betrouwbaar en geconcentreerd beluisteren. BNR heeft hiermee een heel bijzondere positie in het Nederlandse radiolandschap.”
Wist je dat BNR…
- Méér is dan FM radio? BNR is dé podcast specialist van Nederland en zag in 2020 het aantal digitale luisteraars met 50% groeien
- Méér is dan B2B? De BNR-luisteraar werkt inderdaad fulltime en geeft vaak leiding. Maar heeft ook vaak een dubbel modaal inkomen en een HBO+ opleiding op zak
- Méér voor je merk kan betekenen dan andere radiostations? Sponsoring, digital audio advertising, branded podcast, premium display en radiocampagnes om maar iets te noemen. Lees meer…
Wil je ook dat er naar je geluisterd wordt?
Daar kunnen wij voor zorgen. Neem contact met ons Sales Support team op en zorg dat je merk de aandacht krijgt die het verdient!