- 7 feb 2023
Van NLO naar NMO: een eerste blik op de cijfers
Op 1 februari zijn de eerste luistercijfers van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) gepubliceerd. Met terugwerkende kracht zijn de data vanaf 1 januari 2023 per zender inzichtelijk gemaakt en met de markt gedeeld. Ten opzichte van oude methodiek (NLO) is er veel veranderd.
Een eerste blik op de cijfers
De belangrijkste wijziging is de overgang van de ‘dagboekjesmethode’ naar een passieve meting via een app. In de oude situatie hielden respondenten een dagboek bij waarin ze hun luistergedrag achteraf per kwartier vastlegden. In het NMO wordt via de Mediacell-app per minuut geregistreerd naar welke radiozender wordt geluisterd.
Eerste data beschikbaar
Een nieuw onderzoek levert uiteraard een trendbreuk op. We zitten nu in de eerste weken, de data is nog vers van de pers. De opzet en methodiek van NMO is een wereldwijde primeur met alle gevolgen van dien. Het zal enige tijd kosten voordat alle ‘kinderziektes’ uit het onderzoek verdwenen zijn.
Echter, het gaat alleen om een nieuwe manier van luistergedrag meten, de werkelijkheid is niet opeens veranderd. Een BNR-adverteerder zal bij dezelfde campagne inzet nog altijd hetzelfde effect zien als hij gewend is. De trefkans dat jouw campagne met de juiste doelgroep in aanraking komt, blijft bij BNR onverminderd groot.
Nieuwe data leveren wél al nieuwe inzichten op
Ondanks de bezwaren (zie statement hieronder) die wij momenteel nog hebben, zien we veel positieve punten in de eerste datasets:
BNR blijft ijzersterk in belangrijke doelgroepen:
- Mannen, 25-54 jaar, AB1 (de 2 hoogste sociale klassen)
- Mannen, 20-49 jaar, AB1, die minimaal 25 uur per week werkzaam zijn
- HBO+ opgeleiden
- Hoogste Sociale klasse (A)
- Hoog welstandigen
Marc Adriani geeft het volgende statement af:
Het is nog niet mogelijk duiding te geven aan de cijfers, omdat de doelgroep B2B nog niet representatief is in het nieuwe onderzoek. Vanuit NMO is er een actieplan opgesteld om de vertegenwoordiging van de zakelijke doelgroep te verbeteren, zodat de cijfers ook voor BNR bruikbaar worden. Met de komst van NMO is de meetmethode gewijzigd, het effect van audiocampagnes op BNR niet, daarom hebben we veel houvast aan de onafhankelijke effectonderzoeken die wij uitvoeren op onze audiocampagnes. We zien dat door de hogere mate van aandacht de audiocampagnes van BNR gemiddeld een brandlift laten zien van +17,3 procent.
Op zoek naar meer inzichten over de effecten die de audiomiddelen van BNR kunnen realiseren?
Klik hiernaast op de button en download de whitepaper 'De impact van Het Nieuwe Luisteren'.
Meer weten over de luistercijfers?
De komende tijd blijven wij de ontwikkelingen in NMO uiteraard op de voet volgen en blijven deze duiden voor onze relaties. Wil je weten hoe wij meer inzichten over interessante doelgroepen te bieden? Door je in te schrijven wordt je automatisch op de hoogte gehouden.