- 25 okt 2022
BNR Nieuwsradio: sterk in doelgroep mannen 20-34 jaar
Elke maand bespreekt Evert Bronkhorst, strategy director bij Abovo Media, de ontwikkelingen in de nieuwste NLO-cijfers. In zijn Adformatie-column van 24 oktober licht hij de doelgroep mannen 20-34 er uit:
Speciale vermelding is er ook voor BNR Nieuwsradio. Terwijl NPO Radio1 een oud profiel heeft, is met name de score bij de categorie van mannen 20-34 jaar opvallend met een hoge selectiviteit. Blijkbaar weet BNR wel de jongere groep die geïnteresseerd is in actualiteiten, nieuws en achtergronden beter aan te spreken.
Luistertijd aanzienlijk langer
Een nadere blik op de meest recente NLO-cijfers maakt duidelijk dat dit klopt als een bus. BNR realiseert een selectiviteitsindex van maar liefst 144 in doelgroep Mannen, 20-34 jaar. Interessant is daarnaast dat deze mannen ook aanzienlijk langer naar BNR luisteren dan de gemiddelde luisteraar. Op weekbasis is de luisterduur van Mannen, 20-34 jaar ruim 60% langer, een uiterst interessant gegeven voor adverteerders die zich op deze doelgroep richten.
Niet alleen in de NLO-cijfers zien wij de aantrekkingskracht van de BNR-content op een relatief jonge doelgroep terug. Onderzoek van Motivaction levert enkele interessante aanvullende insights op:
- De groep die BNR-programma’s terugluistert is jong. Bijna een kwart is tussen 18-24 jaar oud.
- Ruim een kwart van de BNR-podcastluisteraars is 25-34 jaar oud.
- Meer dan 60% van de kijkers van YouTube BNR content is jonger dan 34 jaar.
De doelgroep Mannen, 20-34 jaar heeft sowieso veel interessante kenmerken. Zo zijn personen uit deze doelgroep bovengemiddeld vaak HBO+ opgeleid en maken veelal deel uit van Sociale klasse AB1. Ruim de helft werkt 36 uur per week of meer en ongeveer 1 op de 7 is een Zakelijke Beslisser. De helft van de mannen tussen 20 en 34 geeft aan geïnteresseerd te zijn in beleggen. Deze doelgroep is überhaupt bovengemiddeld geïnteresseerd in economische en financiële onderwerpen.
Een BNR-voorstel op maat ontvangen waarmee je de doelgroep Mannen, 20-34 jaar optimaal bereikt? Neem contact op via salessupport@fdmediagroep.nl .
Bronnen:
Adformatie.nl, NLO augustus-september 2022, Motivaction-onderzoek (Radio en Aandacht, 2021)