- 28 apr 2022
Radio Goes Digital!
Let’s get digital, klonk het jaren geleden al op alle (analoge) Nederlandse radiostations. Die boodschap van het RAB (inmiddels Audify) en de daarbij aangesloten zenders bleek niet aan dovemansoren gericht: een betere geluidskwaliteit en een ruimer aanbod leidden tot een digitale vlucht die zijn weerga niet kent.
Intussen komt de helft van de naar radio geluisterde minuten al voor rekening van digitale ontvangstmogelijkheden. Maar hoe, waar of wanneer ze ook luisteren: nog altijd stemmen 13 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder wekelijks af op hun favoriete stations. Net zoals ze dat tien jaar geleden al deden. Waarmee maar wordt onderstreept dat radio nog niets aan relevantie heeft ingeboet.
Trends en ontwikkelingen in digital audio
Sterker: alle digitale mogelijkheden hebben de populariteit van het toch al springlevende medium alleen maar vergroot. Bovendien zorgden ze ervoor dat radio evolueerde tot audio. Want het gaat intussen om veel meer dan alleen maar de live-programmering in de ether. Digitale themakanalen, audio on demand: de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. En de interesse van de consument ook. Zo blijkt uit het Audio Jaarrapport 2021 van Audify dat het aantal gestreamde uren in Nederland afgelopen jaar met 10% toenam – tot bijna 33 miljoen uur per week. En dan werden er ook nog eens 200 miljoen podcasts gedownload.
FDMG: voorloper én koploper in audio on demand
Op die podcastmarkt was FDMG niet alleen een pionier, we zijn daar ook een zeer voorname speler. Met meer dan honderd titels in talloze domeinen bedienen we wekelijks bijna 300.000 zakelijke beslissers – en de leiders van morgen. Met meer dan 900.000 downloads per week laten we zelfs gerenommeerde sales houses als NRC en Talpa achter ons.
Digital audio biedt commerciële kansen
Maar niet alleen de luisteraars plukken de vruchten van de digitale transitie. Voor adverteerders biedt digitale audio een keur aan (nieuwe) mogelijkheden. Van demografisch en geografisch tot contextual targeting: de experts van FDMG vertellen je er graag meer over. Daarbij is het ook nog eens bijzonder effectief. Zo toonde GroupM aan dat digital audio zorgt voor extra bereik én betere reclameherkenning. En ook podcasts lenen zich uitstekend voor commerciële boodschappen: stukken beter bijvoorbeeld dan adverteren op sociale media, concludeerde Mindshare’s Neurolab. Bovendien scoort reclame in en om podcasts volgens The Guardian hoger op aandacht dan ieder ander mediumtype.
Digital audio advertising groeit exponentieel
Tel daarbij op dat van de 212 minuten die Nederlanders dagelijks doorbrengen op hun mobiele telefoon, bijna een derde wordt besteed aan audio in al haar vormen – en de conclusie is simpel: digital audio advertising mag anno 2022 niet meer ontbreken in de marketingmix. Steeds meer adverteerders zijn daar inmiddels ook van doordrongen, wat wordt onderstreept door de exponentiële groei van de omzet – naar 8 miljoen euro in het afgelopen jaar – waarmee digital een flinke boost gaf aan de totale audiobestedingen. Van pre-, mid- of post-rolls rondom livestreams tot host reads in podcasts: de toekomst is audio!
De voordelen van digital audio advertising
Digital audio advertising combineert de kracht van traditionele radio met de mogelijkheden van online. Het biedt dus een hoog bereik én engagement. Relevante content én een snelle opbouw van share of voice. Lange luisterduur en hoge mate van aandacht. Kort en bondig: digital audio biedt the best of both worlds. Wat wordt beaamd door Mediabrands.
Benieuwd hoe FDMG met digital audio kan bijdragen aan jouw marketing mix?
FD Mediagroep biedt adverteerders diverse mogelijkheden om hun commerciële boodschap onder de aandacht te brengen via het digital audio-netwerk. Denk hierbij aan een preroll binnen podcasts of het produceren van een branded podcast.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor digital audio advertising binnen het FDMG portfolio? Ga naar de pagina of neem contact op met ons Sales Support Team via salessupport@fdmediagroep.nl of 020-592 8585