• 1 jun 2022

Podcasting in de kern van je marketingmix

Het is de afgelopen jaren een steeds grotere trend geworden in marketingland: podcasting. De FD Media Groep gelooft dat podcasting de kern zou moeten zijn van een goede marketingmix. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vertellen we je graag meer over hoe je dat het beste doet. En hoe dat beter over te brengen dan in – je raadt het al – een podcast!

 

In deze podcast bespreken we de laatste marketingtrends, de aansluiting van podcasting daarop, cijfers van de podcast markt en waar het in de kern om draait: de boodschap van jouw merk overbrengen op jouw klanten.

Podcasting in de kern van je marketingmix

De kansen van podcast marketing

In deze show wordt uitgelegd waarom podcasts nou zo goed werken. Zo legt Tom van Bommel uit dat wanneer we iets horen maar niet zien, we dat zelf mentaal gaan simuleren. En in die mentale simulatie blijft er meer hangen in ons brein dan wanneer we een visuele reclame zien.

Susanne van Nierop legt uit dat podcasts voor een groot deel zo succesvol zijn doordat ze inspelen op de instant gratification van mensen. Luisteraars kunnen kiezen waar en wanneer ze de content willen beluisteren.

Podcasts zijn here to stay. Het is verbonden in de marketingmix en zeker nu de prijzen van verschillende media stijgen, is het een aantrekkelijke vorm om mee te gaan experimenteren.

Luister de hele podcast hier terug.

De podcast markt in cijfers

42% van de Nederlanders luistert wel eens naar podcasts. En als je inzoomt op de hoogopgeleide zakelijke markt dan is dat zelfs 57%. Daarbij zoeken 6 op de 10 podcast luisteraars wel eens iets op nadat ze een podcast hebben geluisterd. Denk dan aan bijvoorbeeld een product of een merk.

Ben je benieuwd naar meer specifieke cijfers over podcasts en de markt? Zoals op welke platforms het meest geluisterd wordt of wat de ideale duur van een podcast is?

Luister de hele podcast hier terug.

De boodschap van jouw merk overbrengen via audio

Zoals bij alle andere vormen van media, zijn er ook binnen podcasts duizend-en-een soorten van. Er wordt onderscheid gemaakt in drie varianten:

  1. Conversational
  2. Storytelling
  3. Audio experience

 

Iedereen kan een podcast opnemen. Maar als merk zou je moeten kijken naar wat aansluit bij jouw doelstellingen en belangrijker nog: bij jouw doelgroep.

De welbekende vraag: “we moeten iets met podcasts” is veelgehoord. Maar hoe kies je de juiste podcasting strategie? Hoe betrek je jouw doelgroep bij de onderwerpen van jouw merk? En hoe bouw je daarmee een sterke community van luisteraars, potentiële klanten en zelfs ambassadeurs op? We bespreken al deze onderwerpen in de podcast show.

Luister de hele podcast hier terug.

 

Ben je benieuwd naar de internationale trends en ontwikkelingen rondom podcasting? Lees het bezoekverslag over The Podcast Show Londen 2022 van Daan Brands.

Ben je benieuwd naar de kansen die podcasting voor jouw merk kunnen bieden?

En welke oplossing het beste past bij jouw doelgroep, uitdaging en budget? Maak gebruik van de Media Advisor en krijg direct antwoord na het beantwoorden van 3 korte vragen.

Informatie aanvragen

Contactformulier

Door dit formulier in te vullen, geef je toestemming voor de verwerking van je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacy Statement