Cases

De impact van Het Nieuwe Luisteren binnen de audiokanelen Radio, Livestream en Podcast

Samen met BNR hebben wij het eerste luisterbrede onderzoek uitgevoerd, waarin ook Podcast als advertentiemedium is meegenomen. De unieke methode geeft inzicht in de eerste gerealiseerde effecten van audiokanalen Radio, Livestream en Podcast op de merk-KPI’s brandlift, merkbekendheid, merkoverweging en merkvoorkeur.

De belangrijkste inzichten zijn samengevat en uitgebreid te lezen in de whitepaper ‘De impact van Het Nieuwe Luisteren’, die hieronder kan worden gedownload.

De impact van Het Nieuwe Luisteren binnen de audiokanelen Radio, Livestream en Podcast

De aanleiding van het vernieuwde onderzoek zijn de veranderingen in audioland. Nieuwe media, technieken en kanalen zorgen voor nieuwe mogelijkheden en tijdstippen om te luisteren. De traditionele BNR-luisteraar ontwikkelt zich naar een jonger profiel met een grote nieuwsbehoefte, waarbij voornamelijk via Livestream en Podcast wordt geluisterd. Dit veranderende luistergedrag omarmen we als “Het Nieuwe Luisteren”.  

Inmiddels luistert 46% van Nederland naar podcasts, maar deze vorm van luisteren is nog niet eerder meegenomen in gecombineerd audio-onderzoek. Dit vormde directe aanleiding om de wijzigingen op het gebied van leeftijd, luisterduur, luisterlocatie, device én content opnieuw te onderzoeken en met elkaar te verbinden. 

Een andere ontwikkeling zijn de reeds gepubliceerde NMO-luistercijfers. Voor FD Mediagroep is het nog niet mogelijk om duiding te geven aan deze luistercijfers, omdat door NMO is vastgesteld dat de B2B-doelgroep niet representatief is. 

Groeiende vraag naar effectiviteit audiocampagnes

Voor adverteerders gaan bovenstaande ontwikkelingen gepaard met een groeiende vraag over de effectiviteit van audiocampagnes over de gecombineerde audiokanalen. Met ons BNR.nl platform hebben we een unieke positie om de doelgroep uit te vragen naar zowel Radio, Livestream als ook Podcast consumptie. Dit geeft niet alleen adverteerders, maar ook de markt inzicht.

Merkeffecten

In samenwerking met internationaal onderzoeksbureau Brand Metrics zijn er vervolgens 32 audiocampagnes van adverteerders uit 12 verschillende branches onderzocht, met als doel om adverteerders inzicht te geven in het veranderende audiolandschap

Als Radio, Livestream en Podcast gecombineerd worden ingezet levert dit de hoogste performance op brand lift op: 17,3%. Het feit dat 78% van de BNR-luisteraars met zeer veel aandacht luistert ligt waarschijnlijk ten grondslag aan deze hoge uplift. 

Om de merkoverweging en de merkvoorkeur te vergroten, levert de combinatie Livestream en Podcast de beste resultaten op. Op het gebied van creatie blijkt dat kortere audiocampagnes (< 20 sec) een ruim twee keer hogere Brandlift laten zien dan campagnes die langer zijn dan 20 seconden. Dit inzicht onderstreept hoe belangrijk het is om rekening te houden met de creatie van een audiospot.

Bekende merken vs. minder bekende merken

Omdat het onderzoek uiteenlopende campagnes meet, is het verschil in effect tussen bekende en minder bekende merken inzichtelijk gemaakt. De individuele KPI’s varieerden sterk: de gemiddelde uplift van merkbekendheid rondom minder bekende merken is 42% hoger dan de gemiddelde uplift in bekendheid van bekende merken. Bekende merken realiseerden daarentegen weer een groter reclame-effect op merkoverweging en merkvoorkeur.

Effect van audiocampagnes nu meetbaar

Met de komst van dit vernieuwde onderzoek zijn adverteerders in staat om het effect van audiocampagnes te meten op de verschillende merk-KPI’s. Bovendien helpt het om vervolgcampagnes te verbeteren op basis van concrete inzichten.

There is no Brand Metrics user more appreciated than one who pushes us into uncharted territory. Developing a scalable measurement solution for podcasts and audio, in a pioneer partnership with FD Mediagroup, has meant interesting and important innovation for us as an organisation. Now that development is in place, it has enabled a major study like this, which clearly demonstrates the brand building power of the audio medium

Anders Lithner CEO Brand Metrics

Wat kunnen we voor jouw merk betekenen?

Benieuwd geworden naar wat de titels van FD Mediagroep voor jouw merk kunnen betekenen? Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op.

Contactformulier

Door dit formulier in te vullen, geef je toestemming voor de verwerking van je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacy Statement