Cases

Positionering Schiphol-producten voor de zakelijke reiziger

De uitdaging: Schiphol schakelde in 2021 FD Mediagroep in om bij de Nederlandse zakenreiziger de ‘undiscovered advantages’ van Schiphol Parking en Schiphol Privium bekend te maken.

De aanpak: FD Mediagroep creëerde twee pakkende brand stories voor Schiphol. Deze twee-pagina’s tellende advertorials zijn gepubliceerd op fd.nl en in FD Persoonlijk magazine. De brand stories zijn gepromoot op alle Financieele Dagblad kanalen en op BNR Nieuwsradio.

Positionering Schiphol-producten voor de zakelijke reiziger

Achtergrond:

In september 2021 startte Schiphol hun eerste grote campagne van dat jaar. Zakelijk reizen trok aan en Schiphol wilde de zakelijke reiziger kennis laten maken met de onbekende voordelen van zakelijk reizen en services die de klantreis, vóór men het vliegtuig instapt, comfortabeler laten verlopen.

Om de (eind)beslisser in zakelijke reizen te bereiken werd de doelstelling van Schiphol succesvol gekoppeld aan de niche B2B doelgroep bij FD Mediagroep: lezers van Het Financieele Dagblad en luisteraars van BNR.

Via pakkende storytelling en een eigen fotoshoot kreeg de doelgroep informatie over de meerwaarde van o.a. Schiphol Parking en een Privium lidmaatschap. FD Mediagroep schreef twee Brand Stories voor fd.nl en FD Persoonlijk. Met native online ads, print ads en met radiocommercials op BNR zijn de Brand Stories gepromoot.

De campagne liep van 6 september t/m 14 oktober 2021, en is opgevolgd met een campagne effect monitor van onderzoeksbureau MeMo². Voor deze campagne is weer nauw samengewerkt met de vaste partners van Schiphol. TWBA voor het creatieve concept en DEPT voor de online doorvertaling.

 

Resultaten MeMo² brandlift onderzoek:

  • De Schiphol Brand Stories op fd.nl en in FD Persoonlijk hebben een significant positieve invloed op awareness en consideration bij de zakelijke reiziger bij voornamelijk Schiphol Privium
  • 60 % van de ondervraagden geeft aan in de Brand Stories zicht te herkennen en in de campagne en deze te appreciëren. Het persoonlijke verhaal spreekt erg aan en heeft een hoge brand fit
  • Er is een opvallende stijging in de bekendheid van Schiphol Privium en Parkeerproducten te zien na de campagne
  • Media resultaten uit de case: Conversie ratio van 61%
  • De Schiphol Brand Stories op fd.nl resulteren in een bovengemiddelde leestijd van 1.46 minuten
  • Met de audiospots op BNR zijn gemiddeld 466.371 B2B contacten behaald met een selectiviteitsindex van 399
  • Op de display ads waarmee de Brand Story gepromoot geven een gemiddelde CTR van 0,43% t.o.v. de benchmark van 0,15%
Inzet FD perfecte match met doelgroep Schiphol Zakelijk

“De inzet van het FD bleek een perfecte match met de doelgroep van Schiphol Zakelijk. Door gebruik te maken van echte verhalen en ondernemers sloot de content goed aan op de behoefte van de lezers en werd het hoog gewaardeerd. Resultaten waar wij als Schiphol erg blij mee zijn.”

Ruth Hakkenberg Digital Campaign Manager - Royal Schiphol Group

Bent u ons volgende succesverhaal?

Graag gaan we met u in gesprek om te kijken wat wij voor uw merk kunnen betekenen. Vul uw contactgegevens in en wij helpen u graag verder.

Informatie aanvragen

Contactformulier