• 16 jan 2024

Hear, hear! NMO Online is here!

8 januari was het zover: de langverwachte introductie van NMO Online. Deze nieuwste uitbreiding van de NMO-familie brengt het online bereik van een groot aantal Nederlandse websites en apps in kaart. In dit artikel leggen we je uit wat dit onderzoek inhoudt, wat jij er mee kunt en hoe het FD en BNR uit dit onderzoek naar voren komen. Spoiler alert: de nummer 1 en 2 nieuwswebsites met de hoogste selectiviteit in de doelgroep Zakelijke beslisser vind je allebei aan het Prins Bernhardplein.

Hear, hear! NMO Online is here!

Proces van jaren

De ontwikkeling van NMO Online is niet van de een op andere dag tot stand gekomen. Al jaren geleden vonden de eerste gesprekken over een nieuw op te zetten online bereikonderzoek plaats. Uiteindelijk resulterend in de introductie begin januari 2024.  

“De publicatie van de online dataset sluit aan bij een inmiddels lange reeks van innovaties en verbeteringen die NMO heeft doorgevoerd in alle bereiksonderzoeken. Daarmee hebben we een stevig fundament gebouwd voor onze crossmediale ambities. Voor NMO Online hebben we gekozen voor een hybride aanpak waarbij we paneldata en censusdata combineren, waarmee we ons duidelijk onderscheiden van andere online datasets. Het maken van die combinatie, het verbinden van verschillende bronnen, is een complex proces. Ik ben dan ook enorm trots op het resultaat waardoor wij de markt kunnen voorzien van een betrouwbare objectieve standaard.” 

Patricia Sonius Directeur onderzoek NMO

In de eerste fase van dit onderzoek zijn alle grote online nieuwsplatforms van Nederland meegenomen, maar ook online platforms van grote magazinemerken. Van tientallen online merken is daarmee het bereik inzichtelijk gemaakt.  

Het bereik is in feite een combinatie van drie bronnen: 

  • Bij de huishoudens uit het NMO Online Panel is een routermeter geïnstalleerd die alle online devices in huis kan meten.  
  • Aanvullend registreert de app van het NMO Multimedia Panel naast luistergedrag ook online verkeer.  
  • De informatie uit deze panels wordt aangevuld met censusdata uit de ‘meettags’ die uitgevers op hun platforms hebben geplaatst. 

Met behulp van data science worden panel- en censusdata vervolgens samengevoegd in één databestand waar de markt mee aan de slag kan. 

Wat kun je er mee?

De nieuwe data zijn om veel redenen niet te vergelijken met de data uit NOBO, de voorganger in online bereik onderzoek. De NMO Online data kent veel meer details. Interessant is bijvoorbeeld dat bereik- en bezoekcijfers van specifieke secties en typen content te achterhalen zijn (bijvoorbeeld ‘nieuws’ of ‘finance’).  

Tijdens de launch van het nieuwe onderzoek gaven Patricia Sonius en Martijn Brinkhoff van NMO de aanwezigen al enige praktische handvatten en interessante invalshoeken. Zo kun je merken analyseren op: 

  • Typen content: Waar moet ik zijn om geïnteresseerden in economie, beleggen en personal finance te bereiken?
  • Overlap/doublure: Welke merken zorgen gecombineerd voor de beste prestatie in jouw doelgroep?
  • Bereik gedurende de dag en de week: Wanneer is jouw doelgroep wél en niet online?
  • Dimensionale profielen: Merken worden op twee assen tegen elkaar afgezet. Wie realiseert de beste prestaties op mannen uit de hoger inkomensklasse?

Hoe komen FD en BNR naar voren?

Uit de eerste analyses blijkt dat het FD het meest selectief is van alle online nieuwsplatformen in doelgroepen als Zakelijke beslisser, Sociale klasse AB1, Hoogste welstand (W1) en 25-54 jarigen. Interessant is dat BNR, na FD, de nummer 2 in de markt in de doelgroep Zakelijke beslisser is. Verstandig dus om beide digitale platforms in het vizier te houden bij het samenstellen van de ideale mediamix voor zakelijke campagnes!  

De overlap tussen beide digitale merken is daarnaast uiterst gering. In de NMO Online data over het jaar 2023 zien we dat de doublure tussen FD en BNR (in beide gevallen web & app) slechts ca. 6% is. Des te reden te meer om een digitale media-inzet van beide titels in de 2024-plannen mee te nemen.

Wil je hier meer over weten?

Wil je meer weten wat het NMO Online onderzoek inhoudt en wat je ermee kunt? Neem contact op met onze accountmanagers of via salessupport@fdmediagroep.nl  

Informatie aanvragen

Contactformulier