• 12 mei 2025

Het Financieele Dagblad: Kwaliteit staat voorop 

In een medialandschap dat voortdurend in beweging is, weet het Financieele Dagblad (FD) al ruim 225 jaar zijn unieke positie te behouden. Als Nederlands toonaangevende zakenkrant biedt het FD niet alleen diepgaande financiële berichtgeving, maar onderscheidt het zich steeds meer als een bron van hoogwaardige onderzoeksjournalistiek. Dit artikel belicht de bijzondere kracht en positie van het FD in het Nederlandse medialandschap.

Het Financieele Dagblad: Kwaliteit staat voorop 

FD: Meer dan alleen beursnieuws 

‘Al het geene tot het financieele eenige betrekking heeft’ is de slogan die Het Financieele Dagblad (FD) al sinds 1796 hanteert. Oorspronkelijk ontstaan vanuit de behoefte aan nieuws en duiding rondom de Amsterdamse beurs. Inmiddels is de scope van de redactie aanzienlijk breder dan bij de start. Kijk maar eens naar deze headlines van artikelen van eind april: 

  • Bol gaat zelf meer bezorgen en zet zo PostNL onder druk 
  • Haagse cultvoetballer Beugelsdijk gaat lokale politiek in 
  • Hitserie The White Lotus leidt tot tekort aan water op Thais eiland Koh Samui 
  • Het dichten van de loonkloof kan nog twintig jaar duren 
  • Airfryer en stijgende kosten doen cafetaria’s de das om 
  • Pokémon-kaarten: van nichemarkt op schoolpleinen naar gouden handel  
  • Accountantskantoren zoeken tot in Sri Lanka naar personeel 

Aandacht voor de internationale beurzen en duiding in de vorm van bijvoorbeeld het  langlopende item ‘Bartjens’ is er uiteraard nog altijd dagelijks. Maar politiek, internationaal nieuws, klimaat, energie, arbeidsmarkt, media, techniek, innovatie, wetenschap komen ook allen uitgebreid aan bod.  

Hoge waardering en veel volgers
Dat FD-lezers dit waarderen zien we terug in de digitale bezoekcijfers en de article reads. De rapportcijfers van de gebruikers van de FD-content? Je zou willen dat je deze cijfers vroeger zelf op school als gemiddelde had behaald! In maart werd de papieren krant beoordeeld met een 8,3. FD.nl bleef met rapportcijfer 8,0 hier niet ver op achter.  

Dat mensen het FD-nieuws niet willen missen, blijkt ook uit de groei in social mediavolgers. Hierin is met name de positie van Het Financieele Dagblad-account op LinkedIn indrukwekkend. Dit is met 345.000 volgers één van de grootste Nederlandse accounts en in elk geval het grootste nieuwsaccount. Ook wederom een bewijs dat Nederlanders ook zakelijk met het FD verbonden willen zijn. 

Onderzoeksjournalistiek als onderscheidend vermogen
De reputatie van het FD als betrouwbare nieuwsbron wordt onderstreept door de toewijding aan gedegen onderzoeksjournalistiek. Een recente bekroning hiervan was het winnen van ‘De Tegel’, de meest prestigieuze journalistieke prijs van Nederland, voor het diepgravende onderzoek naar de haven van Rotterdam.  

Het succes van het FD in onderzoeksjournalistiek is geen toevalstreffer. De redactie investeert bewust in gespecialiseerde journalisten die de tijd krijgen om zich te verdiepen in complexe dossiers. Deze langere items (artikelen, webspecials, podcasts) bieden ruimte voor nuance en context die essentieel zijn voor het begrip van complexe economische en zakelijke ontwikkelingen. 

Ook publiceerde het FD onlangs voor de tweede maal haar journalistieke jaarverslag. De redactie legt daarin verantwoording af over het afgelopen jaar. “We begonnen er vorig jaar mee, als onderdeel van een aantal initiatieven om de journalistieke transparantie te vergroten. De redactie van het FD is ervan overtuigd dat de Nederlandse maatschappij gebaat is bij zo transparant mogelijke journalistiek van hoge kwaliteit. In tijden van onrust, onzekerheid, wantrouwen en zelfs angst is de verantwoordelijkheid van de journalistiek des te groter.” 

“Journalistiek was 2024 een rijk jaar met veel eigen FD-nieuws, zoals over de examenfraude onder accountants. Er waren spraakmakende interviews met onder andere Sywert van Lienden en de notaris van de onderwereld. Er was prachtig data-werk, zoals het onderzoek naar wie nu eigenlijk de eigenaren zijn van al die bedrijven in de Rotterdamse haven. Tenslotte maakte de podcastredactie de serie Fiscalist van de Sterren, die op nummer 1 van de podcastlijstjes belandde.” 

Kracht FD: Exclusief bereik in belangrijke doelgroepen 

De kracht van het FD ligt niet alleen in de kwaliteit van de journalistiek, maar ook in het bereiken van specifieke, invloedrijke doelgroepen. We noemen er enkele: 

  • Zakelijke beslissers: CEO’s, bestuurders en managers in het bedrijfsleven vormen de harde kern van het FD. De informatie die zij via het FD verkrijgen, heeft direct invloed op strategische besluitvorming in Nederlandse ondernemingen.  
  • Sociale klasse A: Het FD bereikt de hoogopgeleide, welgestelde segmenten van de Nederlandse samenleving. Deze groep heeft bovengemiddeld veel invloed op economische en maatschappelijke ontwikkelingen.  
  • Vermogende particulieren: Mensen met substantieel privévermogen vertrouwen op het FD voor inzichten die hun financiële beslissingen ondersteunen. De combinatie van actueel nieuws en diepgaande analyses maakt het FD tot een waardevol instrument voor vermogensbeheer.  
  • Beleidsmakers en politici: In Den Haag en Brussel wordt het FD gezien als een autoriteit op het gebied van economisch en financieel nieuws. De publicaties in het FD dragen bij aan het publieke debat en beïnvloeden beleidsvorming. 

Deze exclusieve doelgroepen maken het FD tot een uniek medium met een invloed die verder reikt dan de oplage zou suggereren. Adverteerders waarderen deze toegang tot moeilijk bereikbare maar invloedrijke doelgroepen. 

Meer weten over de kracht van het FD?

Laat hier je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Aanvraag kracht van FD

Contactformulier

*Door dit formulier in te vullen geef je toestemming voor de verwerking van je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacy Statement.