• 29 sep 2022

Nieuwe publicatie Decision Makers Survey geeft inzicht in zakelijk beslissend Nederland

Vandaag is Decision Makers Survey 2022 (DMS) gepubliceerd. Het DMS is sinds 1982 hét leidende onderzoek onder zakelijke beslissers in Nederland. Sinds 2021 is Stichting NOM verantwoordelijk voor dit onderzoek, waarmee DMS ook een integraal onderdeel van het nieuwe crossmediale onderzoek NMO wordt.

Nieuwe publicatie Decision Makers Survey geeft inzicht in zakelijk beslissend Nederland

Zakelijke beslissers

De onderzochte populatie: zakelijke beslissers uit alle branches die in bedrijven met minimaal 2 werknemers werken. In Nederland gaat het dan om 605.000 algemene directeuren, financiële directeuren en eindverantwoordelijken voor inkoop, verkoop, marketing, personeelszaken en automatisering. Voor de publicatie DMS 2022 zijn 2.758 decision makers ondervraagd.

Decision Makers Survey: Insights uit het DMS 2022

Een aantal insights uit het DMS 2022:

  • 71% van de Nederlandse decision makers is man, 29% is vrouw;
  • Driekwart is tussen 35 en 65 jaar oud;
  • Ruim 40% heeft een bruto huishoudinkomen van twee keer modaal (€ 73.000) of hoger;
  • Meer dan de helft van de zakelijke beslissers woont in Noord-Holland, Zuid-Holland of Noord-Brabant;
  • Financiële/Zakelijke/Overige dienstverlening is met bijna 28% de grootste branche in het onderzoek;
  • Decision makers maken lange werkweken: 64% geeft aan meer dan 40 uur per week te maken;
  • Driekwart van de zakelijke beslissers geeft leiding, 12% doet dit aan meer dan 20 mensen;

Van de zakelijke doelgroep worden achtergrondkenmerken en beslissingsbevoegdheden in kaart gebracht. Daarnaast wordt gevraagd wat hun zakelijk mediagebruik is. Dit gaat onder meer van printmedia tot websites en van radio naar e-papers.

Zowel het FD als BNR Nieuwsradio scoren goed onder decision makers

Zowel het FD als BNR Nieuwsradio scoren goed onder decision makers. Het merk FD bereikt gemiddeld maandelijks 25,6% van deze doelgroep (ofwel 155.000 zakelijke beslissers). BNR Nieuwsradio doet dat daar met 25,2% (ofwel 153.000 zakelijke beslissers) nauwelijks voor onder.

Arjan Bontje B2B marketing analist

Wil je meer weten over de Decision Makers Survey 2022?

Neem voor meer insights over zakelijk beslissend Nederland contact op met salessupport@fdmediagroep.nl of houd FDMG.nl de komende tijd in de gaten

Informatie aanvragen

Contactformulier