• 6 mei 2021

NOM: 9% stijging voor het FD (hoogste van alle landelijke dagbladen)

Op 6 mei zijn de nieuwste NOM bereikcijfers gepubliceerd. Het Financieele Dagblad is met 9% de sterkste stijger onder de landelijke dagbladen in vergelijking tot de meting die in januari 2021 is gepubliceerd.

Gemiddeld bereikt het FD dagelijks 141.000 mensen van 13 jaar en ouder. Op zaterdag groeit dit bereik zelfs naar 180.000 (een 8 % stijging ten opzichte van de NOM-publicatie uit januari 2021).

NOM: 9% stijging voor het FD (hoogste van alle landelijke dagbladen)

Groei in belangrijke doelgroepen

Naast deze forse toename in bereik vinden een aantal zeer interessante ontwikkelingen plaats binnen het FD-lezersprofiel:

  • Het FD kent de jongste lezers van alle dagbladen. In de leeftijdsklasse 25-54 jaar is het FD bovendien het enige landelijk dagblad met een selectiviteitsindex boven 100.
  • In de B2B-doelgroep is het FD ongeëvenaard sterk. Geen enkele andere Nederlands dagblad komt ook maar in de buurt van de selectiviteitsindex: 396.
  • Het aandeel FD-lezers dat tot de AB1-doelgroep behoort is deze meting gestegen. A en B1 vormen de twee hoogste sociale klassen en worden vaak gebruikt voor het plannen van mediacampagnes. Met bijna 79% van de FD-lezers die in deze doelgroep valt (selectiviteitsindex 168), mag het FD zich het meest selectieve dagblad van Nederland noemen. Ook hier laat het FD een flinke groei zien: een jaar geleden behoorde nog 72% van de lezers tot de AB1-doelgroep.
  • Onder mensen die minimaal 25 uur per week werkzaam zijn, is het FD het enige landelijk dagblad dat een positieve selectiviteitsindex kan overleggen (144).

Bovenstaande facts bevestigen wederom dat de FD-lezer veelal behoort tot de AB1-doelgroep, een baan heeft van minimaal 25 uur per week en relatief jong is. De ijzersterke positie in B2B laat zien dat FD-lezers ook daadwerkelijk invloedrijke posities innemen in het Nederlandse bedrijfsleven.

FD Persoonlijk: snelst groeiend dagbladmagazine

FD Persoonlijk, het magazine dat elke zaterdag als bijlage bij het Financieele Dagblad verschijnt, laat eveneens een bereikstijging zien. Een zogenaamde double digit grow maar liefst! FD Persoonlijk groeit met 13% in bereik en laat daarmee alle andere dagbladmagazines qua groeitempo ver achter zich.

Specifieke insights in NOM Doelgroep Monitor

NOM Print Monitor verschijnt vier maal per jaar en geeft een goed beeld van het mediabereik van Nederlandse dagbladen en magazines. De nu verschenen NOM Print Monitor 2021-I toont de nieuwe bereikcijfers van dagbladen en magazines over de periode Q1-2020 t/m Q4-2020. Bij deze publicatie verschijnt bovendien NOM Doelgroep Monitor 2021 dat veel insights biedt in o.a. productgebruik en interesses van de Nederlandse dagblad- en magazinelezer. Een schat aan informatie waar FD Mediagroep je graag mee helpt voor jouw communicatie uitdaging!

Meer weten over het bereik of de selectiviteit van het FD binnen jouw specifieke doelgroep? Klik hier om contact op te nemen met Salessupport.

Bronnen: NOM Print Monitor 2021-I en NOM Print Monitor 2020-IV

Contact opnemen

Benieuwd geworden naar wat de titels van FD Mediagroep voor jouw merk kunnen betekenen? Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op.

Contactformulier