Tarieven FD Mediagroep

De nieuwe tarieven van FD Mediagroep

FD Mediagroep hanteert vanaf 1 juli 2018 herziene tarieven voor BNR Nieuwsradio en per 10 september nieuwe tarieven voor Het Financieele Dagblad en FD Persoonlijk. De nieuwe bruto tarieven en afrekenmodellen sluiten meer aan bij de markt en spelen beter in op het veranderende klantgedrag. De tarieven van online adverteren zijn onveranderd gebleven.

De nieuwe tariefstructuur heeft de volgende uitgangspunten:

  • Marktconforme afrekenmodellen: dit versimpelt uw media-inkoop.
  • Nieuwe realistische bruto basis tarieven: dit zorgt ervoor dat we efficiënter zaken met u kunnen doen.
  • Eenvoud: door reducering van het aantal formaten en bundeling van de positietoeslagen vereenvoudigt ons aanbod.
  • Vergelijkingen van verschillende afrekenmethodes: geeft u meer inzicht wat de positie is van onze merken ten opzichte van de markt.

Bereken uw campagne

Tarieven Radio

Stap 1 van 2

50%
  • (meest gekozen tijdvakken)
  • (aantal seconden)

Veelgestelde vragen

+ - Per wanneer gaat de nieuwe tariefstructuur in?

FD Mediagroep hanteert vanaf 1 juli 2018 herziende tarieven voor BNR Nieuwsradio en per 10 september nieuwe tarieven voor Het Financieele Dagblad en FD Persoonlijk.

+ - Waarom heeft FD Mediagroep de tariefstructuur veranderd?

In de tweede helft van 2018 vindt de herlancering van Het Financieele Dagblad plaats. Het vernieuwde FD wordt vanaf dan gepubliceerd in een handzaam formaat. Gezien de huidige tariefkaart uitgaat van millimeters is dit aanleiding geweest om naar de tariefstructuur te kijken. Daarnaast was de algemene tariefkaart toe aan een frisse update, zodat deze beter inspeelt op het veranderende klantgedrag en meer aansluit bij de markt.

+ - Wat is de basis voor de nieuwe tariefstructuur?

Er zijn diverse interviews gehouden onder mediabureaus en onze klanten. Hieruit kwam naar voren dat er een toenemende behoefte is aan gemak, inzicht, eenvoud en realistische bruto tarieven. Deze input is als basis gebruikt voor een nieuwe marktconforme tariefkaart voor print en radio.

+ - Welke producten van FD Mediagroep krijgen andere tarieven?

Zowel de bruto tarieven als de afrekenmodellen van Het Financieele Dagblad, FD Persoonlijk als BNR Nieuwsradio zijn herzien. De tarieven voor online adverteren op FD.nl en BNR.nl blijven ongewijzigd, gezien de recentelijke aanpassingen in december 2017. Ook de tarieven voor de printspecials Tempus, ESB, FD Outlook, Fondsnieuws magazine en PensioenPro wijzigen niet.

+ - Wat zijn de wijzigingen voor print?

In een markt waarin oplages en advertentieopbrengsten onder druk staan, vormt het FD een positieve uitzondering. De oplage is stabiel met 47.363 exemplaren en het bereik blijft groeien (door-de-weeks 154.000 en in het weekend 182.000). Ook het aantal digitale abonnees (85.000) groeit. De ambitie om de best gedrukte krant in het digitale tijdperk te zijn, zorgt ervoor dat we continue voorop blijven lopen in deze uitdagende markt. Op 10 september 2018 introduceert Het Financieele Dagblad dan ook de vernieuwde krant. Met de introductie van een handzaam formaat wijzigt het volgende in de tariefkaart:

  • Met de ingang van de vernieuwde krant vervangt het FD de millimetertarieven voor vaste tarieven per vakformaat. Hierdoor hanteert het FD geen afzonderlijke afrekenmethode meer en versimpelt voor u de inkoop.
  • Het FD is de enige krant in Nederland die de krant schoon snijdt. Hierdoor kunnen advertenties aflopend op de pagina geplaatst worden en zijn nieuwe unieke advertentieformaten mogelijk. Om een te grote diversiteit aan formaten te voorkomen en voor u een goed overzicht te behouden, is het aantal formaten gereduceerd. Ook bundelen we de positiefactoren, zodat u in een één oogopslag gemakkelijk kunt zien welke toeslagen er gelden.
  • Daarnaast zijn er nieuwe realistische bruto tarieven opgesteld. Dit zorgt ervoor dat we efficiënter zaken met u doen.
  • Naast de vaste tarieven per vakformaat zijn de CPM’s inzichtelijk gemaakt. U kunt hierdoor de marktpositie van het FD gemakkelijker vergelijken met andere dagbladen in de markt. Hiermee volgt het FD dezelfde lijn als andere dagbladen, wat de inkoop voor u vereenvoudigt. De CPM-tarieven zijn berekend op basis van de meest recente NOM-bereikcijfers (bron: NPDM 2018-I).
+ - Wat zijn de wijzingen voor radio?

BNR Nieuwsradio is dé toonaangevende radiozender in de B2B doelgroep. BNR brengt altijd het allerlaatste nieuws, maar zorgt ook voor duiding en verdieping. Maar liefst 495.000 nieuwsgierige luisteraars luisteren elke week naar de topjournalistiek op BNR. Fris en opgewekt van toon, altijd scherp en up-to-date. Dat laatste was niet het geval met onze tariefkaart. Met de herintroductie van het FD en het nieuwe prijsbeleid, is ook besloten BNR onder de loep te nemen. Dit heeft gezorgd voor een nieuwe marktconforme tariefkaart. Het volgende wijzigt per 1 juli:

  • Bij BNR rekent u vanaf 1 juli met dezelfde afrekenmethode als bij de andere radiostations. De rekenmethode gaat uit van het aantal dagen x aantal spots per dag x aantal seconden per spot x secondentarief gekozen tijdvak x index gekozen maand. Dit zorgt voor duidelijkheid en u kunt BNR eenvoudiger meenemen in uw mediaplannen.
  • BNR volgt de markt en gaat net als andere radiostations werken met maandindices. De maandindices zijn op basis van seizoenspatronen samengesteld.
  • Net als bij print zijn er nieuwe realistische bruto tarieven per tijdvak opgesteld. Hierdoor ontstaat er meer transparantie en kunnen we efficiënter zaken met u doen.
  • Op basis van de toenemende wens van onze relaties zijn naast de secondetarieven ook de kosten per GRP inzichtelijk gemaakt. U kunt hierdoor de marktpositie van BNR gemakkelijker vergelijken met andere radiozenders in de markt. De kosten per GRP zijn berekend op basis van de gemiddelde luisterdichtheid in 2017 in de doelgroepen 10+ en B2B.
+ - Wat betekenen de tariefwijzigingen voor reeds ingeboekte campagnes?

De tariefwijzigingen gelden voor alle nieuwe samenwerkingen en contracten. Reeds geboekte campagnes blijven wij uiteraard uitleveren volgens afspraak. De accountmanager neemt contact met u op.

+ - Tot wanneer gelden de huidige tarieven?

Uiterlijk zaterdag 8 september 2018 kan een printuiting in Het Financieele Dagblad en FD Persoonlijk worden geplaatst onder de huidige tariefcondities. Voor BNR Nieuwsradio geldt dat uiterlijk zaterdag 30 juni 2018 de spot op zender moet worden uitgeleverd.

+ - Waar kan ik de nieuwe tariefkaart vinden?

Bovenaan deze webpagina kunt u de beknopte tariefkaart vinden met de tarieven van de meest gekozen advertentieposities in Het Financieele Dagblad, in FD Persoonlijk, op BNR Nieuwsradio en online. U kunt ook de rekentool gebruiken om gemakkelijk uit te zoeken hoeveel radiospots u met een bepaald budget kunt verkrijgen of wat de prijs is van specifieke print- of online producten. Een uitgebreide tariefkaart met het complete portfolio van adverteren bij FD Mediagroep is aan te vragen via onderstaand contactformulier. Uiteraard helpen we u graag verder met een voorstel op maat.

Contact

Heeft u vragen of wilt u de complete tariefkaart van FD Mediagroep aanvragen? Sales Support helpt u graag verder via onderstaand formulier.