• 13 sep 2023

Politiek geïnteresseerden kiezen voor FD Mediagroep

Begin juli werd duidelijk dat kabinet Rutte IV de eindstreep niet ging halen. Op woensdag 22 november mag Nederland weer naar de stembus. Op social media zal het weer gaan over stemselfies, rode potloden die je al dan niet mag houden en de gemeente waar de eerste stem van Nederland is uitgebracht. Hoe staan de FD-lezers en BNR-luisteraars tegenover de politiek? Welke politieke partijen hebben hun voorkeur en welke politieke content maken beide merken? 

Politiek geïnteresseerden kiezen voor FD Mediagroep

Tweede Kamerverkiezingen garantie voor hoge opkomst

Ruim 13 miljoen Nederlanders mogen in november hun stem uitbrengen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Tot 1970 kende Nederland een opkomstplicht. Na de afschaffing hiervan was er een daling zichtbaar, maar door de jaren heen ligt het opkomstpercentage meestal zo rond de 80%.  

Een algemene bevinding is dat mensen die het nieuws volgen, politiek geïnteresseerd en hoger opgeleid zijn vaker hun stem uitbrengen. Daarnaast is het zo dat de Tweede Kamerverkiezingen traditioneel een hogere opkomst laten zien dan de andere momenten waarop het electoraat zijn stem mag laten horen.  

Politiek geïnteresseerd? FD en BNR houden je op de hoogte!

Binnen FD Mediagroep vormt het duiden van politiek nieuws één van de belangrijkste redactionele pijlers. Dit gebeurt continu en zeker niet alleen tijdens verkiezingstijd. Zowel het FD als BNR beschikt over een uitgebreide parlementaire redactie die dagelijks verslag doet van de ontwikkelingen aan het Binnenhof (en indien politiek relevant ook daarbuiten). Dit is zichtbaar in de content. Op FD.nl verschenen de laatste maand bijvoorbeeld 150 artikelen met het woord ‘politiek’ en 90 waarin ‘Tweede Kamer’ werd vermeld. BNR.nl realiseert vergelijkbare aantallen.  

BNR’s parlementaire verslaggevers Leendert Beekman en Mats Akkerman zijn regelmatig ‘op zender’ te horen in verschillende programma’s gedurende de BNR-dag. Daarnaast verschijnt elke vrijdag de podcast Studio Den Haag, die zij samen met Mark Beekhuis maken. In programma’s als BNR’s Big Five en BNR De Wereld schuiven bovendien regelmatig politici aan vanuit hun specifieke expertise.  

Het FD heeft een zeer ervaren groep journalisten die dagelijks in politiek Den Haag is te vinden. Martine Wolzak, Cor de Horde, Bas Knoop en Ulko Jonker brengen de FD-lezers dagelijks op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen. Daarnaast verzorgen zij in de zaterdagkrant de rubriek Focus Den Haag, hierin staat politieke duiding centraal en wordt teruggekeken op de voorbije week. 

Verkiezingscampagne? Vergeet podcast niet!

In de onlangs verschenen Nationale Podcast Monitor zagen we al dat Politiek in de top 10 staat van meest geluisterde onderwerpen. Inzetten van (digital) audio als onderdeel van een campagne richting de Tweede Kamerverkiezingen valt dan ook absoluut aan te raden.  

FD-lezers: dol op politiek nieuws en bovengemiddeld bereid tot stemmen

Wat leren we verder over de politieke interesse en voorkeur van de FD-lezers? Uit de meest recente NMO Doelgroep Monitor blijkt bijvoorbeeld: 

  • Ruim driekwart van de FD-lezers is geïnteresseerd in politiek.  
  • Bijna een derde van alle lezers geeft zelfs aan sterk geïnteresseerd te zijn.  
  • De selectiviteitsindex van 214 maakt duidelijk dat het FD bovengemiddeld goed scoort op deze doelgroep.  
  • Vrijwel alle FD-lezers zijn van plan te gaan stemmen.  
  • Qua politieke voorkeur gunt de FD-lezer zijn stem vooral aan partijen als VVD, VOLT en D66.   

Belangrijkste takeaways

  1. Veel Nederlanders zijn politiek geïnteresseerd en dit geldt zeker voor FD-lezers en BNR-luisteraars. 
  2. Het FD en BNR verzorgen veel content en duiding over politiek 
  3. Inzet van podcast is een uitstekende manier om politiek geïnteresseerden te bereiken. 

Campagnevoorstel verkiezingstijd 

Wil je een voorstel op maat ontvangen voor een op de Tweede Kamerverkiezingen gerichte campagne? Wacht dan niet te lang! Het vierde kwartaal is traditioneel druk en de beste advertentieposities zijn snel bezet. Neem contact op met je vaste FDMG-contactpersoon of mail naar: salessupport@fdmediagroep.nl. 

 

Bronnen: parlement.com, CBS, BNR, MWM2, NMO.