Sjors Fröhlich: “Podcast is logische stap voor BNR”

Sjors Fröhlich: “Podcast is logische stap voor BNR”

    BNR neemt als radiostation het voortouw in podcasting. Vorig jaar lanceerde de zender een eigen Expert Podcast Network, dit jaar gevolgd door de journalistieke podcastreeks ‘Newsroom’. Mediaredacteur Jeroen Mirck van MarketingTribune interviewde BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich: “Met alleen FM win je de oorlog niet.”

    Podcasts zijn hot, maar volgens sommigen ook een overschatte hype. Niet voor BNR. Elke werkdag bespreekt Roos Abelman in ‘Newsroom’ de drie belangrijkste onderwerpen van de dag met de specialisten en journalisten van BNR en het FD. In 20 minuten worden luisteraars onderweg, op het werk of thuis bijgepraat door redacteuren met kennis van zaken.

    Voor BNR is het starten van de podcast ‘Newsroom’ een logische stap, na de forse investering van vorig jaar in het BNR Expert Podcast Netwerk, een bundeling van niche-podcasts van diverse makers. ‘Newsroom’ wordt exclusief geproduceerd om on-demand te beluisteren.

    In het Nederlandse radiolandschap neemt BNR echt het voortouw in podcasting. Waarom is dit voor jullie zo belangrijk?

    Sjors Fröhlich: “Eigenlijk zijn er voor mij twee belangrijke redenen. Ten eerste is het fascinerend om hiermee bezig te zijn en na te denken over de toekomst van radio en audio. Ten tweede is het ook noodzakelijk. Met alleen maar FM-radio ga je de oorlog niet winnen. Juist de content van BNR leent zich heel goed om on-demand te luisteren. Het is duurzame inhoud. Daarnaast is het geweldig om ook podcast-only producties te maken. Je kunt wegblijven van de strakke radioregels en nog intiemer bij de luisteraar binnenkomen.”

    Waarom was het BNR’s langgekoesterde wens om een dagelijkse nieuwspodcast te maken?

    “Ik denk dat wij het als toonaangevende nieuwszender aan onze stand verplicht zijn om een dagelijkse podcast uit te geven. Het biedt ook de mogelijkheid om de gezaghebbende merken FD en BNR gezamenlijk te gebruiken. Er zit zoveel kennis op de redacties. Op deze manier kan de vroege krantenlezer en de luisteraar van de Ochtendspits worden bijgepraat en krijgt hij of zij verdieping bij de belangrijkste ontwikkelingen die dag.”

    De strategie van BNR omschrijf je als ‘goede informatie zo veel mogelijk on-demand beschikbaar maken’. Andere radiostations benadrukken juist de kracht van real-time communicatie. Hoe belangrijk is of wordt on-demand voor het medium radio?

    “Dat wordt enorm belangrijk. We zijn bezig met de derde golf. Na video en muziek is nu gesproken woord en audio aan de beurt. Mensen kunnen niet 24 uur per dag alles horen. Daarom is het zo goed dat je kunt luisteren naar voor jouw relevante informatie op een moment dat het jou uitkomt. Overigens blijft de live-radio ook enorm belangrijk. Ik zie het als ons moederschip. Nog altijd is het prettig om live te worden geïnformeerd over zaken die op dat moment spelen. Dat gaat nooit verloren. Maar daarnaast is er zoveel meer om tot je te nemen en dat kan on-demand.”

    Podcasting hebben jullie afgelopen jaar al stevig opgepakt met het BNR Expert Podcast Netwerk, een selectie van niche-podcasts. Hoe gaat het daarmee?

    “Voor mij was het belangrijk om in contact te komen met de podcastmakers. Ook was het mooi dat onze etalage gelijk vol lag met goede inhoudelijke podcasts. Vorige week hadden we nog een workshop-dag voor leden van het Expert Podcast Netwerk. Die was zeer succesvol. We gaan kijken met welke podcasts en makers we inniger kunnen samenwerken.”

    Hoe zit het nou precies met podcasting: is het een hype, gaat het dit jaar echt doorbreken of blijft het een soort nichemarkt voor fijnproevers?

    “Ik denk dat het dit jaar echt gaat doorbreken. In Amerika is het dat punt al voorbij. Daar staan alle seinen op groen. We hebben de markt goed onderzocht. Het blijkt dat het profiel van de gemiddelde podcast-luisteraar vrijwel identiek is aan dat van de BNR-luisteraar. Ook commercieel is het interessant. De laatste maanden zijn we benaderd door grote bedrijven als Centraal Beheer, ING, ABN Amro, Akzo Nobel en Rabobank over podcast. We hebben mooie producties gemaakt.”

    Wat is jouw visie op de toekomst van online journalistiek?

    “Journalistiek is journalistiek. En dat blijft van levensbelang. Er wordt veel gesproken over bubbles en fake-nieuws. We hebben de oplossing voorhanden: die heet journalistiek. Gewoon ouderwets feiten checken, analyses maken en verslag doen, onafhankelijk. Dat moet dan wel betaalbaar blijven en daar zit het probleem. De oude verdienmodellen raken uitgewerkt. Ook vanuit dat oogpunt is podcast en straks Smart Radio belangrijk.”

    Welke podcasts luister je zelf in je vrije tijd?

    “Newsroom natuurlijk, maar ook De Technoloog is leuk. Probeer ook de GDPR-podcast van Ben van de Burg eens! Verder natuurlijk ook Amerikaans materiaal, zoals The Daily en incidentele podcasts over muziek, oude auto’s en meer hobby’s van me.”

    Bekijk hier de VIDEO van Sjors Fröhlich over podcasten