• 1 jul 2024

FD voor tweede maal op rij snelste stijger in printbereik

De print bereikcijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) zijn weer gepubliceerd. En wederom goed nieuws voor het FD: het printbereik stijgt met 10%. Hiermee is het FD wederom het snelst stijgende landelijke dagblad in printbereik. Hoe doet het FD het in vergelijking tot andere dagbladen? En welke doelgroepen vallen op binnen het profiel van de zalmroze krant? 

FD voor tweede maal op rij snelste stijger in printbereik

FD voor tweede maal op rij snelste stijger in printbereik

We beginnen met de nieuwste bereikcijfers. Het FD bereikt gemiddeld per dag 112.000 mensen; een stijging met 10% ten opzichte van de vorige NMO-kwartaalmeting. Er is geen dagblad dat haar printbereik zo snel zag toenemen.

Elke zaterdag bereikt het FD met haar printuitgave 141.000 mensen (stijging 9,3%). Deze mensen kunnen zich laven aan de verdiepende analyses van Voor.Kennis, de lifestyle van FD Persoonlijk en het reguliere nieuws van FD Weekend.  

Key take-aways

Key take aways 

  • Het FD groeit wederom het snelst in printbereik. 
  • FD Weekend bereikt via print en e-paper elke zaterdag 166.000 mensen. 
  • Maandelijks bereikt het FD ruim 400.000, alleen al via de printeditie. 
  • Het FD blijft ijzersterk in de doelgroep Zakelijke beslisser. 
  • In vergelijking tot de andere landelijke dagbladen is de lezers van het FD met afstand het jongst en het hoogst welstandig. 

NMO biedt nu ook inzicht in e-paper bereik 

Interessant is om te zien dat het FD gedurende de hele week een mooi printbereik realiseert. Dagelijks ruimschoots boven 100.000 bereikten. Na de zaterdag kennen de woensdag en donderdag gemiddeld het hoogste print bereik. Nieuw daarnaast in deze NMO-publicatie is dat ook het bereik van de digitale replica is meegenomen. Voor het FD levert dit de volgende insights op: 

  • De digitale replica voegt nog eens ruim 16% toe aan het bereik van het FD. 
  • Gemiddeld bereikt de titel FD (printuitgave + digitale replica) dagelijks 130.000 mensen. 
  • Op zaterdag ligt dit hoger: gemiddeld 166.000 mensen die het FD op papier of in de vorm van de e-paper lezen. 
  • Per maand lezen 404.000 mensen het FD op papier.  

FD-lezers: het jongst en zakelijk in the lead

En wie zijn deze mensen dan? Daar wordt het (ook zeker voor adverteerders) nog interessanter. Het FD is bij uitstek dé titel in Nederland als het gaat om het bereiken van een jonge, hoogopgeleide, welgestelde doelgroep. Laten we eens beginnen met het vergelijken van de gemiddelde leeftijd van de FD-lezer met die van de andere landelijke dagbladen. Dat levert het volgende beeld op:

Grofweg kun je stellen dat de FD-lezer gemiddeld minimaal 10 jaar jonger is dan de lezer van de andere landelijke dagbladen. Het feit dat de gemiddelde FD-lezer dus 48 jaar is, werkt door in allerlei facetten van het dagelijks leven: 

  • De FD-lezer is volop bezig met zijn carrière en de krant is dan ook erg selectief op mensen die wat meer uren per week werken. Bijna twee derde werkt minimaal 32 uur per week. Ter vergelijk: bij de andere landelijke dagbladen geldt dit maar voor ca. een derde van alle lezers. 
  • De FD-lezer is een echte professional. Een blik op de doelgroep HBO+ opgeleid & 25 uur per week of meer werkzaam leert ons dat het FD een bovengemiddeld bereik realiseert. Dit blijkt uit de selectiviteitsindex 250 (ofwel de trefkans met deze doelgroep is 2,5 keer zo hoog als bij gemiddeld Nederland! 
  • Het zal geen verbazing wekken dat het FD eveneens met afstand het meest selectief is in de doelgroep Zakelijke beslisser. De selectiviteitsindex van bijna 400 bewijst wederom dat het FD het medium bij uitstek is om deze zakelijke zwaargewichten te bereiken.  

 

Naast zakelijk doorslaggevend is de FD-lezer ook nog altijd enorm interessant als premium BtC-consument. De volgende insights bewijzen dat: 

  • Het FD is het meest selectief in Sociale Klasse A (index 215).  
  • Dit geldt eveneens voor de hoogste welstandsklasse W1. Bijna 6 op de 10 FD-lezers behoort tot deze doelgroep. 
  • Van alle FD-lezers heeft 55% een HBO- of WO-opleiding afgerond. 
  • Ruim driekwart van de FD-lezers behoort tot de interessante doelgroep 25-49 jaar + Welstandsklasse W1. 

En in mijn doelgroep?

Ben je nieuwsgierig geworden naar de prestaties van het FD in de doelgroep waar jouw merk of bedrijf zich op richt? Neem contact met ons via salessupport@fdmediagroep.nl of via https://fdmg.nl/contact/ en wij zoeken het voor je uit!