- 12 jul 2022
Adverteren in de zomer: waarom niet?
Adverteren in de zomer; iets wat veel ondernemers in deze periode niet tot weinig doen. Wellicht omdat iedereen op vakantie is en ze daarom liever geen campagnes willen draaien. Of juist dat de marketeers zelf op vakantie zijn en dan liever geen campagne live hebben staan. FD Mediagroep vindt dit een gemiste kans, want er zijn genoeg redenen om juist wél te adverteren in de zomer.
Aan de hand van de diverse FDMG advertentiemogelijkheden, nemen we je in deze blog mee in de voordelen van adverteren in de zomer.
Je bent je concurrent voor
Niet adverteren in de zomer omdat je ervanuit gaat dat de doelgroep niet te bereiken is tijdens de vakantieperiode. Een gemiste kans als je het FD Mediagroep vraagt, omdat het juist extra interessant kan zijn om in de zomer te adverteren. Waarom? Tijdens deze periode heb je een even hoog bereik, maar in tegenstelling tot andere periodes, zoals met de feestdagen, zijn de kosten voor adverteren lager. Iets waar jouw concurrenten zich hoogstwaarschijnlijk niet bewust van zijn. Als jij in de zomerperiode reclame maakt profiteer je van lagere kosten en een groter marktaandeel. Hierdoor ben je zichtbaarder dan de concurrentie en kun je een hogere share-of-voice behalen.
Inhaakcampagnes
Veel mensen vergeten dat niet iedereen in dezelfde week op vakantie gaat. Er zijn in totaal drie piekweken waarbij Nederland tegelijk op vakantie is. Het percentage dat tegelijkertijd op vakantie gaat ligt rond de 10-14% (CBS, 2017). Om voor dit relatief kleine percentage je advertentiecampagne uit te stellen lijkt FD Mediagroep wat zonde. Met de lage kosten die je in de zomerperiode hebt, moet je groots uitpakken. Denk bijvoorbeeld aan een inhaakcampagne die je kunt inzetten tijdens de lokale braderie, evenementen of simpelweg het weer. Wees onvergetelijk en behaal winst met een sterke crossmediale campagne. Maak gebruik van adverteren in print-media, zoals adverteren in de krant. Of wellicht dat sponsoring of content marketing de juiste kanalen zijn voor jouw organisatie. Verder kun je natuurlijk social media en de lokale media inzetten om de contentstrategie en marketing te versterken.
Kleine daling in gebruik van mediumtypen
Er wordt vaak vanuit gegaan dat de zomer een periode is waarin mensen zich ontspannen en daarmee ook een break nemen van social media. Juist de zomerperiode is een tijd waarin er veel gezocht wordt naar leuke activiteiten, een nieuw bankstel of andere investeringen. Op deze mooie zomerdagen kun je dan juist als merk of potentiële nieuwe werkgever zichtbaar zijn in de fase van touch-sell. Het gebruik in mediumtypen ligt in de zomer maar 25% gemiddeld lager. Het weekbereik van de televisie en radio daalt daarentegen maar met zo’n 6% (Van Der Hulst, 2022). Geen reden om voor deze kleine daling het reclame maken op on-hold te zetten. Aan de hand van bijvoorbeeld adverteren op de radio zorg je er al voordat je de onverdeelde aandacht van de doelgroep te pakken krijgt. Mooi als de daling zo nihil is en de prijzen voordeliger.
Wat zijn de mogelijkheden voor adverteren in de zomer?
Zakelijk Nederland bereik je ook tijdens de zomermaanden met FD Media Group via onze diverse kanalen:
- Adverteren in print-media
- Adverteren op de radio
- Digitaal adverteren
- Digitaal audio adverteren
- Content & Sponsoring
- Podcasts
*Bronvermelding: Centraal Bureau voor de Statistiek (2017, 21 juli); “Zomervakanties in hoogseizoen 2016″ en Van der Hulst, R. (2022, 21 juni); “Niemand kijkt tv in de zomer en 8 andere media-mythes” (Adformatie)
Wil je weten welke media oplossingen het beste passen bij jouw bedrijf? Beantwoord 3 vragen in onze online Media Advisor en ontvang direct en vrijblijvend een advies in je inbox.
Contact opnemen
Benieuwd geworden naar wat de titels van FD Mediagroep voor jouw merk kunnen betekenen? Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op.