• 3 aug 2023

Spot-on met BNR tijdens de spits

Hoewel het vanwege de vakantieperiode momenteel iets rustiger is op de weg, zien we dat de spitsen weer helemaal terug zijn. Werkend Nederland is post-corona grotendeels weer terug in het oude ritme. We gaan weer naar kantoor en doen dat veelal in dezelfde tijdvakken als voorheen. Hieronder een aantal insights en de belangrijkste take-aways voor jou als adverteerder. 

Spot-on met BNR tijdens de spits

Goed nieuws voor iedereen die privé of zakelijk is geïnteresseerd in financieel-economisch nieuws: BNR is erin geslaagd de FM-frequentie van het nieuwskavel te behouden. De komende 12 jaar blijft het vertrouwde BNR-geluid dus hoorbaar in de ether. Voor de BNR-luisteraar verandert hiermee niets. Via FM, DAB+, livestream en podcast blijft BNR dagelijks duiding bieden aan alle relevante ontwikkelingen in het nieuws. 

FM nog steeds groot bereik onder de automobilisten

Een groot deel van de Nederlandse automobilisten luistert radio via FM. In Q4 2022 luisterde ca. 60% in de auto via FM. Bijna een kwart van de autoluisteraars deed dit via DAB+. Het resterende deel luisterde op een andere manier (bijv. via 4G/5G).  Het aandeel FM daalt jaar-op-jaar gestaag, maar is dus nog altijd zeer belangrijk om een groot deel van de autoluisteraars te bereiken. 

De spits is terug!

Hoewel het vanwege de vakantieperiode momenteel iets rustiger is op de weg, zien we dat de spitsen weer helemaal terug zijn. Werkend Nederland is post-corona grotendeels weer terug in het oude ritme. We gaan weer naar kantoor en doen dat veelal in dezelfde tijdvakken als voorheen. Enkele recente insights onderbouwen dit: 

  • In Q1 2023 groeide de filezwaarte op de Nederlandse wegen met 17% tijdens de ochtendspits.
  • De grootste piek in aankomsttijd op het werk ligt rond 8 uur ’s ochtends. 
  • Dinsdag en donderdag zijn de drukste kantoordagen, maar ook maandag en woensdag laten percentages kantoorwerkers zien die boven het 2019-niveau liggen.  

Wat doet de BNR-luisteraar?

Als we deze ontwikkeling doortrekken naar het gedrag van de BNR-luisteraar zien we o.a. het volgende: 

  • De luisterdichtheid van BNR piekt op doordeweekse dagen tussen 6 en 9 uur ’s ochtends en tussen 17 en 19 uur ’s middags. 
  • Het marktaandeel van BNR’s middagprogramma The Daily Move (ma-do 16:00-18:30 uur) ligt ruim tweemaal zo hoog als het gemiddelde gedurende de gehele dag. 
  • Uit onderzoek van GroupM blijkt bovendien dat mensen die audioreclames in de auto beluisteren veel minder cognitieve afleiding hebben dan degenen die op een andere locatie luisteren. Een reclame bij luisteraars met een motorische afleiding blijkt maar liefst 37% meer impact op te leveren. Een groot deel van het luistergedrag van de BNR-luisteraar vindt in de auto plaats tijdens de spitsuren. Zoals dit onderzoek aangeeft luistert men dan aandachtig naar audiocommercials en zal er meer impact worden gerealiseerd.  

Belangrijk voor jou als adverteerder

  1. Beluistering via FM blijft een groot aandeel hebben in de totale Nederlandse radiomarkt. 
  2. Veelal gebeurt dit in de auto onderweg naar en van het werk. 
  3. De ochtend- en middagspits zijn weer helemaal terug. 
  4. Autoluisteraars zijn aandachtige luisteraars. Minder afleiding en meer impact voor de audiospot. 

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn om BNR in te zetten tijdens de spitsmomenten? Vraag hieronder de speciale pakketten aan of neem zelf contact met ons op via salessupport@fdmediagroep.nl.