- 5 apr 2023
Wat zijn op de digitale FD-platforms de meest gelezen artikelen in het eerste kwartaal?
FD Mediagroep is als innovatieve partij ook met haar digitale platforms volop in ontwikkeling. Data uit verschillende invalshoeken levert veel inzichten op over o.a. het gedrag van de bezoekers van FD.nl en de FD-app. Het FD weet maandelijks met haar website en app ca. 1,75 miljoen bezoeken en 23 miljoen pageviews te genereren. De helft van de bezoekers is tussen 25 en 54 jaar. In tegenstelling tot wat vaak wordt verondersteld, is de content die op de digitale FD-platforms te vinden is veel breder dan het financieel-economisch domein. Dit is duidelijk zichtbaar bij het ranken van de meest gelezen artikelen in het eerste kwartaal van dit jaar.
FD-lezers waarderen artikelen met andere insteek
Qua nieuwsaanbod werden de eerste maanden van dit jaar gedomineerd door onderwerpen als de oorlog in Oekraïne, de Provinciale Statenverkiezingen, de stikstofproblematiek en de energieprijzen. Deels is dit dan ook zichtbaar in de ranglijst met meest gelezen FD-artikelen. Maar de digitale FD-lezer waardeert nieuwsitems met een nét iets andere insteek.
Door hen worden achtergrondartikelen, interviews en onderzoeksjournalistiek goed gewaardeerd. In de top 25 meest gelezen artikelen staat bijvoorbeeld maar één artikel over Oekraïne. Dit is er echter wel een met een andere insteek dan alleen het ‘algemene nieuws’: oud-topschaker en Poetin-criticaster Garri Kasparov werd hier geïnterviewd.
Artikelen over kopstukken uit het (inter)nationale bedrijfsleven kunnen ook op veel verkeer rekenen. In de top 25 over het eerste kwartaal passeren bijvoorbeeld Barbara Baarsma, Frits Kroymans, Ralph Hamers, Peter Berdowski en Frits van Eerd de revue. Met artikelen over de problemen bij de Silicon Valley Bank, de overname van Credit Suisse door UBS en de koersschommelingen van de AEX-index trekken ook ‘typische’ FD-artikelen de nodige lezers. Interviews met presentatoren als Jort Kelder en Sander Schimmelpenninck, documentairemaakster Marije Meerman en supermarkterfgenaam Jonas Linders werden ook hoog gewaardeerd.
Overall is binnen het directe verkeer een evenredige verdeling tussen FD.nl en de FD-app zichtbaar. Zo wordt het meest gelezen artikel van het eerste kwartaal voor 53% via de app en voor 47% via de website gelezen.
Interessant profiel digitale FD-lezer
De onderscheidende content die op de digitale FD-platforms te vinden is wordt gewaardeerd door bezoekers met een heel interessant profiel. Ongeveer twee derde van de bezoekers valt in de sociale klasse AB1. Vier op de vijf bezoekers is in het bezit van een eigen woning. De FD-bezoeker staat volop in het werkzame leven: 72% werkt minimaal 32 uur per week. Zes op de tien FD-bezoekers heeft een bovenmodaal inkomen.
Bronnen
Google Analytics, NOBO.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Nieuwe cases, mooie proposities en nieuwe inzichten. Door je in te schrijven wordt je automatisch op de hoogte gehouden.