Explosieve groei FD.nl en BNR.nl

Explosieve groei FD.nl en BNR.nl

De online platforms van FD en BNR zijn het jaar 2021 sterk begonnen. Uit het NOBO-onderzoek laat FD.nl stijging van maar liefst 49% in uniek bezoek zien in januari van dit jaar in vergelijking tot december 2020. BNR.nl bleef daar met een groei van 43% nauwelijks op achter.

Groot verschil met pré-Corona tijdperk
Een jaar terugkijkend (ofwel in het pré-Corona tijdperk) zien we BNR.nl zelfs ruimschoots verdubbelen in uniek bezoek. In januari 2021 lag het bezoek ca. tweeënhalf maal zo hoog als in januari 2020. FD.nl realiseert in deze vergelijking een index van 172 (ofwel: in januari van dit jaar lag het uniek bezoek aan de site 72% hoger dan in januari 2020).
Als we kijken naar wie deze stijging nu eigenlijk veroorzaakt komen een aantal interessante zaken naar boven:
• In de B2B-doelgroep ziet BNR.nl haar uniek bereik met 110% stijgen ten opzichte van januari 2020.
• In AB1 (de hoogste sociale klassen) ziet FD.nl het uniek bereik stijgen met 74% en BNR.nl met zelfs 132% in vergelijking tot januari 2020.
• Dit gebeurt met een gemiddeld jonger publiek. Gemiddeld was in januari 2021 87% van de BNR.nl bezoekers jonger dan 65 jaar. Een jaar eerder bedroeg dat percentage 83,3%.
• In de belangrijke media-inkoopdoelgroep AB1, 20-49 jaar weet FD.nl in januari 2021 bijna 70% meer bezoekers te trekken dan een jaar eerder. BNR spant de kroon met een stijging over dezelfde periode van maar liefst 160%!

Eigen statistieken geven zelfde groeibeeld
In de interne statistieken herkennen wij dit beeld. FD.nl bereikte in januari 2021 bijna 2,5 miljoen gebruikers. Dit zeer hoge niveau zagen wij eerder in maart en april 2020, tijdens het begin van de eerste Lockdown. BNR.nl behaalde in januari 2021 met ruim 1,3 miljoen bezoekers haar hoogste niveau ooit. Nieuwsitems op het gebied van gezondheid en het vaccinatieproces scoorden hoog. Naast de websites boekte ook de FD-app een recordniveau qua aantal gebruikers in de maand januari 2021.

Take aways
Concluderend zien we in januari 2021 een enorme stijging in uniek bereikte personen op zowel FD.nl als BNR.nl in januari 2021. Zowel de interne statistieken als de NOBO-cijfers laten dit zien. Een deepdive in de NOBO-cijfers toont bovendien aan dat deze stijging in bezoek ook nog eens voortkomt uit bezoekers met een uiterst interessant profiel.

Wil je met jouw merk ook profiteren van deze positieve ontwikkeling bij de online platforms van FD Mediagroep? Klik hier voor meer informatie over onze digitale oplossingen of neem contact op  en laat je adviseren over de juiste insteek voor jouw merk.