NOM-cijfers: Het FD groeit in bereik en verstevigt positie in AB1-doelgroep

wealthy woman shopping

NOM-cijfers: Het FD groeit in bereik en verstevigt positie in AB1-doelgroep

Begin mei werd de NOM Print Monitor 2019-I gepubliceerd, hét leidende onderzoek naar het bereik van Nederlandse printmedia. Voor het FD leverde dit, naast interessante insights, een heel positief overall beeld op.

Het gemiddeld bereik van het FD steeg in vergelijking tot de vorige NOM-meting met maar liefst 7,2% tot ruim 146.000 mannen en vrouwen van 13 jaar en ouder. Het gemiddeld bereik van het FD op zaterdag lag zelfs 8,6% hoger dan de NOM-meting uit januari dit jaar. Gemiddeld lezen 159.000 mensen de zaterdagse editie van het FD.

Een interessante doelgroep om nader op in te zoomen is AB1. De twee hoogste sociale klassen (A en B1), gezamenlijk nog altijd een veel gebruikte doelgroep in medialand. De AB1-doelgroep is een combinatie van beroep en hoogst genoten opleiding van de hoofdkostwinner. Het FD blijft ijzersterk in doelgroep AB1. Bijna 78% van de FD-lezers behoort tot deze doelgroep (aandeel AB1 in totale Nederlandse populatie: 45%). Uiterst interessant is de ontwikkeling dat het aandeel FD-lezers behorende tot de AB1-doelgroep is gestegen in vergelijking tot de NOM-meting uit januari 2019. Destijds mocht 76% van de FD-populatie zich AB1 noemen. In de NOM Print Monitor 2019-I neemt dit belang dus alleen maar verder toe.

Meest selectief in AB1

Het FD heeft hiermee het hoogste procentuele aandeel in de AB1-doelgroep van alle landelijke dagbladen in Nederland. Dit blijkt ook uit de hoge selectiviteitsindex: 171. Ter vergelijk: de gemiddelde selectiviteitsindex van de landelijke titels in Nederland komt uit op 112.

Sel. AB1 grafiek artikel

Interessante insights! En nu?

Mensen die behoren tot de Sociale klassen A of B1 zijn hoog opgeleid, weten wat er te koop is in de wereld en hebben vaak bovengemiddeld veel te besteden. Voor adverteerders actief in branches als automotive, interieur, travel, mode en lifestyle is de AB1-doelgroep uiteraard enorm interessant. Premium B2C-campagnes komen in het FD uitstekend tot hun recht door de koopkrachtige doelgroep die zich graag laat inspireren op het gebied luxury & lifestyle. Binnen het FD Mediagroep-portfolio is het zaterdags magazine FD Persoonlijk een uitstekend medium om uw commerciële boodschap aan deze doelgroep te presenteren.

En het goede nieuws? Ook FD Persoonlijk is enorm selectief in de AB1-doelgroep (index 160)!

Voorbeeld campagne:

Uw wilt met uw commerciële boodschap de AB1-doelgroep bereiken. In overleg met uw accountmanager bij FD Mediagroep wordt een mediaplan gemaakt met 4 inschakelingen van het FD. In bijgaande grafiek is duidelijk te zien dat deze keuze zijn vruchten afwerpt. Het bereik in de AB1-doelgroep neemt toe van 113.500 naar ruim 187.000. De gemiddelde contact frequentie van 2,4 laat zien dat een flink deel van de bereikte doelgroeppersonen meer dan 1 maal met de uiting geconfronteerd kan worden!

Bereiksopbouw AB1 grafiek artikel