Cases

De nummer #1 vacaturesite Indeed maakt creatieve impact bij een hoogopgeleide doelgroep

Doel: De merkoverweging versterken bij de gewilde jonge hoogopgeleide doelgroep.

Oplossing: De “werken aan groei”-podcast van Indeed.

De nummer #1 vacaturesite Indeed maakt creatieve impact bij een hoogopgeleide doelgroep

Achtergrond

Indeed is met ruim 300 miljoen unieke bezoekers per maand, wereldwijd de nummer #1 vacaturesite. Indeed Nederland zoekt naar nieuwe manieren om de gewilde hoogopgeleide doelgroep te bereiken. Met podcasting via FD Mediagroep willen ze de merkoverweging laten groeien.

Uitdaging en aanpak

Om dit te realiseren, lanceerden Indeed, essence mediacom & FD Mediagroep de ‘Werken aan groei‘-podcast in februari 2023. MeMo² voerde gelijktijdig een onderzoekstraject van zes weken, die de brand liftaudience reach en de creative impact van de drie afleveringen + media inzet inzichtelijk maakte. De focus lag hierbij op BNR en FD gebruikers tussen 25-65 jaar. 

In deze case nemen we je mee in de belangrijkste inzichten, zoals het effect op de brand lift tussen op de exposed en non-exposed doelgroep. Tot slot laten we zien hoe Indeed en MeMo² de belangrijkste learnings interpreteren.

Key take-outs

De key take-outs binnen case zijn als volgt geformuleerd:

  • Aandacht is de grote kracht achter adverteren. 81% van de luisteraars luistert met aandacht naar BNR.
  • Podcast verhoogt de merkperceptie met 64% en de overweging met 32%
  • De BNR luisteraar heeft een hoge selectiviteit bij talent acquisitie & recruitment
  • Hoge score op contentwaardering en fit tussen merk en podcast

 

We zijn deze podcast gestart omdat we de brand perception van Indeed onder HR- en recruitmentprofessionals willen laten groeien. We willen onze doelgroep laten zien dat we meer zijn dan een vacaturesite. Met deze podcast tonen we onze expertise op o.a. het gebied van werkgeluk, mentale gezondheid en arbeidsmarkttrends. Samen met BNR hebben we een mooi resultaat behaald: de eerste afleveringen lieten een sterke impact zien. Bovendien presteerden de afleveringen boven de benchmark wat betreft waardering van de content.

Elise Anker Marketing Manager bij Indeed Nederland

De match tussen Indeed en FD Mediagroep

De match tussen Indeed en FD Mediagroep (BNR Nieuwsradio) was snel gemaakt vanwege de indrukwekkende statistieken en het gerichte publiek van BNR Nieuwsradio. Met een index van 203 op het gebied van personeel en opleiding en een bereik van hoogopgeleide professionals, sluit dit naadloos aan bij de doelgroep van Indeed. Bovendien luistert 81% van de luisteraars aandachtig en luistert 57% onafgebroken naar de podcasts, wat wijst op een hoge betrokkenheid. Met 5.700.000 podcastdownloads per maand biedt BNR Nieuwsradio Indeed een uitstekende kans om hun boodschap effectief over te brengen aan een selectief en hoogopgeleid jong publiek.

BNR telt 5,7 miljoen podcast downloads per maand

De campagnemeting toont een sterke match aan tussen het merk Indeed en het gekozen mediakanaal, wat resulteerde in aanzienlijke effecten, hoge scores op geloofwaardigheid en succesvol B2B doelgroepbereik.

Nuno Alvito Strategy Consultant Brand en Crossmedia bij MeMo² a Kantar company

De effecten

De podcast ‘Werken aan Groei’, gesponsord door Indeed, de nummer één vacaturesite wereldwijd, versterkt de merkperceptie en overweging. Hoewel de geholpen merkbekendheid gelijk bleef, steeg de merkperceptie van 100 (non-exposed) naar 164 (exposed). De overweging steeg ook sterk, van 100 naar 132.

Het grote verschil is de significante stijging in merkpercepties. De perceptie dat “Indeed’s marktanalyse de doelgroep snel helpt aan te passen aan veranderingen in de recruitmentmarkt” groeide van 100 (non-exposed) naar 163 (exposed). En maar liefst een index van 214 werd bereikt bij de overtuiging dat Indeed helpt bij de groei van je bedrijf.

De conlusie

De conclusie is dat podcasts zowel de emotionele als rationele percepties van het merk Indeed hebben versterkt. Door te focussen op traditionele kanalen kunnen er mooie resultaten worden behaald voor een breder publiek, waardoor de algehele bekendheid toeneemt. Het kan dus slim zijn om bij het opstellen van een campagnestrategie prioriteit te geven aan merkbekendheid voor een grotere impact.

Grootschalig onderzoek wijst uit dat aandachtig beluisterde content 2x meer impact heeft dan wanneer de luisteraar afgeleid is. Dit effect wordt bereikt binnen veel podcast samenwerkingen. Ook huidige bevindingen zullen merken en bureaus stimuleren om anders te denken over media inzet: podcasts staan in 2022 bovenaan in de ranglijst van digitale kanalen!

Coen Kempen Global Head of Strategy bij MeMo² a Kantar company

Meer weten over deze case?

Graag gaan we met je in gesprek om te kijken wat wij voor jouw merk kunnen betekenen. Vul je contactgegevens in en wij helpen je graag verder.

Informatie aanvragen

Contactformulier

Door dit formulier in te vullen, geef je toestemming voor de verwerking van je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacy Statement