- 1 jun 2022
Blog The Podcast Show Londen 2022 dag 1
‘We mogen weer’. Verschrikkelijk vind ik die, nu al, cliché uitspraak. Maar inderdaad, we mochten weer. Want na 3 jaar voorbereiding en uitstellen om bekende redenen vond op 25 & 26 mei 2022 voor het eerst “The Podcast Show” plaats in Londen.
Auteur: Daan Brands, Podcast specialist bij FD Mediagroep
Tientallen exposanten verzamelden zich in het Business Design Center te Londen. Met ruim 300 sprekers die allemaal íets met podcasting te maken hebben. Aanwezigen? Bekende techplatforms als Spotify en Amazon, producenten als The Guardian, Global, Wondery en Auddy maar ook audio apparatuur, advertising agency’s en alles wat er nog tussen zit. Qua sprekers stond er ook een gave line up klaar.
In deze blog vat ik (Daan Brands) de sessies die ik heb bijgewoond samen. Tijdens de twee dagen podcast show was, in alle eerlijkheid, de ene sessie beter dan de andere. Hier en daar werden wat open deuren ingetrapt en zaten er ook wat veredelde sales pitches in. Maar buiten dat ook echt interessante inzichten vanuit veel verschillende hoeken van het podcastlandschap.
Interview the interviewer
Sprekers: Louis Theroux, Emily Maitlis, Alice Levine (host)
Mijn programma begon in de hoofdzaal met een interview van interviewers. En niet de minsten. Louis Theroux (documentairemaker) en Emily Maitlis (journalist en documaker BBC) werden gevraagd naar hun, vrij recente, eerste stappen in de podcastwereld. Een leuk gesprek geleid door Alice Levine, ook bekend als host van de immens populaire podcast ‘My dad wrote a porno’.
Aantal zaken die naar voren komen in dit gesprek? Een open deur wellicht (de eerste maar zeker niet de laatste overigens van dit event) is dat een goed interview begint bij een goede voorbereiding. Hoe nonchalant Louis ook mag overkomen, hij bereidt zich minutieus voor op ieder gesprek. Daarnaast geeft hij aan dat dit bij podcasts nóg meer geldt omdat je minder kansen hebt om een gesprek te sturen. Emily vult aan: ‘Een goede voorbereiding zorgt er ook voor dat je precies weet wanneer je moet ingrijpen, de gast moet laten praten of dat je de volgende vraag moet stellen. Zo zorg je ervoor dat je een interview er makkelijk uit laat zien.
Louis heeft met ‘Grounded’ voor BBC Radio 4 een interessante podcastreeks neergezet tijdens de lockdown. In deze serie gaat hij in gesprek met allerlei soorten mensen die tot dan toe te druk waren om met hem te praten. Hij licht zelf zijn gesprek met Ruby Wax uit. Die gezien wordt als rivaal van Louis. Zeker omdat ze in hetzelfde vaarwater zaten qua docu’s en timing én nadat zij in de begin jaren 2000 in een interview heeft aangegeven dat ze moest braken van Louis. Sinds die tijd hebben ze een afstandelijke relatie gehad. Die ongemakkelijkheid probeerde hij meteen te tackelen en bleef er een verbazingwekkend leuk gesprek uit te komen van ruim een uur.
Emily voegt hier aan toe dat het zorgen van de juiste setting van een interview zorgt dat je de gast ook beter op zijn gemakt stelt en je daardoor betere gesprekken krijgt.
Louis Theroux deelde als laatste verder de grappige anekdote dat in het begin van de podcastjaren er meer makers waren dan luisteraars, gewoon omdat het zo leuk is om podcasts te maken. Louis trok hierin treffend de vergelijking met Poëzie.
Podcast covers: do’s & don’ts
Audioplus – Brand, Authenticity and results
Spreker: Anthony Walsh
In de tweede sessie van de dag waren wij te gast bij Audioplus, een audio agency gespecialiseerd in brand partnerships in het audiodomein. De case die werd uitgelicht was de samenwerking tussen de wielerpodcast ‘The Roadman Cycling’ en streamingdienst Discovery+. The Roadman Cycling wordt gemaakt door oud wielrenner Anthony Walsh. Het succes van een partnership op podcasting heeft te maken met een aantal zaken;
– Zorg dat de adverteerder goed past bij de community zodat het van alle kanten voordeel heeft. Voor zowel de maker, luisteraars als merk
– Geduld; een partnership werkt pas gedurende een aantal maanden in plaats van een paar dagen
– Zorg dat je afleveringen op een vast moment live komt te staan en het liefst vaak.
Bewonderenswaardig is dat The Roadman Cycling podcast maar liefst 6x per week verschijnt. Dit vergt veel discipline maar het heeft voor het opbouwen van de community veel opgeleverd. Inmiddels worden de afleveringen ruim 100.000 keer gedownload.
Insanity Group – Brand Partnership in podcasts
Sprekers: Vick Hope, Kirsty Williams, Issy Lloyd
In deze sessie gehost door de Insanity Group vertelden mediaveteranen Kirsty en Issy over succesfactoren bij samenwerkingen met merken in podcasts. De take outs voor deze sessie:
– Podcasts, zeker in een niche, zijn ideaal om contextueel te targeten.
– Host reads zorgen ervoor dat er emotie zit in de boodschap. Dit werkt als een USP voor audio.
– Laat de host van de podcast altijd meedenken met briefings
– Uit eigen onderzoek van Insanity blijkt dat 69% van de luisteraars een nieuw merk heeft leren kennen via podcasts en dat 72% een actie heeft ondernomen naar aanleiding van ene podcast.
– Vraag om feedback bij de luisteraars over het partnership en neem het luisterpubliek niet voor lief. Voorzichtig zijn met de keuze van de partner dus ook om authentiek te blijven
IAB UK - The evidence why podcasts deserve a place on your mediaplan
In de sessie van het IAB uit het Verenigd Koninkrijk kwamen meerdere sprekers ten tonele om meer te vertellen over waarom podcasts in je mediaplan thuis horen. Ik heb voor jullie de belangrijkste punten per spreker op een rij gezet.
Flora Williams – Omni Gov
Attentie verkrijgen is lastig bij consumenten, we selecteren wat het meest relevant is voor ons. Van generatie Z gebruikt 22% adblockers en heeft deze generatie een hele korte aandacht spanne maar in de aankomende Generatie A gaat het nog lastiger worden om deze aandacht te verkrijgen. Een belangrijke manier om aandacht te krijgen is door heel relevant te zijn en snel de aandacht te trekken in de podcast zelf. Dit kan door een prikkelende stelling
Lorna Byrne – Acast
Lorna vertelt over een branded podcast case met Klarna. Money Talks heet de podcast en gaat over persoonlijke financiën. In de briefing komt naar voren dat ze een exponentiële groei zien in het klantenbestand maar mensen zien hen voornamelijk als partij die onverantwoordelijke uitgaven faciliteert. Daarnaast is het in het VK zo dat de schuldenlast bij particulieren hoog is.
Een derde van mensen uit het VK denkt dat ze nooit uit de schulden gaan komen en ook een derde geeft aan dat ze niet over geld durven te praten. Via de podcast wil Klarna het praten over geld gemakkelijker maken. Acast combineerde de branded podcast met een kaartspel waarin 50 vragen stonden over geld en financiën. Ondersteund met tips die samengesteld zijn door psychologen en experts. Het spel werd gedeeld onder de podcast influencers netwerk van Acast. Veel verschillende doelgroepen zijn op deze manier in een korte tijd bereikt. In totaal ruim 3 miljoen luisteraars met een gemiddelde luistertijd per luisteraar van 36 minuten. Er werd boven alle verwachting veel interesse getoond in het spel. In totaal kwamen er 17.000 aanvragen voor het spel (terwijl ze er ‘maar’ 1.000 van hebben laten maken). Uit onderzoek blijkt dat de brand trust enorm is verhoogd onder de luisteraars richting Klarna.
Fresh Air productions
Spreker: Richard Blake
Richard deelde ons de 7 redenen om voor podcasts te kiezen in je marketingmix:
– Originaliteit en creativiteit
– Intimiteit: de luisteraar wil naar jou luisteren en is daardoor meer emotioneel verbonden.
– Intelligentie: Gemiddeld duurt een podcast 30 minuten. Je kan context en emotie toevoegen. Daarnaast is de doelgroep jonger en hoger opgeleid
– Community opbouwen
– Onmiddellijk: je kan inspelen op actualiteiten en meteen de podcast live zetten.
– Talent: creëer een lange termijn samenwerking met een talent en verbind deze strategisch met je merk in plaats van een transactionele en korte samenwerking op social
– Kwaliteit boven kwantiteit. Neem als KPI mee in je doelstellingen dat je kijkt naar totale luistertijd naar je merk. Dus downloads maal luistertijd. Dan zal je je verbazen hoe lang mensen luisteren versus een radiocampagne.
Benieuwd naar het verslag van dag 2? lees het hier: De Podcast Show London dag 2
Wil jij meer weten over The Podcast Show Londen 2022?
Neem dan contact op met Daan Brands, Podcast specialist bij FD Mediagroep via LinkedIn of stuur een e-mail naar: daan.brands@fdmediagroep.nl