FD Mediagroep is B Corp™
In een tijd waarin betrouwbare informatie essentieel is, zetten wij als mediabedrijf niet alleen in op hoogwaardige journalistiek en integer datagebruik – we nemen ook verantwoordelijkheid voor onze eigen impact. Onze B Corp™ certificering onderstreept deze toewijding.

“We zijn trots op het behalen van de B Corp-certificering. Het verkrijgen van dit keurmerk betekent dat ons journalistieke werk en onze dataproducten voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van kwaliteit, transparantie, maatschappelijke impact en duurzaamheid. ESG is voor ons geen vrijblijvende belofte, maar een structurele pijler binnen onze organisatie. De B Corp-normen bieden ons daarbij een helder kompas om duurzaam te blijven groeien en een blijvende, positieve impact te maken.”
Wat is B Corp™?
De B Corp™ certificering wordt door B Lab wereldwijd toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen voor sociale- en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid.
Meer over B Corp™De vijf B Corp™ pijlers
-
Governance
Bestuur & transparantie
-
Workers
Werknemers & arbeidsomstandigheden
-
Community
Gemeenschapsimpact & betrokkenheid
-
Environment
Milieubeheer & duurzaamheid
-
Customers
Klantrelaties & maatschappelijke impact
Om als B Corp™ te certificeren moet een organisatie minimaal 80 punten behalen.
94,1
FD MEDIAGROEP B CORP™ SCOREWaar wij voor staan
Vanuit onze vier strategische pijlers werken we aan positieve impact:

Onafhankelijke en hoogstaande journalistiek
We staan voor betrouwbare, hoogstaande journalistiek in een tijd waarin dit harder nodig is dan ooit. Met onze journalistieke code, jaarverslagen, inzet voor persvrijheid en workshops over nepnieuws op scholen dragen we bij aan een goed geïnformeerde maatschappij.

Integer gebruik van data, informatie en bronnen
We hechten grote waarde aan verantwoord gegevensbeheer, inclusief data van Company.info. Onze ISO 27001:2022 certificering en zorgvuldige bronnenbescherming tonen onze toewijding aan betrouwbaarheid en integriteit; kernwaarden van ons bedrijf.

Goed werkgeverschap
We streven naar een werkomgeving waar vooruitgang centraal staat en collega's elkaar stimuleren tot het beste. Dit begint bij betrokken, tevreden medewerkers die zich blijven ontwikkelen. MTO-scores van 8,4 voor 'jezelf kunnen zijn' en 8,1 voor 'werkplezier' bevestigen onze goede koers. We blijven investeren in een inspirerende werkcultuur en onderling plezier.

CO₂-reductie
Duurzaamheid en emissiereductie zijn topprioriteiten voor ons. We nemen verantwoordelijkheid via ambitieuze doelen en concrete acties. We hebben al 32,4% CO₂-reductie bereikt en mikken op 42% minder directe emissies in 2030. Ook werken we met leveranciers aan 30% reductie in de waardeketen. Zo bouwen we actief aan een duurzamere toekomst.
Stappen die we hebben gezet
De basis wordt gelegd
We zetten de eerste stappen in onze ESG-strategie door de vier pijlers voor duurzame vooruitgang te definiëren en in werkgroepen aan de slag te gaan.
Start nepnieuwsworkshops en emissieberekening
Om jongeren mediawijzer en weerbaarder tegen nepnieuws te maken, starten we met workshops op middelbare scholen. Tegelijk beginnen we met het meten van onze CO2-uitstoot in samenwerking met ClimatePartner.
ESG-strategie en CSRD
De vier strategische pijlers worden verder uitgewerkt en we stellen concrete doelstellingen voor 2030 vast. Daarnaast voeren we, op basis van de CSRD, een eerste dubbele materialiteitsanalyse uit, die bevestigt dat onze focusdomeinen de juiste zijn.
Hercertificering ISO 27001:2022 en actualisatie Gedragscode
De bescherming van data en bronnen is voor ons essentieel. De hercertificering onderstreept onze toewijding aan informatiebeveiliging. We herzien en actualiseren tevens onze Gedragscode en bijbehorende regelingen, zodat deze beter aansluiten bij de huidige tijd en de sociale veiligheid wordt versterkt.
B Corp-certificering
Met trots behalen we 94,1 punten en worden we het eerste mediabedrijf in de Benelux met een B Corp™-certificering.

Vooruitgang die verbindt
Meer weten?
Lees hieronder verder of bekijk de B Corp ™ website. Heb je inhoudelijke vragen? Neem contact op met Duco de Mol van Otterloo ([email protected]).