Hoe een audiomix strategie kan zorgen voor een uplift in merkbekendheid
Doelstelling: Het vergroten van de bekendheid onder ondernemers en zakelijke beslissers.
Oplossing: Podcast advertising binnen het FD Mediagroep-netwerk.
Achtergrond
Van radio tot livestreams en podcasts, we hebben in de huidige wereld de luxe om te kiezen wanneer, hoe, waar en wat we willen beluisteren. Audio-advertising kan op veel verschillende manieren worden ingezet. Dit kan in de vorm van pre-, mid- en postrolls tot aan sponsoring van een specifieke podcast.
In deze snel evoluerende wereld van audio-entertainment laat Mogelijk Vastgoedfinancieringen zien hoe een doordachte audiomixstrategie kan leiden tot aanzienlijke groei in merkbekendheid en impact over de gehele marketingfunnel (bekendheid, overweging, voorkeur en actie).
Over de campagne
Tijdens een campagneperiode van 14 februari 2023 tot 5 maart 2023 streefde Mogelijk naar het vergroten van de merkbekendheid. Met een krachtige 15-seconden digital audio spot en een duidelijke call-to-action (“Ga naar Mogelijk.nl”), zag Mogelijk een indrukwekkende uplift van 10% in bekendheid, ruim boven de benchmark. Deze resultaten werden ondersteund door een aanzienlijke stijging in zoektermen zoals ‘Mogelijk.nl’ en ‘Vastgoedfinanciering’ op Google Trends.
De campagne bouwde voort op de sterke contentsamenwerking met FD Mediagroep, waarbij sinds 2021 diverse middelen worden ingezet om verschillende doelgroepen te bereiken volgens het STDC-model (SEE, THINK, DO, CARE). De middelenmix bestaat uit sponsoring van Vastgoed Gezocht, FD brandstories, een eigen podcastserie genaamd “Het Geld en de Stenen”, een FD bijlage, advertising en bannercampagnes.
FD en BNR zijn zeer kwalitatieve bronnen waarop de ondernemersdoelgroep hun keuzes baseren
Het contentpartnership met FD Mediagroep is al ruim 4 jaar een schot in de roos. Dit geldt op merkniveau maar net zo goed commercieel. Voor zowel de ondernemersdoelgroep – de mensen op zoek naar financiering - als onze potentiële investeerders - die hun vermogen willen laten renderen - zijn FD en BNR zeer kwalitatieve bronnen waarop zij hun keuzes baseren. Advertising is een waardevolle aanvulling op de inhoudelijke contentlaag en jaagt direct aan tot lezen/luisteren en doen.
Digital audio vs. analoog
Mogelijk koos in deze specifieke campagneperiode voor de inzet van digital audio. Het voordeel van digitaal adverteren is dat een dynamische spot wordt uitgeserveerd op het moment dat de luisteraar zelf bepaalt de content tot zich te nemen. Je realiseert daardoor minder waste in je mediacampagne dan bij analoge media.
Ook is gebleken uit onderzoek naar luisterprofielen binnen audio-advertising naar Motivaction, dat de meerderheid van de podcastluisteraars Young Professionals zijn. Met een digital-audio campagne bereik je een jonge doelgroep dus tijdens momenten van volledige aandacht, zoals thuis of op de bank, onderweg of tijdens een wandeling. Dit biedt adverteerders de mogelijkheid om hun doelgroep op te vangen op de meest ontvankelijke momenten, wat resulteert in een effectievere communicatie.
Resultaten
Het onderzoek uitgevoerd door Brand Metrics onder meer dan 1500 respondenten bevestigde de impact van de campagne van Mogelijk:
- 80% groei in bekendheid (van 13% naar 23%)
- 127% groei in overweging (van 3% naar 7%)
- 360% groei in voorkeur (van 1% naar 5%)
- 299% groei in koopintentie (van 0% naar 2%)
Inzicht 1
Kortere campagnes – in deze case een spot van 15-seconden – blijkt effectief en vertonen een hogere brandlift
In deze campagne is gewerkt met 1 spot van 15 seconden. Ons ideale lengteadvies is 15 tot max. 20 seconden. Wij zien namelijk uit eerder FDMG-onderzoek dat kortere campagnes (20 sec of korter) een ruim 2 keer hogere brandlift laten zien dan campagnes die langer zijn dan 20 seconden. Kortom: de spotlengte in deze Mogelijk-campagne was een goede keuze.
Inzicht 2
De duidelijke call-to-action bevorderde het engagement
De spot kent een duidelijke Call to Action aan het eind (’Ga naar Mogelijk.nl’). Daarmee lijkt de creatie met name geschikt voor het tweede deel van de funnel.
Inzicht 3
De keuze voor FM, livestreams en podcast advertising resulteerde in een brede impact over de hele funnel
Het gebruik van FM, livestreams en podcast advertising resulteerde in een brede impact over de hele funnel. De BNR-doelgroep blijkt perfect aan te sluiten bij de doelgroep van Mogelijk, zoals blijkt uit het NMO-RAM Luisteronderzoek en het Decision Makers Survey. BNR bereikt voornamelijk financieel directeuren, ondernemers en zakelijke beslissers, waardoor het een ideale keuze was voor de campagne.
Door een strategische audiomix heeft Mogelijk Vastgoedfinancieringen dus een opmerkelijke uplift van 10% in merkbekendheid gerealiseerd. De focus op digital audio binnen het FD Mediagroep-netwerk, overtrof de gestelde doelen ruimschoots.
Wil je meer weten over de effectieve inzet van audio-advertising en hoe jij vergelijkbare resultaten kunt behalen? Download dan onze whitepaper via deze link.
Ben jij ons volgende succesverhaal?
Graag gaan we met je in gesprek om te kijken wat wij voor jouw merk kunnen betekenen. Vul je contactgegevens in en wij helpen je graag verder.