Chat with us, powered by LiveChat

Hoe koop je een radiocampagne slim in?

Hoe koop je een radiocampagne slim in?

Bij het opzetten van een radiocampagne is het belangrijk om goed na te denken over de radiocommercial en via welke zender je deze onder je doelgroep wil verspreiden. En hoe wordt de prijs voor een campagne bepaald?

Wie luistert er?

Het radiolandschap in Nederland is divers: er zijn nieuwszenders, jongerenzenders, zenders met klassieke muziek of juist non-stop popmuziek. Die zijn weer verdeeld onder landelijke, regionale of digitale stations en publieke of commerciële zenders. Het is belangrijk om een station te kiezen waar jouw doelgroep naar luistert. De tool van het Nederlands Luister Onderzoek kan je helpen bij het kiezen van het juiste station bij jouw doelgroep.

Zakelijke beslissers bereiken

Als je doelgroep uit zakelijke beslissers bestaat, is BNR Nieuwsradio een goede zender om te adverteren. BNR Nieuwsradio is namelijk de meest selectieve zender voor de ‘zakelijke beslisser’. Er zijn 530.000 zakelijke luisteraars en nieuws-geïnteresseerden die dagelijks afstemmen op BNR Nieuwsradio.

Vast of GRP

De advertentiekosten van een radiospot wisselen sterk per radiozender en omvang van de campagne. Een radiospot koop je in tegen een vast tarief voor het aantal seconden in een bepaald tijdvak of op basis van kosten per GRP. GRP is de afkorting voor Gross Rating Point. 1 GRP is één procent kijk- of luisterdichtheid binnen de doelgroep.

Het tarief van een campagne op BNR wordt op de volgende manier berekend:

Aantal dagen x aantal spots per dag x aantal seconden per spot x secondentarief van het tijdvak x index van de maand.

 Quickstart Radioreclame gratis te downloaden

Wil jij ook jouw doelgroep effectief bereiken? Hoe doe je dit met de juiste radiocommercial? In de Quickstart Radioreclame lees je hoe je van doelstelling naar een succesvolle radiocampagne gaat. Vraag hier gratis de Quickstart Radioreclame aan, de how-to-gids voor een succesvolle radiocampagne.