- 19 sep 2024
Een verhaal over 18 miljoen mensen in Nederland en 18 miljoen contacten
Het FD is een titel die een ijzersterke positie heeft in het financieel-economisch domein. De krant wordt gelezen door mensen uit een aantal zeer interessante doelgroepen. Ben je op zoek naar hoogwelstandigen, zakelijke beslissers en hoger opgeleiden? Neem het FD vooral op in je mediamix! Het FD is uiteraard niet het grootste medium van Nederland. Hoe is het dan toch mogelijk om de absolute omvang van de Nederlandse bevolking te relateren aan de mediaprestaties van de zalmroze krant? In dit artikel tonen we dit aan.
Op 15 augustus maakte het CBS bekend dat er 18 miljoen mensen in Nederland wonen. Het inwonertal van Nederland is relatief snel gegroeid de afgelopen jaren. In 2016 werd de grens van 17 miljoen inwoners gepasseerd. En twintig jaar daarvoor brachten Fluitsma & Van Tijn het nummer ’15 miljoen mensen’ uit. Deze grens werd feitelijk al in 1991 geslecht. In ruim dertig jaar is de Nederlandse bevolking dus met 3 miljoen mensen gegroeid.
Onder deze vele nullen liggen interessante inzichten waar het CBS ook op in gaat. Zo is de gemiddelde leeftijd gestegen van 41,5 jaar begin 2016 naar 42,6 jaar begin 2024. De Nederlandse bevolking is dus gemiddeld gezien ouder dan acht jaar geleden. Sinds 2015 groeide de bevolking voornamelijk door buitenlandse migratie. In 2022 en 2023 overleden meer mensen dan er kinderen werden geboren, en groeide de bevolking alleen doordat er meer immigranten dan emigranten waren. Dat was ook in de eerste helft van 2024 zo.
Hoe dan ook blijven het enorm grote aantallen en blijft de vraag: hoe kunnen we dit relateren aan een titel met een specifieke doelgroep en sterke positie in belangrijke niches? Hiervoor kijken we naar de meest recente publicatie van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Via vier publicaties per jaar maakt NMO onder meer het bereik van Nederlandse dagbladen en magazines inzichtelijk.
Op 5 juli zijn de meest recente cijfers gepubliceerd: NPMM-DGM 2024-I. De NMO Printcijfers verschijnen zogezegd 4 maal per jaar. Eén editie hiervan is de welbekende Doelgroep Monitor, dat is deze editie. De Doelgroep Monitor stelt ons in staat om meer de diepte in te gaan qua productgebruik en interesses. Het is echter ook gewoon een van de vier updates van het printbereik in een jaar.
Specifiek voor het FD zien we sowieso weer prachtige ontwikkelingen:
- Het FD is voor de derde maal op rij het landelijk dagblad dat het snelst stijgt in printbereik. Ten opzichte van de vorige NMO-publicatie realiseert het FD index 110.
- Gemiddeld bereik FD per dag: 123.000 MV 13+.
- Gemiddeld bereik FD Weekend: 160.000 MV 13+.
- Het maandbereik print van het FD ligt op 427.000 MV 13+.
- Nieuw is dat je nu ook het editie bereik kunt zien. Dit is het ‘oude’ printbereik + het e-paperbereik. Het gemiddeld bereik van een FD-editie is 142.000. Voor de FD Weekend editie komt dit uit op 187.000.
Maar hoe komen we dan aan het getal 18 miljoen?
Zoals aangegeven is het FD geen titel met een dagelijks miljoenenbereik. De gesprekken in de voetbalkantine, aan de talkshowtafels of in showbizzprogramma’s komen meestal niet voort uit FD-artikelen. In de boardrooms, tijdens strategiesessies van bedrijven, rondom de Zuidas of in Politiek Den Haag is het FD-nieuws echter wél ‘the talk of the town’.
In de mediaplanningswereld wordt veel gewerkt met bereik van een campagne als KPI. Echter, ook de hoeveelheid contacten die wordt gerealiseerd wordt gemonitord. Immers, begrijpt de bereikte consument of zakelijke beslisser direct na 1 confrontatie met de uiting de boodschap van de campagne? Wordt er meteen na een advertentie over gegaan tot actie? Het antwoord is in het algemeen: nee. Er zijn meerdere contacten nodig om de KPI’s van een campagne te realiseren.
En contacten opbouwen blijkt ook een wat meer specifieke titel als het FD uitstekend te kunnen! Stel: je schakelt het FD gedurende 4 weken dagelijks in. Je bereikt daarmee 630.000 mensen. Het aantal contacten bedraagt dan echter al 3,4 miljoen.
De grens van 18 miljoen contacten wordt bereikt na 127 inschakelingen van de krant. Je hebt dan bijna 1 miljoen mensen bereikt.
Een niet realistisch voorbeeld? Misschien wel, maar het laat wel zien dat door het hoogfrequent en structureel inzetten van een op het eerste oog kleinere titel als het FD zomaar tot een groots effect op de naams- en propositiebekendheid van jouw merk kan leiden.
En dan hebben we het nog niet eens over wélke mensen er zich dan onder de FD-lezers bevinden. Dat zijn beslissers en mensen met budget, zowel op zakelijk als op privévlak. Graag laten we je dit zien en gaan we met jou in gesprek over de specifieke KPI’s, communicatie-uitdagingen en doelgroepen waar jij mee te maken hebt. Uiteraard voorzien we je dan ook graag van een prognose gebaseerd op de mediadruk die jij voor ogen hebt.
Neem hiervoor contact op met de vaste FD Mediagroep-contactpersoon of via salessupport@fdmediagroep.nl