Hoe podcast sponsoring voor verhoogde merkoverweging zorgt voor Bitonic
De uitdaging: Binnen de crypto markt zijn er enorm veel concurrenten. Naast het feit dat er veel spelers zijn, hebben deze merken allemaal soortgelijke merknamen. Hoe zorg je er dan voor dat je opvalt in de menigte? Daarbij is crypto de afgelopen tijd niet op een positieve manier in het nieuws geweest, waardoor het des te belangrijker is om vertrouwen op te bouwen onder de doelgroep.’
Achtergrond
Reinjan Prakke is de podcast Het Nieuwe Geld begonnen in samenwerking met BNR en Bitonic. De podcast gaat over welke rol crypto speelt binnen het monetaire systeem. Hij onderzoekt hierin op onafhankelijke en kritische wijze alle gerelateerde factoren en gaat diep op de stof in. Bitonic is handelaar in bitcoin valuta, waarbij je online bitcoins kunt kopen. De sponsoring van Bitonic is minimaal hoorbaar, alleen in het intro en outro wordt de merknaam benoemd.
Doelstellingen
Langetermijnresultaten Bitonic:
- Naamsbekendheid vergroten
- Merkoverweging verhogen
- Voorkeurspositie creëren bij de doelgroep
Aanpak
Bovenstaande doelstellingen zijn behaald door een volledig mediapakket in te zetten binnen verschillende kanalen. Voor Bitonic is ingezet op podcast sponsoring: podcast Het Nieuwe Geld.
Daarnaast is er een uitgebreid mediapakket voor Bitonic ingezet met 56 radiospots op BNR, 2x ½ printadvertentie in Het Financieele Dagblad, 50.000 digital audio spots, 12x BNR en 2x FD Nieuwsbrief advertorials, 450.000 display banners op de websites van FD en BNR, hostreads in andere podcasts en een week lang de FD homepage advertorial.
Resultaten
Een belangrijk resultaat dat er voor Bitonic behaald is met sponsoring en het mediapakket van FD Mediagroep is dat uit onderzoek blijkt dat 82% van de associaties met het merk positief van aard zijn. Dit laat zien dat wanneer je jouw merknaam associeert met een hooggewaardeerde podcast, de positieve associatie ook verder doorwerkt op het merk. Daarbij is de podcast door de luisteraars ook nog eens beoordeeld met een 8,9 gemiddeld.
Vervolgens is te zien dat maar liefst 95% van de respondenten weet dat Bitonic de sponsor van de podcast Het Nieuwe Geld is. Een mooi resultaat ondanks de minimale reclame aanwezigheid van Bitonic zelf. Dat deze relatief nieuwe cryptopartij al snel wordt herkend door de luisteraar is zeer positief gezien de concurrerende markt. Daarbij geeft 84% zelfs aan dat zij weten wat Bitonic doet.
Het laatste en tevens het belangrijkste resultaat is de merkoverweging en merkvoorkeur. Kijkend naar in hoeverre niet-luisteraars Bitonic zouden overwegen is dit maar 2%. Daarentegen is dit onder de podcast luisteraars 33%. Bovendien heeft maar 1% onder de niet luisteraars voorkeur voor Bitonic in vergelijking tot andere merken. Echter is dit percentage onder de luisteraars maar liefst 19%.
Bent u ons volgende succesverhaal?
Graag gaan we met u in gesprek om te kijken wat wij voor uw merk kunnen betekenen. Vul uw contactgegevens in en wij helpen u graag verder.