• 15 dec 2021

FD Mediagroep en Brand Metrics bieden adverteerders unieke kijk in effecten audiocampagnes

FD Mediagroep heeft een partnership gesloten met internationaal onderzoeksbureau Brand Metrics. Doel van deze samenwerking is het inzichtelijk maken van de effecten van de inzet van audio advertising; voor zowel podcast, livestream als lineair.

FD Mediagroep en Brand Metrics bieden adverteerders unieke kijk in effecten audiocampagnes

Brand Metrics is een Zweeds onderzoeksbureau dat inmiddels in meer dan tien landen merkeffectiviteit van online campagnes meet. Uniek aan de samenwerking met FD Mediagroep, is dat voor het eerst campagne-effectonderzoek van het mediumtype audio gestandaardiseerd wordt aangeboden aan de markt. Hierbij worden de effecten van campagnes bij de BNR doelgroep op radio, podcast en livestream inzichtelijk gemaakt voor de adverteerder.

FD Mediagroep loopt al jaren voorop met innovaties binnen het Nederlandse audiolandschap. Dat geldt voor radio, maar ook digital audio zoals podcasts, waarvan BNR Nieuwsradio een van de pioniers in Nederland is. Door de groei van digital audio ontstaat een toenemende behoefte bij onze adverteerders om de effecten van hun media-inzet inzichtelijk te maken. Met de samenwerking met Brand Metrics slaagt FD Mediagroep er als eerste mediapartij in om de toegevoegde waarde op de merk KPI van de adverteerder na een (digitale) audiocampagne snel inzichtelijk te maken. Daar zijn we enorm trots op.

Job van Wagensveld Commercieel Directeur FD Mediagroep

Meer waardevolle data voor adverteerders en mediabureaus

De resultaten geven adverteerders en mediabureaus diepgaande inzichten in hun advertentie-inspanningen; meer dan simpelweg GRP’s, geleverde impressies en downloads. Er komt duidelijk cijfermatig inzicht in de totale brand-lift van een campagne, waarbij gekeken wordt naar merkbekendheid, -overweging, -voorkeur en aankoopintentie en wat de bijdrage is van elk audiocomponent in de campagne; podcast, livestream en lineair.

Het Brand Metrics onderzoek

Het onderzoek is gestandaardiseerd en wordt uitgevoerd bij de bezoekers van het BNR-platform. Hierdoor is het mogelijk om de resultaten snel, schaalbaar en op een kostenefficiënte wijze inzichtelijk te maken binnen een niche doelgroep.

For us it’s very exciting to get deeper into the world of audio and to provide campaign effectiveness data across podcast, livestream, and traditional radio – and to be doing this using our scaled algorithmic approach. The BNR team knows how to provide value for business advertisers, and we believe our partnership will further strengthen this capacity.

Anders Lithner CEO Brand Metrics

Eerste cijfers en learnings effect digitale audiocampagnes zeer nuttig

In het vierde kwartaal van dit jaar zijn meerdere campagnes binnen het FD Mediagroep-netwerk onderzocht. Na toevoeging van media-inzet op digital audio, laten de onderzoeken tot nu toe een significante beweging in de uplift van merk KPI’s zien. De resultaten, learnings en daaruit volgend advies worden met de betrokken adverteerders en mediabureaus besproken.
In 2022 voorziet FD Mediagroep de markt regelmatig van insights uit het steeds groter wordende aantal onderzochte digital audio-campagnes.

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met: Jacomien van Doorn, Manager Digital Advertising via jacomien.van.doorn@fdmediagroep.nl