• 18 dec 2024

Dit is wat media-insiders zien gebeuren in 2025

Het is medio december; traditioneel het moment voor eindejaar lijstjes, maar ook zeker om vooruit te blikken. Net als vorig jaar heeft FD Mediagroep drie media-insiders gevraagd naar hun verwachtingen voor het aankomend jaar. Dit keer krijgen we onze inzichten vanuit de boardroom!

  • Henriette van Swinderen is Directeur bij de bvA (bond van Adverteerders)

In dit interview delen zij hun visie op de ontwikkelingen in 2025 op het gebied van media, advertising en technologie.

Dit is wat media-insiders zien gebeuren in 2025

Welke ontwikkelingen verwacht je binnen de mediabranche in 2025?

Henriette: “We zien een enorme versnippering van mediatypen en -mogelijkheden. Terwijl de klassieke massamedia nog steeds een belangrijke rol spelen, komen alle nieuwe mediatypen daar bovenop. Binnen nieuwe media zie je vooral sterke groei van social platforms en video- en audio-on-demand. Wat het komende jaar spannend gaat worden, is de vraag of de overname van RTL door DPG doorgaat. Dan zou een sterkere lokale partij ontstaan die tegenwicht kan geven tegen de grote internationale spelers.” 

Michael: “Ten goede of ten kwade, we leven in een algoritmische wereld waarbij alle ogen zijn gericht op kunstmatige intelligentie die impact zal hebben in de hele media waardeketen. De belofte van 1-op-1 communicatie zal worden waargemaakt waarbij er niet tegen, maar mét een consument kan worden gecommuniceerd. Aan de aanbodzijde zien we de niet te stuiten opmars van de streamers zich voortzetten, zoals Amazon en Netflix die nu ook live sport events brengen.” 

Jasmijn: “Ik kijk enorm uit naar komend jaar, dat door de snelle ontwikkelingen in automatisering, digitalisering en AI veel kansen biedt. Mijn visie is dat we als bureau moeten focussen op vertrouwen, eenvoud en flexibiliteit. Klanten hebben behoefte aan heldere uitleg over complexe data en processen om hen te ondersteunen in een steeds ingewikkeldere wereld.” 

Wat worden de bepalende trends binnen advertising?

Henriette: “Merken zoeken naar manieren om hun merk op een relevante manier onder de aandacht te brengen via social en on-demand media. Dat is daadwerkelijk iets anders dan adverteren via massamedia, en vraagt om snel(ler) inspelen op actualiteit, aanpassen aan type consument, aan type scherm, aan type locatie. AI kan daarbij een belangrijke rol spelen en helpen om creatie tegelijk persoonlijk relevant én passend bij het merk te laten zijn.” 

Michael: “Consumenten verwachten in dit moderne tijdperk van het algoritme dat merken niet alleen hun voorkeuren begrijpen, maar ook hun toekomstige behoeften kennen. Dentsu is voorloper door sinds 2018 wereldwijd onderzoek te doen naar ‘aandacht’. In een gefragmenteerd landschap is het belangrijk te weten hoe je uiting creatief vormgegeven moet worden en binnen welke context deze het beste resoneert.” 

Jasmijn: “Ik verwacht meer focus op lokale advertising, omdat lokaal steeds belangrijker wordt voor consumenten. Voor merken blijft de strijd om aandacht intens. Met de korte aandachtsspanne van consumenten moeten ze binnen enkele seconden impact maken. Tegelijkertijd verwacht ik dat het vertrouwen in media verder daalt, waardoor kwalitatieve nieuwsmedia en authentieke influencermarketing aan belang winnen.” 

Hoe zie je de rol van technologie, met name AI?

Henriette: “Op alle vlakken van media en advertising verwacht ik dat het gebruik van AI exponentieel toeneemt. Om beeld en tekst te genereren, om mediastrategie- en planning te optimaliseren en om sneller consumentenonderzoek te doen. De grote watch out is de ethische kant van AI. Het is essentieel dat we als vak een verantwoorde balans vinden tussen het benutten van de mogelijkheden en het voorkomen van misbruik.” 

Michael: “Voor bureaus betekent dit dat er naast het automatiseren van routinematige werkzaamheden en het sneller en dieper inzichten halen uit data, er grote stappen gemaakt worden in geautomatiseerde contentcreatie en mediaplanning, in combinatie met de juiste duiding vanuit onze mensen.” 

Jasmijn: “Juist de kracht van fysieke verbinding met je klant, juist de kracht van goed luisteren is hetgeen het verschil gaat maken de aankomende periode. Menselijke connectie heeft in onze branche een cruciale functie omdat we het met enkel automatisering en digitalisering simpelweg niet redden. De interpretatie van de data, dat zijn wij!” 

Hoe kijk je naar de rol van ESG-doelstellingen in campagnes?

Henriette: “Ik verwacht dat alle branches die met duurzamere en gezondere oplossingen op de markt komen, hier meer dan proportioneel aandacht aan zullen geven. Marketing en reclame kunnen en moeten een essentiële rol spelen bij de noodzakelijke transities.” 

Michael: “In 2025 moeten bedrijven vanuit de EU verplicht gaan rapporteren over de impact die ze op milieu hebben (CSRD). Wij helpen hen door in eerste instantie plannen te maken die uitstoot zoveel mogelijk beperken en daarmee ook goed te rapporteren.” 

Jasmijn: “Duurzaamheid in de breedste zin van het woord blijft belangrijker dan ooit, het is niet van alleen bureaus, adverteerders of de overheid – het is van ons allemaal. We doen met onze klanten onze uiterste best om hier zorgvuldig mee om te gaan, door onze inzet en budget spend zo bewust mogelijk in te zetten.” 

Waar kijk je het meest naar uit in 2025?

Henriette: “Ik zie enorm uit naar SAIL Amsterdam. Ik vind het altijd een mega indrukwekkend en gesmeerd lopend evenement. Zakelijk vind ik het één van de leukste plekken en manieren om contacten te versterken.” 

Michael: “Niet zozeer een specifieke gebeurtenis, wel naar de ontwikkeling van moderne producten en strategieën. Ofwel, hoe we innovatieve techniek het komende jaar optimaal gaan integreren met ons menselijk kapitaal.” 

Jasmijn: “ De AMMA’s. De afgelopen jaren onder bezielende leiding van Tessa (Van der Starre) & Eva (Rozenbeek) zijn de AMMA’s in een mooie nieuwe jas gestoken. Ik kijk er dan ook weer naar uit om met mooie klant cases en ons team te gaan shinen!” 

Wat wens je de branche toe voor 2025?

Henriette: “Veel wijsheid en rust om ondanks de  maatschappelijke, politieke en vakmatige turmoil objectief te blijven en de juiste keuzes te maken. En nieuwsgierigheid om de mogelijkheden van alle innovatieve ontwikkelingen te ontdekken.” 

Michael: “Dentsu wenst Nederland meer investeringen toe in kennis en innovatie. Innovatie en kennis zijn cruciaal om Nederland competitief te houden in een economisch landschap dat steeds meer beheerst wordt door big tech in China en de VS.” 

Jasmijn: “Verbinding en Vertrouwen. Door meer en beter naar elkaar te luisteren komen we zoveel verder. Dat vraagt verbinding met elkaar, oprechte aandacht voor elkaar. Alleen gaan we misschien sneller, maar samen komen we zoveel verder.”