- 5 nov 2024
Bereik de big spenders tijdens het belangrijkste retailseizoen van het jaar
In het eerste halfjaar van 2024 groeide de Nederlandse online winkelmarkt met 6% naar €17,5 miljard, blijkt uit de ThuisWinkel Markt Monitor. Juist tijdens de feestdagen wordt het verschil in bestedingspatronen duidelijk zichtbaar. Slechts 7% van de Nederlanders geeft meer dan €300 uit aan kerstcadeaus. Het Financieele Dagblad weet juist deze ‘big spenders’ bovengemiddeld goed te bereiken.
In het huidige retaillandschap, waar consumenten worden overspoeld met kortingen en aanbiedingen, is het cruciaal om verder te kijken dan alleen prijspromoties. Onderzoek van Silverpush toont aan dat creatieve, contextuele advertenties, die aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van de consument, 50% meer kans hebben om aangeklikt te worden.
Het bestedingspatroon van de FD lezer
In NMO Lezen zien we wat de FD-lezers echt onderscheidt in hun bestedingspatroon. Ze geven significant meer uit aan vakanties, waar ze 20% boven het gemiddelde scoren. Bij audiovisuele apparatuur is het verschil nog markanter – hier geeft de FD-lezer maar liefst 53% meer uit dan de gemiddelde Nederlander. Deze trend zet zich door in luxeartikelen en persoonlijke verzorging, waar de FD-lezers consequent tot de hoogste bestedingscategorieën behoren.
Niet alleen de krant doet het goed in potentiële december-shoppers. In NMO Online zien we bijvoorbeeld dat FD.nl het volgende realiseert:
- Maandelijks bereiken we 440.000 actieve online kleding shoppers, 333.000 schoenenkopers en 246.000 consumenten die online elektronica aanschaffen.
- Onze bezoekers zijn bovengemiddeld actief in diverse premium segmenten. Zo zien we een uitgesproken interesse in alcoholische dranken, waar onze lezers 25% vaker online aankopen doen dan gemiddeld.
- Ook in categorieën als tuin- en doe-het-zelfartikelen (+21%), sportartikelen (+18%) en fotoproducten (+15%) zijn FD.nl-bezoekers bovengemiddeld actief.
Voor merken is het essentieel om tijdens piekmomenten zoals Black Friday en de decembermaand een duidelijke en consistente merkboodschap te communiceren. Zo creëer je herkenning en vertrouwen bij consumenten, wat het beslissingsproces tijdens de feestdagen aanzienlijk vergemakkelijkt. Het gaat niet om wie het hardst schreeuwt over kortingen, maar om wie het meest effectief communiceert met zijn doelgroep.
Zorg dat je de boot dit Feestdagenseizoen niet mist
Voor het aankomende feestdagenseizoen bieden wij twee exclusieve mogelijkheden in FD Persoonlijk om deze waardevolle doelgroep te bereiken. Op 23 november verschijnt onze Feestdagen Special, gevolgd door de Kerst Special op 14 december. Deze specials vormen het perfecte podium voor premium merken die de welstandige consument willen bereiken.
Versterk jouw positie in het premium segment tijdens de feestdagen
Wil je jouw merk optimaal positioneren bij de meest waardevolle doelgroep van Nederland tijdens dit belangrijke retailseizoen? Bekijk hier de tijdelijke actiepakketten. Interesse of vragen? Neem dan contact op met je contactpersoon bij FD Mediagroep of mail naar salessupport@fdmediagroep.nl om de mogelijkheden te bespreken.