• 19 sep 2024

C-level doelgroep beter inzichtelijk

In september is Decision Makers Survey 2024 (DMS) gepubliceerd. DMS is hét leidende onderzoek naar het mediagebruik van zakelijke beslissers in Nederland. Dit onderzoek bestaat al sinds begin jaren ’80, maar dat betekent niet dat het niet met zijn tijd mee gaat.

C-level doelgroep beter inzichtelijk

DMS biedt crossmediaal merkbereik

Om met de deur in huis te vallen: in feite is DMS al jaren een crossmediaal onderzoek. Zakelijke beslissers worden ondervraagd naar hun mediagebruik van dagbladen, magazines, radio, websites, TV, e-papers, nieuwsbrieven en apps. Vanuit het FDMG-portfolio levert dit inzichten op over bijvoorbeeld FD (krant, website, nieuwsbrieven en app) uit halen. Maar ook BNR (radio,  website en app). Daarbovenop worden al die verschijningsvormen nog eens gecombineerd in merkbereik.

Dat merkbereik is enorm interessant. Voor de verschillende mediamerken wordt namelijk inzichtelijk gemaakt wat het maandelijks gecombineerd bereik is. Ofwel: hoeveel decision makers komen gemiddeld binnen 1 maand in aanraking met een van de verschijningsvormen van het FD? In DMS 2024 is voor het eerst ook het maandbereik van de twee sterke merken FD en BNR gecombineerd inzichtelijk gemaakt. Gezamenlijk bereiken FD en BNR per maand 37% van alle decision makers in Nederland. Dit staat gelijk aan ruim 350.000 personen uit deze doelgroep.

Inzicht in alle C-level functies en podcastgebruik

Een aantal zaken zijn toegevoegd in dit onderzoek. De lijst met functies is sterk uitgebreid. Het mediagedrag van alle C-level functies is nu afzonderlijk inzichtelijk gemaakt. Zo zien we dat het merk BNR in een maand tijd bijna de helft van alle Chief Commercial Officers (CCO) in Nederland bereikt. Het merk FD bewijst zich weer als hét nieuwsmerk om Financieel directeuren (CFO) te bereiken: in een maand komt maar liefst 57% van deze doelgroep in aanraking met het FD. Maar ook het mediagebruik van functies als CHRO, CDO en COO zit nu in DMS.

Ook over het gebruik van podcasts door deze groep zakelijke beslissers biedt DMS duidelijkheid. Zo’n 340.000 decision makers luisteren naar podcasts. Bijna 150.000 decision makers geven aan minimaal 5 uur per week naar podcasts te luisteren. Ook via dit mediumtype kun je dus uitstekend zakelijk Nederland bereiken! Kijk voor inspiratie over aansprekende podcasts voor deze doelgroep eens op fdmg.nl/podcast.

Waarin blinken FD en BNR nog meer uit?

Binnen onderstaande doelgroepen presteren de FD Mediagroep-titels enorm goed:

  • In C-level functies als CEO, CFO, CMO en CCO zien we selectiviteitsindices van 150 en hoger. Dit betekent dat de trefkans met iemand uit deze doelgroep bij inzet van FD of BNR flink bovengemiddeld is.
  • Ben je op zoek naar Eindbeslissers op het gebied van bijvoorbeeld Zakelijke Reizen, Facility Management of Consultancy? Ook dan zit je bij FD en BNR goed.
  • Directeur-Grootaandeelhouder (DGA)? FD en BNR realiseren selectiviteitsindices van 135 en hoger. Gezamenlijk worden in een maand tijd 59.000 personen uit deze doelgroep bereikt (ofwel 49%).

Ben je op zoek naar de prestaties van onze merken in een andere zakelijke doelgroep?

Daag ons uit met jouw briefing en communicatie-uitdaging! Via jouw vaste FD Mediagroep-contactpersoon of via salessupport@fdmediagroep.nl horen we graag welke informatie we uit DMS kunnen halen.