Podcasting zeer effectief om naamsbekendheid op te bouwen

Podcasting zeer effectief om naamsbekendheid op te bouwen

BNR Nieuwsradio is al meer dan 20 jaar het meest selectieve en innovatieve radiostation van Nederland. Om voorop te blijven lopen investeert BNR volop in het aanbieden van audio on demand. Podcasting is als mediamiddel zeer effectief. Wist je bijvoorbeeld dat 90% van de podcastluisteraars onthoudt wat de naam van de adverteerders is? Daarnaast heeft 83% een positieve indruk van de adverteerders en overweegt 42% het product of de dienst*. Dit maakt het voor de adverteerder zeer aantrekkelijk om binnen de podcast van BNR te adverteren.

Ontwikkelingen en luistergedrag
De ontwikkelingen en het luistergedrag binnen de podcasting zijn zeer positief. On demand luisteren kent een forse toename. Media wordt in toenemende mate ‘on-the-go’ geconsumeerd, met name in de auto, op de fiets en het OV. 94% luistert podcasts via een smartphone. Men luistert op basis van persoonlijke interesses, non-fictie is daarbij zeer in trek. Content moet kwalitatief en relevant zijn, zo blijkt dat 85% van de podcastluisteraars luistert om er iets van te leren. Podcast luisteraars zijn ‘heavy users’, ze luisteren steeds langer. 59% luistert meer dan 4 uur per week en meer dan 5 verschillende shows per week. De luistersessies zijn lang, veelal 40 tot 60 minuten*.

Mogelijkheden om te adverteren
Bij BNR is het mogelijk om op twee manieren te adverteren, namelijk:

– Sponsor worden van een redactionele podcast. Bij een BNR Podcast is BNR de afzender en is de inhoud redactioneel onafhankelijk. Voor deze podcasts wordt altijd een mediacampagne ingezet.

– Een Brand Story. Bij een Brand Story is de sponsor de afzender en bepaalt de inhoud. Hierbij is een mediacampagne optioneel. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Benieuwd naar meer kenmerken en de verdere podcastmogelijkheden van BNR?

*Bron: ‘Het Grote Podcastonderzoek’ Rijksuniversiteit Groningen (Tussentijdse resultaten 2019)