• 24 mrt 2025

BNR Duurzaam: een podium voor toekomstgerichte bedrijven

In een periode waarin duurzaamheid volop in de schijnwerpers staat, biedt BNR Duurzaam een uniek platform voor merken die voorop lopen in de groene transitie. Dit wekelijkse radioprogramma, gepresenteerd door Harm Edens, bereikt maandelijks 125.000 luisteraars via FM en genereert ongeveer 20.000 podcast downloads. 

BNR Duurzaam: een podium voor toekomstgerichte bedrijven

De groene weg naar 2030

BNR Duurzaam onderzoekt wekelijks hoe we de doelen van het klimaatakkoord van Parijs kunnen halen. Van nieuwe wetgeving tot circulaire economie en groene technologieën; het programma behandelt alle aspecten van duurzaamheid die voor toonaangevende bedrijven en beslissers van belang zijn. 

De formule is even simpel als effectief: Harm Edens, al 25 jaar actief in duurzaamheid en ambassadeur van het Wereld Natuur Fonds, wordt elke aflevering bijgestaan door een vrouwelijke co-host. Samen bespreken zij het laatste nieuws, waarna een hoofdgast aanschuift. Vaak een wetenschapper, ondernemer of beleidsmaker. De best beluisterde afleveringen kenden bijvoorbeeld gasten als Diederik Samson en Jan Rotmans. 

Beslissers die met aandacht luisteren

BNR Duurzaam bereikt een exclusief publiek: 

  • 77% behoort tot sociale klasse AB1 
  • 61% valt in de hoogste welstandsklasse (W1) 
  • 79% werkt minimaal 25 uur per week 

Wat BNR werkelijk onderscheidt, is de aandacht van de luisteraars. Onderzoek van Motivaction toont aan dat 81% van de BNR-luisteraars met aandacht luistert; een uniek gegeven in het huidige medialandschap.

Always on: van radio tot podcast en print 

Als sponsor van BNR Duurzaam profiteer je van een krachtige multimediale aanpak: 

  • Wekelijkse uitzendingen op maandag (15:00-15:30) plus herhalingen gedurende de week 
  • Podcast distributie via alle bekende platforms, de BNR-website en -app 
  • Maandelijkse advertentie in Het Financieele Dagblad 
  • Online contentpagina’s met ruimte voor uw eigen uitingen 
  • Social media vermeldingen 
  • Digital audio campagnes

Versterkte merkassociatie en thought leadership 

Sponsoring van BNR Duurzaam biedt meer dan alleen zichtbaarheid. Het is een kans om thought leadership te claimen in een relevant, betrouwbaar en hoogwaardig journalistiek kader. Onderzoek van DVJ Insights toont aan dat blootstelling via sponsoring een significant positief effect heeft op de associatie van betrouwbaarheid met het sponsorende merk. 

Enkele insights uit de recent uitgevoerde Sponsor Monitor van DVJ Insights laten zien:  

  • Meer dan twee derde van de luisteraars beschouwt de samenwerking tussen BNR Duurzaam en de sponsor als passend, opvallend en een goede aanvulling.  
  • Met een spontane sponsorherkenning van 40% toont dit aan dat continuïteit in sponsoring loont en merkbekendheid significant versterkt. 
  • Luisteraars die blootgesteld zijn aan de sponsoring hebben meer positieve en onderscheidende associaties met het merk.  
  • De merkfunnel vertoont bij deze groep sterkere scores, met name op top-of-mind en geholpen merkbekendheid, en de bereidheid om het merk aan te bevelen is aanzienlijk hoger.  
  • Alle creatieve uitingen – van websitepagina’s tot printadvertenties – worden bovendien bovengemiddeld gewaardeerd door de doelgroep. 

Ontdek hoe BNR Duurzaam jouw merk kan verbinden met de leiders van vandaag en morgen in de duurzame transitie.

Neem contact op met je vaste contactpersoon binnen FD Mediagroep of mail naar [email protected].