Chat with us, powered by LiveChat

Wees selectief. FD: meest selectief in AB1, B2B en de jongste dagbladlezers

Wees selectief. FD: meest selectief in AB1, B2B en de jongste dagbladlezers

Het Financieele Dagblad is in 1796 opgericht met als claim ‘al het geene tot het financieele eenige betrekking heeft’. Afgaand op dit prachtige laat-18e-eeuws Nederlands zou FD-nieuws zijn voorbehouden aan slechts een selecte club mensen, voorzien van een behoorlijk uitgebreide financiële vocabulaire. Wie zich echter beter verdiept in de FD-lezer komt er al snel achter dat het 223 jaar later lang niet alleen de finance-professionals zijn die dit dagblad tot zich nemen. In dit artikel worden enkele doelgroepen uitgelicht voor wie het FD een onmisbaar onderdeel van de dag is geworden.

Meest selectief in AB1
Neem bijvoorbeeld de AB1-doelgroep. De twee hoogste sociale klassen (A en B1), gecombineerd nog altijd een veel gebruikte doelgroep in medialand. De AB1-doelgroep is een combinatie van beroep en hoogst genoten opleiding van de hoofdkostwinner. Uit de meest recente update van de NOM Print Monitor blijkt dat het FD bovengemiddeld goed in staat is deze doelgroep te bereiken: maar liefst 76% van de FD-lezers behoort tot de AB1-doelgroep, wat resulteert in een selectiviteitsindex van 167. Het FD is daarmee het meest selectieve landelijk dagblad binnen AB1.

Hoge selectiviteit binnen B2B
Dat de FD-lezers een belangrijke rol vertolken binnen het Nederlands bedrijfsleven zal niemand verbazen. De FD-content trekt lezers aan met (professionele) interesse in onderwerpen als ondernemen, groei, economie, start-ups en innovatie. De torenhoge selectiviteit die in B2B wordt gerealiseerd, toont aan dat de door de FD-redactie gekozen domeinen goed aansluiten bij de wensen en behoeften van deze doelgroep. Bijna 30% van de FD-lezers behoort tot de B2B-doelgroep, resulterend in een selectiviteitsindex van maar liefst 399. Kortom: campagne gericht op zakelijk Nederland? Noteer het FD als eerste titel in uw mediaplan!

Jongste dagbladlezers
FD-lezers zijn ambitieuze mensen die bewust bezig zijn met hun carrière. Het zijn de beslissers van vandaag en morgen. Maar liefst 59% van de FD-lezers is tussen de 25 en 54 jaar oud. Daarmee heeft het FD de jongste dagbladlezers van Nederland. De selectiviteitsindex van 126 laat ook binnen deze doelgroep zien dat het FD een hoge trefkans biedt.

Premium B2C-campagnes & zakelijke campagnes: Kies FD.
Concluderend kan worden gesteld dat het FD een uitstekende keuze is voor meerdere typen campagnes. Premium B2C-campagnes komen in het FD uitstekend tot hun recht door de koopkrachtige doelgroep die zich graag laat inspireren op het gebied luxury & lifestyle. De hoge selectiviteit in B2B verdedigt de keuze voor campagnes gericht op de zakelijke markt. Bent u benieuwd naar de prestaties van het FD in uw doelgroep? Neem dan contact op met uw accountmanager of mail naar marketingbtob@fdmediagroep.nl.

Bron: NOM Print Monitor 2018-IV, publicatie januari 2019.