• 24 mrt 2025

De stand in Podcastland

Recent zijn enkele rapporten verschenen waaruit we een goed beeld krijgen van de huidige stand van zaken in de internationale podcastmarkt. FD Mediagroep zet ze voor je op een rijtje. 

De stand in Podcastland

NMO Mediatrends: Podcastbeluistering groeit; relatief jonge luisteraars.

De onderzoekers achter het Nationaal Media Onderzoek publiceerden onlangs hun jaarlijkse rapport NMO Mediatrends. Afgelopen jaar gaf 29% van de ondervraagden aan weleens naar podcasts te luisteren. Een kleine stijging ten opzichte van 2023 toen 27% deze vraag bevestigend beantwoordde. Het aandeel van podcasts luisteren is het meest toegenomen bij de doelgroep 35-49 jaar met 3,7 procentpunt. De grootste populariteit genieten podcasts in de doelgroep van 20-34 jaar.  

Mindshare Podcast Panelscan: aantal regelmatige podcastluisteraars groeit met 20%. 

Begin dit jaar publiceerde mediabureau Mindshare haar Podcast Panelscan. Het aantal personen dat nog nooit een podcast heeft geluisterd, neemt steeds meer af. Waar in 2023 ruim een derde (36%) nooit naar podcasts luisterde, is dat nu significant lager met 22%. Evenals NMO constateert ook Mindshare dat podcasts het goed doen onder jonge luisteraars. Daarnaast laat het rapport zien dat de groei over de gehele breedte is: Binnen elk opleidingsniveau en in elke regio is het podcastgebruik aan een opmars bezig.  

Reuters Digital News Project: nieuwsmedia blijven investeren in podcasts.

In januari verscheen het rapport Reuters Digital News Project – Journalism and technology predictions 2025. Voor dit rapport zijn ruim 300 mensen die werkzaam zijn in de media in 51 verschillende landen geraadpleegd. Denk aan hoofdredacteuren, CEO’s en eindverantwoordelijken voor digitale innovatie.  

Hieruit blijkt onder meer dat 46% van de ondervraagde bedrijven al hebben geïnvesteerd in audio-producten / dit zeker gaat doen in 2025. Daarbovenop denkt nog eens denkt hierover na / ontwikkelt concrete plannen om dit te doen. Voor alle duidelijkheid: het gaat hierbij om investeringen in zogenaamde ‘core-news’ audioproducten.  

Interessant is dat uitgevers hiervoor verschillende modellen gebruiken. The Economist plaatste vorig jaar het merendeel van de podcasts achter een betaalmuur. Dit resulteerde in 30.000 abonnees in zes maanden. Die Zeit lanceerde een audio-app met een apart abonnement. Omdat podcasts vaak loyaliteit stimuleren, nemen veel Scandinavische uitgevers podcasts op in hun allaccess abonnement pakketten. 

Audify Audiojaarrapport 2024: flinke groei in downloads en wekelijks gebruik.

Medio februari trakteerde Audify de markt op bijna 100 pagina’s met audio-inzichten. Specifiek voor de podcastmarkt signaleerde de brancheorganisatie de volgende ontwikkelingen: 

  • Bijna 9% groei in aantal downloads 
  • Ruim 18% toename in het aantal wekelijkse gebruikers van podcasts 
  • In 2024 lag het aantal podcastdownloads in Nederland ruim boven 400 miljoen.  
  • Wekelijks vinden er bijna 8 miljoen podcastdownloads plaats (meeste downloads 2024 in week 46).  
  • Nieuws was wederom de meest populaire categorie; 41% van alle podcasts was een nieuwspodcast. 

Van alle podcasttitels in Nederland was BNR’s Boekestijn & De Wijk de titel met de meeste downloads. Ruim 20 miljoen downloads in 2024! Vanuit het FD Mediagroep-portfolio zien we ook een aantal andere podcasts terug in de Top 40 van 2024: 

  • Napleiten op plek 4 (bijna 10 miljoen downloads) 
  • BNR Nieuwsupdate op plek 22 
  • FD Dagkoers op plek 26 
  • BNR De Wereld op plek 29 
  • BNR Beurs op plek 32 
  • BNR Ochtendnieuws op plek 35 

In de eerste maanden van dit jaar trekt FD Mediagroep deze positieve trend volledig door. In de maand januari 2025 resulteerde dit wederom in de positie van grootste commerciële podcast-netwerk van Nederland. In februari mocht BNR zowel een week- als een maandrecord noteren qua hoeveelheid podcastdownloads! 

Conclusie: podcastmarkt groeit gestaag door.

Ondanks dat de term podcast inmiddels al meer dan 20 jaar oud is, kun je podcast nog steeds als een relatief jong mediumtype beschouwen. Nog elk jaar is er sprake van een gestage groei in aantal gebruikers en downloads. Positief hierin is dat de gemiddelde podcastgebruiker een jong profiel heeft. En wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! 

Meer weten over de samenwerkingsmogelijkheden met het FD Mediagroep podcastportfolio?

Neem contact op met je vaste contactpersoon of mail naar [email protected]