• 27 jan 2021

Luisteraars blijven BNR trouw en passen luistergedrag aan

Goed nieuws voor BNR! Kijkend naar de luistercijfers in 2020 en de meest recente luistercijfers (nov/dec), blijkt dat de BNR luisteraar trouw blijft aan de zender. Wel is een duidelijke verandering in luistergedrag terug te zien wegens het vele thuiswerken en het nieuwe dagritme wat men daarin heeft gevonden.

Luisteraars blijven BNR trouw en passen luistergedrag aan

Stabiel bereik, ondanks ander luistergedrag

BNR Nieuwsradio heeft in januari van dit jaar haar programmering aangepast. In de meest recente NLO cijfers (november-december 2020) zien we nog steeds cijfers van vóór deze vernieuwde programmering. BNR laat in die meting een stabiel, gemiddeld zenderaandeel van 0,7% zien. Het totale weekbereik blijft met 472.000 luisteraars nagenoeg gelijk, ondanks COVID19 en de bijbehorende maatregelen (zoals thuiswerken dat leidde tot een sterke vermindering van woon-werkverkeer).

De veranderingen in werksituatie van veel BNR-luisteraars in 2020 vertalen zich in een gewijzigd luistergedrag: een duidelijke toename buiten de spitsen; met name programma’s als Zakendoen en BNR’s Big Five doen het goed. De Ochtendspits startte al in december met een vernieuwde vorm. De laatste luistercijfers geven aan dat dit opgefriste format hoger scoort dan één jaar terug en stabiel is ten opzichte van de vorige meting.

 

Explosieve groei in on demand

Digitaal zette BNR in 2020 flinke stappen. On demand audio groeide spectaculair, er werden 58% meer downloads gerealiseerd dan in het voorgaande jaar. Ondernemend Nederland is vaker thuis en minder vaak in de auto onderweg. Wat blijft is de behoefte aan informatie, maar dan vooral op het moment wanneer het de luisteraar uitkomt.

Een aantal BNR on demand programma’s laat dan ook geweldige resultaten zien. Enkele voorbeelden:

  •  De Amerika Podcast laat een groeide met ruim 700% in aantal downloads in de maand november 2020.
  • Ook het weekendprogramma Boekestijn & de Wijk ziet een stijging in on demand luisteracties, maar ook in lineaire luisterdichtheid op FM – maar liefst 105%.
  • De Wereld en de dagelijkse nieuwspodcast Newsroom behoren eveneens tot de meest beluisterde BNR-podcasts.

BNR blijft daarmee hét onbetwiste zakelijke nieuwsradio-station van Nederland op basis van inhoud, toon en propositie.

Contact opnemen

Benieuwd geworden naar wat de titels van FD Mediagroep voor jouw merk kunnen betekenen? Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op.

Contactformulier